شناسه خبر : 35418 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

عفو زنی بعد از ۱۴۸ سال در آمریکا

ایسنا نوشت: دونالد ترامپ گفت که حکم عفو پس از مرگ را برای «سوزان بی.آنتونی»، زنی که پیشگام در زمینه کسب حق رای زنان آمریکا بوده است، صادر می‌کند. خانم آنتونی در سال ۱۸۷۲ به جرم «رای ‌دادن غیرقانونی» بازداشت و جریمه شده بود. وی ۱۴ سال قبل از تصویب متمم ۱۹ قانون اساسی آمریکا که به زنان حق رای اعطا می‌کرد، درگذشت. رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسمی در کاخ سفید به مناسبت صدمین سالگرد تصویب متمم ۱۹ قانون اساسی ایالات متحده گفت: «من یک عفو مطلق و کامل را برای سوزان بی.آنتونی امضا خواهم کرد. او هرگز مورد عفو قرار نگرفت. چه مدت طول کشید؟» ترامپ در کنار ملانیا اعلامیه‌ای را در سالگرد تصویب این متمم امضا کرد.

 

رئیس‌جمهور مالی استعفا داد

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس‌جمهور مالی، طی نطق تلویزیونی چند ساعت بعد از بازداشت شدن توسط عوامل کودتای نظامی، با اعلام استعفای خود گفت نمی‌خواهد خونی برای باقی ماندن وی در قدرت ریخته شود. به نوشته خبرگزاری «رویترز» کیتا با حضور مقابل دوربین تلویزیون رسمی مالی و طی نطق زنده اعلام کرد که از سمت ریاست‌جمهوری استعفا می‌دهد. بر این اساس، وی که چند ساعت بعد از بازداشت شدن توسط نظامیان کودتاچی صحبت می‌کرد، ضمن اعلام انحلال پارلمان، گفت: «نمی‌خواهم خونی ریخته شود تا من در قدرت بمانم.» عصر سه‌شنبه گذشته بود که منابع خبری از حضور پرتعداد نظامیان ارتش مالی در پایتخت این کشور و تیراندازی خبر داده و از آن با عنوان «کودتا» یاد کردند.

 

پادشاه سابق اسپانیا ساکن امارات شد

ایلنا نوشت: کاخ سلطنتی اسپانیا فاش کرد که پادشاه سابق اسپانیا که در اوایل ماه آگوست از کشور خارج شده است، اکنون در امارات عربی متحده سکونت دارد. «خوان کارلوس» در اوایل ماه آگوست از کشور خارج شده است و به گفته سخنگوی کاخ سلطنتی اسپانیا پادشاه ۸۲ساله سابق اسپانیا سوم آگوست به امارات رفته است و آنجا می‌ماند. خوان کارلوس ممکن است با اتهامات مالی، فساد و سوءاستفاده از جایگاهش روبه‌رو شود با این حال هنوز تحقیقات شخص او را هدف قرار نداده‌اند. او اعلام کرده بود که برای «سهولت در انجام وظایف» پسرش فیلیپه ششم، پادشاه کنونی اسپانیا تصمیم گرفته است که از کشورش دور باشد. اقامت او در امارات تبعید خودخواسته است.

 

کره شمالی ۲۰ تا ۶۰ بمب هسته‌ای دارد

ایرنا نوشت: ارتش آمریکا مدعی شد: تخمین زده می‌شود کره شمالی ۲۰ تا ۶۰ بمب هسته‌ای داشته باشد. بر اساس این گزارش تحت عنوان «تاکتیک‌های کره شمالی»، اعتقاد بر این است که پیونگ یانگ ۲۰ تا ۶۰ بمب هسته‌ای و دو هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تن تسلیحات شیمیایی داشته باشد. بعید است کره شمالی حاضر به تحویل  این حجم از تسلیحات که برای جلوگیری از تغییر رژیم در کشور نگه داشته است، شود. کره شمالی این امکان را دارد که سالانه شش بمب هسته‌ای جدید تولید کند. در برخی از گزارش‌های دولت آمریکا گفته می‌شود که کره شمالی حتی می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد تسلیحات هسته‌ای خود را به ۱۰۰ عدد برساند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها