شناسه خبر : 35352 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یک زن معاون اول بایدن شد

دولت لبنان استعفا داد؛ شمار تلفات انفجار بیروت به ۱۷۱ نفر رسید

یک زن معاون اول بایدن شد

پس‌لرزه‌های انفجار هولناک بیروت همچنان ادامه دارد و در آخرین اقدامات بعد از تظاهرات مردمی، دولت بیروت استعفا داد. با این حال تعداد کشته‌شده‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. وزارت بهداشت لبنان از افزایش شمار قربانیان انفجار هفته گذشته بیروت به ۱۷۱ نفر خبر داد. به گزارش ایلنا، در جریان این انفجار همچنین بیش از شش هزار نفر زخمی شده و ۳۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند. در این حادثه که چهارم آگوست رخ داد، ده‌ها نفر نیز مفقود شده‌اند. ارتش لبنان اعلام کرد که احتمال زنده بودن افراد مفقود در حادثه انفجار بندر بیروت بسیار اندک یا در حد صفر است.

سیستم فساد فراتر از کشور است

نخست‌وزیر لبنان در سخنرانی خود ضمن اعلام استعفای دولتش تاکید کرد: سیستم فساد بزرگ‌تر و فراتر از کشور است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان، در سخنرانی خود در مقر دولت تاکید کرد: سیستم فساد ریشه در تمام بخش‌های دولت دارد و در این کشور تنیده شده و اکنون دریافته‌ایم فساد فراتر از کشور لبنان است و ما نمی‌توانیم از آن رهایی یابیم. یکی از نمونه‌های این فساد انفجار بیروت بود. نخست‌وزیر لبنان اظهار کرد: برخی تنها ثبت نکات سیاسی و سخنرانی‌های مردمی و نابودی بقیه آثار کشور برایشان مهم است، در واقع برخی خودشان مصیبتی برای ملت لبنان هستند. دیاب تصریح کرد: پارادوکس آشکار این است که آنها چند هفته بعد از تشکیل دولت تلاش کردند بر سر دولت مصیبت وارد کنند و آن را مسوول فروپاشی و هدر‌رفت‌ها و بدهی کلی اعلام کنند. او افزود: طبقه سیاسی سپرده‌های مردم را هدر داد و کشور را زیر بدهی گذاشت. ما در مصیبتی بزرگ هستیم و باید برای برون‌رفت از این مصیبتی که در آن هستیم همبستگی داشته باشیم. بین ما و تغییر دیوار بلندی است. به گزارش اسکای‌نیوز، در راستای انجام تحقیقات در مورد علت انفجار بندر بیروت، شفیق مرعی، مدیرکل سابق گمرک لبنان نیز چند روز پس از بازداشت بدری الضاهر، مدیرکل فعلی گمرک بازداشت شد. حسن قریطم، مدیر بندر بیروت هم در پی وقوع انفجار بازداشت شد و به این ترتیب تعداد بازداشتی‌های پرونده انفجار به ۱۹ تن رسید.

درخواست جنبلاط برای تشکیل دولت «فوق‌العاده»

رهبر حزب سوسیال پیشرو لبنان خواستار تشکیل دولت «فوق‌العاده» برای بهبود وضعیت اقتصادی و بازسازی بیروت شد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیال پیشرو لبنان در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور خواستار تشکیل دولت «فوق‌العاده» برای بهبود وضعیت اقتصادی و بازسازی بیروت شد. وی در‌این‌باره گفت: دولتی باید تشکیل شود که در وهله اول و پیش از هر چیز دیگری اوضاع اقتصادی کشور را بهبود ببخشد و بیروت را بازسازی کند. جنبلاط افزود: در دیدارم با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه همین مساله را به او گفتم و تاکید کردم که ما برای خارج کردن کشور از «باتلاق» کنونی نیازمند یک دولت فوق‌العاده هستیم. وی در ادامه تصریح کرد که شرطی برای حضور در دولت آینده لبنان ندارد اما دولت باید تشکیل شود تا دولت کنونی به عنوان دولت پیشبرد امور (موقت) فعالیت نکند. رهبر حزب سوسیال پیشرو لبنان ادامه داد: من نامزدی برای تصدی پست نخست‌وزیری ندارم و طبق معمول درباره هر اقدامی با نبیه بری هماهنگ خواهم بود؛ چراکه امروز مساله مهم هماهنگی است و زمان مناسبی برای معرفی نامزد نیست.

هیچ‌کس نمی‌گوید مالک مواد منفجرشده در بیروت چه کسی بوده است!

در ماجرای مبهم چگونگی سر درآوردن یک محموله به‌شدت انفجاری ماده خطرناک نیترات آمونیوم در ساحل بیروت یک چیز روشن است؛ هیچ‌کس تاکنون علناً جلو نیامده تا مسوولیت آن را قبول کند! به گزارش رویترز، پرسش‌های بدون پاسخ زیادی پیرامون انفجار مرگبار بزرگ در پایتخت لبنان وجود دارند اما مساله مالکیت باید جزو آسان‌ترین مسائل برای حل کردن باشد. شناسایی روشن مالکیت، به ویژه برای محموله‌ای به خطرناکی محموله حمل‌شده از سوی کشتی Rhosus با پرچم مولداوی در زمان ورودش به بیروت در هفت سال قبل، امری اساسی برای ترابری، امری کلیدی برای بیمه کردنش و حل‌وفصل مناقشاتی که اغلب سربر می‌آوردند، به حساب می‌آید. اما مصاحبه‌های انجام‌شده از طرف رویترز و همچنین جست‌وجوهایش برای اسناد و مدارک در ۱۰ کشور برای شناسایی مالکیت اصلی محموله ۲۷۵۰‌تنی نیترات آمونیوم تنها به وضعیتی بغرنج همراه با اسناد و مدارک مفقود و پنهانکاری در قبال شبکه‌ای از شرکت‌های کوچک و مبهم پراکنده در سراسر جهان انجامید. چهره‌های مرتبط با این محموله که از جانب رویترز مورد مصاحبه قرار گرفتند همگی اطلاع داشتن از مالک اولیه محموله را رد کرده یا از پاسخ دادن به سوال خودداری کردند. از جمله کسانی که گفتند از این امر اطلاعی ندارند کاپیتان کشتی، شرکت کودسازی گرجستانی که محموله را تولید کرده و شرکت آفریقایی که آن را سفارش داده، بودند، هرچند که شرکت آفریقایی گفت هرگز پول آن را پرداخت نکرده است.

بایدن، سناتور کامالا هریس را به عنوان معاون خود برگزید

نامزد دموکرات‌های آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، سناتور کامالا هریس را به عنوان «معاون رئیس‌جمهوری» برگزید تا او اولین زن سیاهپوست در رقابت‌های ریاست جمهوری و رقیبی آماده برای حمله به دونالد ترامپ جمهوریخواه باشد. با توجه به ناآرامی اجتماعی بر سر نابرابری نژادی که ماه‌هاست این کشور را به لرزه انداخته است، جو بایدن تحت فشار بسیاری قرار گرفت تا یک زن سیاهپوست را به عنوان معاون خود انتخاب کند. هریس همچنین اولین آمریکایی-آسیایی است که وارد گود ریاست جمهوری آمریکا شده است. بایدن، سناتور هریس ۵۵ساله از کالیفرنیا را یک سیاستمدار باتجربه می‌داند. این معاون سابق باراک اوباما، هریس را در پیامی توئیتری «مبارز نترس و از بهترین نیروهای این کشور» توصیف کرد. به دنبال برگزیده شدن کامالا هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور احتمالی آینده، او در پیامی توئیتری گفت: «جو بایدن می‌تواند مردم آمریکا را متحد کند زیرا او زندگی خود را وقف مبارزه برای ما کرده است. او به عنوان رئیس‌جمهور، آمریکایی می‌سازد که با آرمان‌های ما همخوان باشد.»

ترامپ: بایدن «کودن»، هریس «حقه‌باز» ترکیبی اشتباه برای آمریکا

ترامپ با توئیت: «بایدن کودن و هریس حقه‌باز ترکیبی فوق‌العاده اما اشتباه برای آمریکا» به انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، در جریان کنفرانس خبری درباره پاندمی کرونا از دونالد ترامپ درباره سوابق کامالا هریس و تاثیر انتخاب او به عنوان معاون جو بایدن در رقابت ریاست جمهوری نوامبر سوال پرسیده شد. ترامپ سه‌شنبه گفت: او انتخاب اول من بود. منظورم این است که او انتخاب شماره یک پیش‌نویس من بود و باید ببینیم که چطور عمل خواهد کرد. همان‌طور که شما می‌دانید، او عملکرد بسیار ضعیفی در رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها داشت. از او انتظار می‌رفت که خوب عمل کند و در نهایت کارش با دو درصد متوقف شد و پول زیادی هزینه کرد. او عامل اتفاقات زیادی بود. بنابراین، چندان تعجب نکردم که بایدن او را انتخاب کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: مدت‌ها نظاره‌گر او بودم. چندان تعجب نکردم. او به طرز عجیبی با قاضی کاوانا رفتاری زننده داشت.

پوتین از تایید و ثبت اولین واکسن کرونا خبر داد

رئیس‌جمهور روسیه از تایید اولین واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت کشور خود خبر داده و گفت دختر او این واکسن را امتحان کرده است. به گزارش فارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه گذشته گفت که وزارت بهداشت کشورش اولین واکسن کرونا در جهان را تایید کرده است. به نوشته وبگاه راشا تودی، پوتین ضمن اعلام این خبر گفته که دختر او نیز این واکسن را تزریق کرده است. این واکسن که توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی «گامالیا» ساخته شده است، امروز (سه‌شنبه) از سوی وزارت بهداشت روسیه مورد تایید قرار گرفت. پوتین همچنین ابراز امیدواری کرده که روسیه به زودی تولید انبوه این واکسن را آغاز کند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفته بعد از اینکه دخترش این واکسن را تزریق کرد کمی دمای بدنش بالا آمد اما این تب به سرعت از بین رفت. وی در این باره گفت: «یکی از دختران من از این واکسن استفاده کرد. به این معنی که او در این آزمایش مشارکت کرد. وی بعد از واکسیناسیون اول دمای بدنش به 38 درجه رسید اما روز بعد تب او 37 درجه شد، همه این ماجرا همین بود.» وزیر بهداشت روسیه پیش از این خبر داده بود که تست بالینی واکسن کرونای ساخت مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا کامل شده است.

وزیر خارجه آلمان: تسلیم فشارهای آمریکا نمی‌شویم

وزیر امور خارجه آلمان گفت که کشورش تسلیم فشارهای آمریکا برای خرید انرژی (نفت و گاز) نمی‌شود و تصمیم‌گیری در مورد خرید منابع انرژی را حق خود می‌داند. به گزارش ایرنا، هایکو ماس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفت: تصمیم‌گیری در مورد خرید منابع انرژی، حق برلین است و هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد سیاستگذاری انرژی دیدگاه خود را بر اتحادیه اروپا تحمیل کند. وی با بیان اینکه برای آلمان روابط ترانس آتلانتیک (آمریکا و قاره اروپا) در طول سالیان متمادی اهمیت فراوان داشته است گفت: این روابط عمیق‌تر از منافع سیاسی زودگذر است. وی با انتقاد از تحریم‌های آمریکا در مورد طرح خط لوله گاز جریان شمالی-۲ گفت: تحریم بین شرکا را راه نادرست می‌دانیم و معتقدیم که تصمیم‌گیری در مورد اینکه از کجا منابع انرژی خریداری کنیم حق ماست. آمریکا چند بسته تحریم علیه طرح خط لوله گاز جریان شمالی -۲ که از روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان کشیده می‌شود وضع کرده است تا از راه‌اندازی این خط لوله گاز با ظرفیت انتقال حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال جلوگیری کند و بتواند گاز فشرده خود را به قیمت گران‌تر به آلمان و سایر کشورهای اروپایی بفروشد.

واکنش‌های شدید به تداوم تجاوزهای ترکیه به منطقه کردستان

گروه‌ها و مقامات سیاسی عراق به‌شدت، حمله ترکیه به منطقه کردستان و کشتن چند افسر نظامی ارشد مرزبانی عراق را محکوم کردند و خواستار اقدام فوری بغداد برای توقف این تجاوزها شدند. همچنین دولت عراق سفر وزیر دفاع ترکیه به عراق را لغو کرد. به گزارش فارس، رسانه‌های عراقی عصر روز سه‌شنبه گذشته از حمله یک پهپاد ترکیه به نشست نیروهای مرزبانی عراق با عناصر «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) در شمال این کشور خبر دادند و در این حمله دست‌کم ۱۶ نفر از جمله دو افسر ارشد مرزبانی و دو سرباز عراقی کشته شدند. در پی انتشار این خبر، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، خبر حمله هوایی ترکیه به منطقه «سیدکان» واقع در شمال عراق را تایید کرد و ضمن محکوم کردن آن گفت که موضوع را با منطقه کردستان بررسی می‌کند. «حسن الکعبی» معاون رئیس پارلمان عراق نیز این حمله را محکوم کرد و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای توقف سریع این حملات وارد عمل شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها