شناسه خبر : 35613 لینک کوتاه

تبلیغات 100 میلیون دلاری ترامپ

اولین گام عربستان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی برداشته شد

تبلیغات 100 میلیون دلاری ترامپ

عطش آل‌سعود برای برقراری رابطه علنی با رژیم صهیونیستی با شروع توافق تل‌آویو-ابوظبی زیاد شده و اولین گام سعودی‌ها برای رابطه با اسرائیل با اجازه عبور هواپیمای «جراد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» و نمایندگان این رژیم از خاک عربستان به سمت امارات برداشته شد. به گزارش ایرنا، با انتشار بیانیه مشترک سه‌جانبه عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل در حضور «دونالد ترامپ» در ۲۳ مردادماه گذشته در واشنگتن، عطش سران سعودی نیز برای برقراری رابطه علنی با رژیم صهیونیستی دوچندان شده است. در همین راستا هواپیمای حامل تیم نمایندگان اسرائیل و آمریکا به مقصد امارات برای اولین‌بار از حریم هوایی عربستان عبور کرد. خط هوایی «ال عال» (El Al) اسرائیل برای اولین‌بار «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا و کوشنر داماد و مشاور ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و نمایندگان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به مقصد ابوظبی جابه‌جا کرد. نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با اوبراین و کوشنر گفته که اولین پرواز تجاری از اسرائیل به امارات به همراه یک هیات بلندپایه انجام شد و در آینده باید شاهد تبادلات تجاری و گردشگری گسترده با امارات باشیم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفته بود که امارات تحریم کالاهای اسرائیلی را لغو کرده و این موجب می‌شود تا تبادلات تجاری و فرهنگی و سرمایه‌گذاری‌ها میان طرفین باز شود و به قول نتانیاهو نتایج «رویایی» دربر داشته باشد! رسانه‌های آمریکایی درباره سفر هیات آمریکایی به ریاض گزارش داده‌اند که هدف اول کوشنر و هیات همراه وی، قانع کردن سران کشورهای عربی به شرکت در مراسمی است که کاخ سفید قرار است در ماه اکتبر آینده به مناسبت آنچه تکمیل روند عادی‌سازی روابط بین امارات با اسرائیل است، برگزار کند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز در این باره نوشت که کوشنر تلاش می‌کند تا بن‌سلمان را برای شرکت در مراسم امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل در واشنگتن قانع کند.

هنیه: اقدام امارات خدمت به ترامپ و نتانیاهو بود

رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، امارات هیچ بهانه‌ای برای سازش با رژیم صهیونیستی نداشت و این اقدام را برای خدمت به سران این رژیم و آمریکا انجام داد. به گزارش فارس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در خصوص توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی گفت: امارات هیچ بهانه‌ای برای رفتن به سمت عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی نداشت و این توافق برای خدمت به ترامپ و نتانیاهو انجام شد. هنیه درباره بازداشت تعدادی از فلسطینی‌ها در عربستان سعودی هم اعلام کرد: متاسفانه تحولاتی از جانب سعودی در روابط با ما ایجاد شده و من خواستار آزادی فلسطینی‌های بازداشت‌شده هستم. وی بر پایبندی حماس به گزینه مقاومت تاکید کرد و آن را موفق‌ترین گزینه برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی دانست. رهبر حماس ادامه داد: ما به جریان عریض مقاومت در منطقه با هدف حفظ اصول امت در فلسطین تعلق داریم؛ نبرد ما با دشمن صهیونیستی با تکیه بر یک جبهه مستحکم یعنی محور مقاومت ادامه خواهد یافت. هنیه در پایان اتحادیه عرب را در برابر یک آزمایش واقعی خواند و ضمن تاکید بر اینکه اتحادیه عرب باید امین قدس باشد، افزود: ما کسانی هستیم که معادلات را می‌سازیم و اتحادیه عرب باید در برابر تمام کسانی که روابط خود را با دشمن صهیونیستی عادی‌سازی می‌کنند، بایستد.

خرج ۱۰۰ میلیون‌دلاری تبلیغات از دارایی ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا با تایید یک گزارش درباره اینکه قصد صرف بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار از دارایی‌اش را در تبلیغات انتخاباتی دارد، عنوان کرد: اگر مجبور شوم این کار را می‌کنم، ما باید به هر زحمتی شده پیروز شویم. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت، مایل است میلیون‌ها دلار از پول خودش را برای کمپین انتخاباتی خود هزینه کند و کمپین او استدلال می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با رای قاطعی برای دومین‌‌بار به ریاست‌جمهوری برسد. ترامپ یک گزارش منتشرشده از سوی بلومبرگ را در مورد اینکه احتمالاً تا ۱۰۰ میلیون دلار از پول خودش را برای شکست دادن جو بایدن، رقیب دموکراتش در انتخابات نوامبر هزینه کند، تایید کرد. او قبل از سوار شدن به هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری به جهت عزیمت به فلوریدا گفت: اگر مجبور شوم این کار را می‌کنم. ما لازم داریم پول بیشتری را به خاطر همه‌گیری بیماری و بیانیه‌های مطرح‌شده از سوی دموکرات‌ها که بار دیگر آنها را اطلاعات دروغ درباره خودمان می‌دانیم، هزینه کنیم. باید به هر زحمتی شده پیروز شویم. ترامپ در ادامه این اظهارنظرهایش خاطرنشان کرد، پول خودش را مجموعاً به ارزش ۶۶ میلیون دلار برای رقابت مقدماتی سال ۲۰۱۶ حزب جمهوریخواه هزینه کرده است. او ادامه داد: اگر ما به پول بیشتری نیاز داشته باشیم من خودم شخصاً آن را خواهم داد.

لوکاشنکو: بلاروس سقوط کند، روسیه گزینه بعدی است

رئیس‌جمهوری بلاروس در گفت‌وگویی با روزنامه‌نگاران روسی گفت، روسیه هم ممکن است با تنش‌های سیاسی روبه‌رو شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس گفت:‌ بهتر است در حالت هوشیار بمانید. برخی از رویدادهای سیاسی ممکن است به زودی در کشور شما هم اتفاق بیفتد و شاید هم دلیلی برای آنها وجود نداشته باشد. می‌دانید که رهبری روسیه و ما به چه نتیجه‌ای رسیدیم؟ اگر حالا بلاروس سقوط کند، روسیه کشور بعدی خواهد بود. وی ادامه داد: اگر فکر می‌کنید که یک کشور غنی و ثروتمند نظیر روسیه می‌تواند از پس این اتفاقات بربیاید، اشتباه می‌کنید. من با بسیاری از روسای‌ جمهوری نظیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو داشتم و به او هشدار دادم. هیچ راهی برای مقاومت در برابر آن نیست. رئیس‌جمهوری بلاروس در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه چیزی برایش در زندگی بسیار مهم است، گفت: آنچه من را در این وضعیت سر پا نگه می‌دارد،‌ این است که اگر لوکاشنکو سقوط کند، تمام سیستم کشور و بلاروس هم سقوط می‌کند. من یک روز کناره‌گیری می‌کنم اما به آنها اجازه نمی‌دهم آنچه با هم با این مردم و با این نسل ساخته‌ایم را نابود کنند. این چیزی است که در زندگی من خلاصه می‌شود و اینکه چطور کشور تغییر کرده است. بلاروس از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۹ آگوست که با پیروزی مجدد لوکاشنکو در آن همراه بود، در آشوب به سر می‌برد؛ منتقدان و اپوزیسیون می‌گویند که این انتخابات با تقلب گسترده‌ای همراه بوده و خواستار برکناری لوکاشنکو و برگزاری انتخابات مجدد هستند.

سفیر آلمان در روسیه احضار شد

وزارت خارجه روسیه، برلین را به بلوف‌زنی متهم و سفیر این کشور را بابت اتهام‌زنی درباره مسمومیت ناوالنی احضار کرد. به گزارش دویچه وله، وزارت خارجه روسیه سفیر آلمان را احضار کرد تا درباره این اتهام که الکسی ناوالنی، منتقد کرملین مسموم شده است، صحبت شود. مقام‌های برلین می‌گویند، شواهدی دارند که نشان می‌دهد این ادعا درباره ناوالنی درست است. اما مقام‌های روس می‌گویند، دولت روسیه بلوف می‌زند. پزشکان در آلمان می‌گویند، شواهدی دارند که این منتقد کرملین با عامل اعصاب نوویچوک مسموم شده و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز از این مساله حمایت کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در فیس‌بوکش نوشت: این یک مساله کاملاً جدی است که مقام‌های آلمانی به خود حق می‌دهند همه چیز را به نفع خود بدانند. از برلین انتظار داریم که اطلاعات در دسترس ارائه کند که شامل نتایج مطالعات لابراتوارها می‌شود. ما منتظر پاسخ هستیم. وی ادامه داد: مشخص است که برلین بلوف می‌زند و یک دستورکار سیاسی کثیف را اجرا می‌کند. کارشناس سیاست خارجی دولت آلمان نیز گفت،‌ برلین و اروپا باید تصمیم بگیرند که چطور با روسیه مقابله کنند. مساله اصلی این است که یک ماده سمی که از سوی قوانین بین‌المللی منع شده چطور در داخل روسیه وجود دارد و استفاده می‌شود.

تعویق گفت‌وگوهای دوجانبه فرانسه با روسیه

فرانسه گفت‌وگوهای وزیران خارجه و دفاع این کشور با همتایان روس را که قرار بود این هفته آینده شود به تعویق انداخت. به گزارش ایرنا، رویترز گزارش داد، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط موجود و پس از تبادل نظر با مقامات روسیه، شورای همکاری امنیتی فرانسه و روسیه به تاریخ دیگری موکول شد. در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه اشاره‌ای به دلیل تعویق شورای همکاری امنیتی پاریس و مسکو نشده است. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه (rfi)، وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه و روسیه در سال گذشته برای نخستین‌بار پس از هفت سال در مسکو گردهم آمدند تا در چارچوب «شورای همکاری‌های روسیه-فرانسه در مسائل امنیتی» در ترکیب ۲+۲، با یکدیگر مذاکره کنند. ازسرگیری این مذاکرات با خواست امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و برای هدف عادی‌سازی روابط میان روسیه و کشورهای اروپایی انجام گرفت. روابطی که پس از درگیری‌های شرق اوکراین و انضمام شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه تیره شده و فضایی با رنگ و بوی جنگ سرد را ایجاد کرده بود.

شخصیت‌های افغان نگران مشروعیت بیش از حد طالبان

شماری از شخصیت‌های سیاسی افغانستان در آستانه شروع مذاکرات بین‌افغانستانی ابراز نگرانی کردند: مشروعیت بخشیدن بیش از حد به طالبان در جریان گفت‌وگوهای صلح با آمریکا این فرضیه در درون این گروه را به وجود آورده است که آنها برنده میدان جنگ هستند و باید نظام آینده مبتنی بر تفکر طالبان شکل گیرد که عواقب این موضوع در مذاکرات پیش روی بین‌افغانستانی بسیار خطرناک است. گروه طالبان و آمریکایی‌ها روز دهم اسفند ۱۳۹۸ توافق‌نامه صلح را امضا کردند. بر اساس آن آمریکایی‌ها تعهد کردند که در مدت ۱۴ ماه به‌طور کامل همراه با متحدان خود افغانستان را ترک کنند. در این توافق‌نامه تاکید شده است: ۱۰ روز پس از امضای توافق‌نامه، مذاکرات بین‌افغانستانی صلح آغاز شود و برای نشان دادن حسن نیت پنج هزار نفر زندانی طالبان و یک هزار نفر زندانی دولتی آزاد شوند و نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد نیز خارج شود. آگاهان سیاسی با توجه به مفاد توافق‌نامه صلح افغانستان ابراز نگرانی کردند: برخی از این امتیازها نباید پیش از هرگونه توافق صلح به گروه طالبان داده می‌شد و اکنون دادن این امتیازها باعث شده که اعتمادبه‌نفس طالبان قوی شده و آنها با این تفکر که در میدان نبرد برنده شده‌اند درصدد هستند تا تفکر طالبانی را در نظام آینده افغانستان جاسازی کنند.

رهگیری تحرکات نظامی نیروهای حفتر در جنوب لیبی

سخنگوی نیروهای دولت وفاق لیبی از رهگیری تحرک کاروان مسلح بزرگی وابسته به نیروهای موسوم به ارتش ملی این کشور خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از روسیاالیوم، «محمد قنونو»، سخنگوی نظامی نیروهای دولت وفاق لیبی اعلام کرد که تحرکات یک کاروان مسلح بزرگ وابسته به نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» به سمت جنوب را کنترل کرده است. قنونو توضیح داد که یگان اطلاعاتی و تحلیل اطلاعات وابسته به فرماندهی عملیات تحرک یک کاروان مسلح متشکل از هشت زره نظامی وابسته به نیروهای حفتر از الجفره به اللود را رهگیری کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها