شناسه خبر : 35212 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

زد و خورد حامیان و مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو

ایسنا نوشت: حدود هزار اسرائیلی در تل‌آویو با برپایی تظاهراتی خواستار استعفای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شدند که متهم به فساد و خیانت در امانت است. ساکنان تل‌آویو، تظاهراتی را در اعتراض به تصمیمات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص مدیریت بحران ویروس کرونا برپا کردند و خواستار استعفای وی شدند. تظاهرات‌کنندگان سوءمدیریت بحران ویروس کرونا توسط نتانیاهو را محکوم کردند. نتانیاهو که با اتهام فساد و خیانت در امانت مواجه است به دلیل سوءمدیریت در بحران کرونا تحت فشار زیادی برای استعفاست. در همین راستا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که میان تظاهرات‌کنندگان و پلیس این رژیم درگیری‌هایی رخ داد و این درگیری‌ها با بازداشت چند تن از معترضان پایان یافت.

 

مرگ مشکوک یک روزنامه‌نگار دیگر عربستانی

ایرنا نوشت: با نزدیک شدن به سالگرد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار عربستانی که به دستور «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در سال 2018 در ترکیه قطعه‌قطعه شد، مرگ مشکوک یک روزنامه‌نگار دیگر، نگاه‌ها را به سمت ولیعهد سعودی جلب کرد. صالح الشیحی روزنامه‌نگار در دسامبر سال ۲۰۱۷، به دلیل انتقادات خود از رخنه فساد در دربار سعودی بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. او در 19 ماه می به دلیل وخامت وضع جسمی‌اش از زندان آزاد و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت ولی تلاش‌ها برای زنده ماندن او کارساز نشد و وی چند روز پیش درگذشت. به دنبال مرگ مشکوک وی، سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار انجام تحقیقات شد.

 

گسترش موشک‌های فضایی با سوخت جامد در کره جنوبی

ایلنا نوشت: کره جنوبی از توان این کشور برای توسعه موشک فضایی با سوخت جامد بر اساس دستورالعمل‌های جدید موشکی با آمریکا خبر داد. کره جنوبی و آمریکا بر اساس توافق‌های صورت‌گرفته برای رفع محدودیت‌های تحمیل‌شده از چندین دهه بر استفاده سئول از سوخت جامد برای پرتاب موشک فضایی به نتیجه رسیدند. سئول اعلام کرده است که بر این اساس، شرکت‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی کره جنوبی و حتی افراد آنها از لحاظ فنی قادر به تولید و توسعه موشک‌های فضایی نه‌تنها با استفاده از سوخت مایع، بلکه با سوخت‌های جامد و هیبریدی بدون محدودیت هستند. در ادامه نیز تاکید شده است که این توانایی به پیشرفت قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی کره جنوبی کمک می‌کند.

 

رد پای امارات در سواحل خزر؛ نفوذ با زور دلار و نیت خیر!

خبرگزاری فارس نوشت: امارات با توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت خواهان نفوذ در آسیای مرکزی و در مرحله نخست قزاقستان است. پایگاه تحلیلی قزاقستانی با اشاره و تحلیل اقدامات امارات متحده عربی در آسیای مرکزی از علاقه‌مندی این کشور برای حضور پررنگ در این منطقه و رقابت با ترکیه و ایران خبر داد. همزمان با فروپاشی شوروی در سال 1991 و مستقل شدن کشورهای آسیای مرکزی مبارزه برخی قدرت‌های منطقه‌ای و ابرقدرت‌ها در این منطقه آغاز شد که هدف آنان به دست آوردن نفوذ سیاسی و دسترسی به منابع طبیعی این مناطق بود. در این رقابت کشورهایی مانند روسیه، چین، ترکیه، آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و شش کشور عربی حضور دارند که در بین آنان امارات متحده عربی نیز دیده می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...