شناسه خبر : 34869 لینک کوتاه

ریاست‌جمهوری در روسیه مادام‌العمر نیست

افشای جزئیات طرح الحاق کرانه باختری؛ اسرائیل دنبال اشغال مناطق بیشتری است

یک شبکه اسرائیلی جزئیات نقشه تهیه‌شده توسط دولت این رژیم را برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری فاش کرد. به گزارش ایسنا، شبکه «کان» اسرائیل با افشای جزئیات طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اعلام کرد که نقشه تهیه‌شده توسط تل‌آویو اراضی بیشتری را نسبت به نقشه ارائه‌شده توسط آمریکا در طرح موسوم به «معامله قرن» دربر می‌گیرد. این شبکه گزارش داد، اسرائیل پیشنهاد الحاق اراضی اطراف شهرک‌های صهیونیست‌نشین و ۲۰ شهرک دیگر را داده است که در نقشه‌های تهیه‌شده توسط آمریکا وجود ندارند. طبق این گزارش، نقشه اسرائیل شامل اصلاحاتی در نقشه ارائه‌شده در طرح موسوم به «معامله قرن» آمریکاست. نتانیاهو تلاش کرده که درصد ذکرشده در نقشه واشنگتن یعنی الحاق ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری را حفظ کند و به همین منظور نتانیاهو پیشنهاد داده که به جای اراضی مذکور بخشی از اراضی منطقه معروف به «صحرای یهودا»، در کرانه باختری را به فلسطینی‌ها بدهد. شبکه کان اسرائیل در ادامه اعلام کرد که در نقشه دولت رژیم صهیونیستی نقشه اغلب راه‌های موجود بدون تغییر باقی مانده است. همچنین این شبکه به نقل از منابع سیاسی اسرائیلی گزارش داد، نتانیاهو درصدد الحاق دو شهرک «بیت إیل» در نزدیکی رام‌الله و «شیلو» میان رام‌الله و نابلس است، چراکه این دو شهرک از اهمیت دینی برخوردار هستند و الحاق این مناطق بیانگر اهمیت لابی‌گری مسیحیان و کلیساهای «انجیلی» آمریکا به سود نتانیاهو و ترامپ است.

احتمال تعویق در اجرای طرح الحاق کرانه باختری قوت گرفت

دولت رژیم صهیونیستی تا روز چهارشنبه گذشته اقدامات اولیه برای اجرای طرح الحاق را انجام نداده است و همین مساله نشانگر به تعویق افتادن اجرای این طرح است. العربی الجدید در گزارشی درباره اجرای طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی نوشت، دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی امروز را برای اجرای طرح الحاق تعیین کرده بودند اما دولت اسرائیل و در راس آن بنیامین نتانیاهو تاکنون اقدامات اولیه برای اجرای طرح الحاق را انجام نداده است. طبق این گزارش، نتانیاهو پس از نشست اخیر خود با اعضای هیات آمریکا متشکل از آوی برکوویتس، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر این کشور در تل‌آویو گفت: با آمریکایی‌ها درباره مساله تحمیل «حاکمیت» اسرائیل بر اراضی‌ای در کرانه باختری صحبت کردیم؛ اراضی‌ای که به تلاش برای الحاق آنها در روزهای آینده ادامه خواهیم داد.

پیشنهاد دموکرات‌ها برای مقابله با طرح اشغال

جمعی از قانونگذاران دموکرات آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به پیامدهای طرح اشغال 30‌درصدی کرانه باختری، خواستار تعلیق حمایت‌های نظامی و مالی به رژیم صهیونیستی شدند. به گزارش فارس، سناتور «برنی سندرز» و «الکساندریا اوکاسیو-کورتز» نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا به همراه ده‌ها عضو دموکرات کنگره نامه‌ای سرگشاده در مخالفت با طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری نوشتند. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، این نامه که لحن تندتری نسبت به نامه پیشین ۱۹۰ نماینده دموکرات کنگره دارد، می‌گوید اگر رژیم صهیونیستی طرح اشغال کرانه باختری را اجرا کرد، حمایت نظامی واشنگتن از تل‌آویو باید تعلیق یا محدود شود. در این نامه نوشته شده است: «در صورت پیشبرد طرح الحاق توسط کابینه اسرائیل با رضایت این دولت (آمریکا)، ما در راستای به رسمیت نشناختن آن و همچنین مشروط کردن حمایت نظامی 3 /8 میلیارددلاری آمریکا به اسرائیل تلاش خواهیم کرد.» بر این اساس، نویسندگان این نامه اعلام کردند؛ مالیات‌دهندگان آمریکایی از طرح اشغال کرانه باختری حمایت نمی‌کنند.

پارلمان هلند الحاق کرانه باختری را غیرقانونی خواند

پارلمان هلند با اکثریت آرا پیش‌نویس طرح ارائه‌شده در رابطه با غیرقانونی دانستن الحاق اراضی کرانه باختری به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، پارلمان هلند با تصویب این طرح از دولت این کشور و اتحادیه اروپا خواست در صورت الحاق اراضی فلسطینی، مجازات‌هایی را بر رژیم صهیونیستی اعمال کند. پارلمان بلژیک نیز چند روز پیش با اکثریت آرا پیش‌نویس طرحی را به امضا رساند که طی آن از دولت این کشور خواسته شده هرگونه الحاق اراضی فلسطینی به رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و به آن واکنش عملی نشان دهد. نتانیاهو پیشتر بر اجرای این طرح در اول ماه جولای اصرار داشت اما اختلافات داخلی و اختلاف نظر با آمریکا بر سر شیوه اجرای این طرح، احتمالاً به تعویق زمان اجرای آن منجر شود.

کرملین: پست رئیس‌جمهوری مادام‌العمر وجود ندارد

در پی پیشنهاد مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهوری خودمختار چچن درباره تبدیل شدن پوتین به رئیس‌جمهوری مادام‌العمر، سخنگوی کرملین گفت چنین پستی در قانون اساسی روسیه پیش‌بینی نشده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، رمضان قدریف، رئیس‌جمهوری بخش خودمختار چچن اخیراً پیشنهاد کرده بود که ولادیمیر پوتین به رئیس‌جمهوری مادام‌العمر روسیه بدل شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: چنین پستی در قانون اساسی روسیه پیش‌بینی نشده است. رئیس‌جمهوری خودمختار چچن گفت: ما باید ولادیمیر پوتین را به عنوان رئیس‌جمهوری مادام‌العمر انتخاب کنیم. امروز چه کسی می‌تواند جایگزین او شود؟ چنین رهبر سیاسی در یک مقیاس جهانی وجود ندارد. ما باید به چنین کسی افتخار کنیم. در اصلاحیه قانون اساسی روسیه که به همه‌پرسی عمومی گذاشته شده است، این امکان برای پوتین فراهم شده تا دو دوره شش‌ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری فعالیت کند.

بولتون و دموکرات‌های آمریکا خواستار تحریم روسیه شدند

جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و شماری از دموکرات‌های کنگره این کشور خواستار تحریم روسیه در صورت درست بودن گزارش همدستی مسکو با گروه طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان شدند. «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: اگر گزارش‌ها مبنی بر اینکه روسیه مبالغی به نیروهای طالبان پرداخت کرده تا نیروهای آمریکایی را در افغانستان بکشند، درست باشد، این کار معادل حمله مستقیم به آمریکایی‌هاست. ما دست‌کم باید تحریم‌های اقتصادی شدیدی را به عنوان بخشی از پاسخی جامع در نظر بگیریم. همزمان با این درخواست بولتون، خبرگزاری رویترز گزارش داد که سران حزب دموکرات در کنگره آمریکا نیز خواسته مشابهی را مطرح کرده‌اند. «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان این کشور خواستار اقدام فوری و تحریم‌های متناسب علیه روسیه شد.

بازداشت اولین فرد بر اساس قانون جدید امنیت ملی هنگ‌کنگ

پلیس هنگ‌کنگ اعلام کرد نخستین متخلف را در چارچوب اجرای قانون امنیت ملی این منطقه که از روز گذشته اجرایی شده دستگیر کرده است. به گزارش ایرنا، پلیس هنگ‌کنگ مردی را به دلیل برافراشتن پرچم حامی استقلال‌طلبان هنگ‌کنگ در خلیج کاوزوی جزیره هنگ‌کنگ بازداشت کرد. این اولین بازداشت از زمان اجرای قانون امنیت ملی جدید هنگ‌کنگ است. پلیس در صفحه رسمی خود اعلام کرد که این مرد قانون جدید امنیتی اعلام‌شده ملی را نقض کرده است. قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که صبح روز سه‌شنبه در کنگره ملی خلق چین تصویب شد بعد از امضای «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین، از ساعت ۲۳ شب گذشته در هنگ‌کنگ اجرایی شده است. در قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که مشتمل بر شش فصل و ۶۶ ماده است به‌طور واضح مسوولیت نهادهای حفظ امنیت ملی در منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ در کنار چهار جرم تعریف شده است.

اتحادیه اروپا از پاسخ هماهنگ به اقدام چین خبر داد

مقامات ارشد اتحادیه اروپا از جمله رئیس کمیسیون اروپا در واکنشی مداخله‌جویانه در امور داخلی چین، از آماده‌سازی پاسخی هماهنگ به پکن در پی تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ خبر دادند. به گزارش فارس، مقامات ارشد اتحادیه اروپا امروز اعلام کردند در حال آماده‌سازی پاسخی هماهنگ به قانون امنیتی جدید چین در ارتباط با هنگ‌کنگ هستند. «اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا بعد از نشست اتحادیه اروپا و کره جنوبی به خبرنگاران گفت این اتحادیه به‌طور مداوم درباره پیامدهای بسیار منفی این قانون از جمله تاثیر آن بر اعتماد تجاری، وجهه چین و برداشت عمومی در هنگ‌کنگ و در سطح بین‌المللی هشدار داده بود. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، وی افزود حالا اتحادیه اروپا به دقت در حال ارزیابی گام‌های بعدی است. «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا هم در این خصوص گفت این پاسخ نیازمند هماهنگی بالا بین همه کشورهای عضو است. هفته گذشته پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست علیه چین در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل آنچه عدم احترام پکن به تعهدات بین‌المللی‌اش خواند، اقامه دعوی کند.

ترکیه محاکمه متهمان قتل خاشقجی را غیابی آغاز می‌کند

نامزد روزنامه‌نگار مقتول سعودی اعلام کرد که ترکیه جمعه محاکمه ۲۰ سعودی متهم به قتل این روزنامه‌نگار را به‌طور غیابی آغاز می‌کند. به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «خدیجه چنگیز»، نامزد «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار مقتول سعودی تاکید کرد که ترکیه از جمعه آینده محاکمه ۲۰ متهم سعودی در پرونده قتل وی را آغاز می‌کند. چنگیز گفت که محاکمه روز جمعه در دادگاه اصلی استانبول راس ساعت ۱۰ به وقت محلی آغاز می‌شود و من نیز در این جلسه حضور خواهم داشت. خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست و منتقد سیاست‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، دوم ماه اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به دست عوامل سعودی که برای انجام جنایت به ترکیه آمده بودند، کشته شد. دادستان وقت ترکیه پیشتر در پایان تحقیقات یک‌ساله در پرونده قتل خاشقجی اتهاماتی را علیه ۲۰ سعودی از جمله دو معاون اصلی بن سلمان مطرح کرد.

ورود هواپیماهای پاکستان به اتحادیه اروپا و انگلیس ممنوع شد

در پی انتشار اخبار مربوط به مجوزهای جعلی برخی خلبانان شرکت ملی هواپیمایی پاکستان PIA، مقامات بخش هوانوردی اتحادیه اروپا و انگلیس از ممنوع شدن ورود هواپیماهای پاکستانی به این کشورها خبر دادند. به گزارش فارس، در پی انتشار اخبار مربوط به مجوزهای جعلی برخی خلبانان شرکت ملی هواپیمایی پاکستان PIA، مقامات بخش هوانوردی اتحادیه اروپا و انگلیس از ممنوع شدن ورود هواپیماهای پاکستانی به این کشورها خبر دادند. طی هفته‌های اخیر وزیر امور هوانوردی پاکستان «غلام سرورخان» از مشکوک بودن مجوزهای پروازی 300 خلبان شرکت ملی هواپیمایی این کشور خبر داده بود. بر اساس اعلام مقامات اتحادیه اروپا، ورود هواپیماهای شرکت ملی هواپیمایی پاکستان تا شش ماه به این منطقه به حالت تعلیق درآمده است. انگلستان نیز در اقدامی مشابه ممنوعیت ورود این هواپیماها به فرودگاه‌های هیترو، منچستر، بیرمنگام و لندن را اجرایی کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها