شناسه خبر : 34728 لینک کوتاه

اعتراضات در آمریکا به آتلانتا کشید

تنش در شبه‌جزیره؛ کره‌شمالی دفتر ارتباط دو کره در مرز را منفجر کرد

اعتراضات در آمریکا به آتلانتا کشید

رسانه‌های جهان از آغاز تنش در شبه‌جزیره کره خبر می‌دهند. خبرگزاری یونهاپ خبر داد که کره شمالی دفتر ارتباطات دو کره در منطقه مرزی میان دو کشور را منفجر کرد. به گزارش ایسنا، منابع کره جنوبی هم‌چنین از به هوا برخاستن دودی سیاهرنگ ناشی از این انفجار در منطقه مرزی کائه‌سونگ در مرز دو کره خبر دادند. کره‌شمالی بارها تهدیداتی را طی روزهای اخیر علیه کره‌جنوبی مطرح کرده و تهدید کرده بود این دفتر را که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده بود، تخریب می‌کند. یک منبع نظامی هم گفت، در پی این تحولات ارتش کره جنوبی نیز همانند همتای شمالی‌اش به حالت آماده‌باش درآمده است. ساعاتی پیش از این، ارتش کره‌شمالی هشدار داده بود که نیروهای این کشور آماده ورود به منطقه غیرنظامی میان دو کره هستند. کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی گفت به ارتش دستور داده است تا برای این اقدام آماده شود. به گفته کیم یوجونگ، ارتش کره‌شمالی گام بعدی را مشخص خواهد کرد که «از نارضایتی مردم خواهد کاست و مطمئناً انجام خواهد شد». او گفت: «بهتر است یکسری اقدامات تلافی‌جویانه، به‌جای انتشار این نوع بیانیه‌ها که از سوی برخی به اشتباه «از نوع تهدیدکننده» برداشت می‌شود یا موجب اظهارات بی‌ارزش آنها درباره قصد ما می‌شود، صورت بگیرد. اگر مقام‌های کره‌جنوبی قابلیت و شجاعت انجام کاری را داشتند که ظرف دو سال گذشته از اجرای آن ناکام مانده‌اند، چرا روابط دو کره این‌چنین در بن‌بست مانده است.» تنش میان دو کره به دنبال پخش تبلیغات علیه کره‌شمالی که معمولاً با بالن صورت می‌گیرد، تشدید شده است. از سوی دیگر هم‌زمان با افزایش تنش میان دو کره، وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن خواستار صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره است. دولت چین در اولین واکنش به تشدید تنش‌های جاری بین کره شمالی و جنوبی، درباره «صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره» ابراز امیدواری کرد. به نوشته رویترز، در حالی که طی روزهای اخیر تنش‌ها بین دو کره به سطحی گسترده افزایش یافته و مقام‌های پیونگ‌یانگ سئول را به قطع روابط تهدید کرده‌اند، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین خواستار صلح در منطقه شد.

علت مرگ «ریشارد بروکس» سیاهپوست باز هم قتل

با بالا گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستی، شهردار آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا از امضای دستوراتی سخن می‌گوید که اصلاحاتی در استفاده پلیس از قوه قهریه ایجاد می‌کند. در همین حال کارشناسان پزشکی قانونی این ناحیه پس از کالبدشکافی جسد «ریشارد بروکس» علت مرگ این سیاهپوست را قتل تشخیص دادند. به گزارش اسپوتنیک، «کیشا لنس باتمز» شهردار آتلانتا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که او یکسری دستورات اجرایی را به امضا رسانده است که از اداره پلیس این شهر می‌خواهد اصلاحاتی در سیاست‌های استفاده از قوه قهریه انجام دهد. به گفته شهردار آتلانتا، این دستور افسران پلیس را ملزم می‌کند تا در حد لزوم برای حفاظت از خودشان و دیگران از زور استفاده کنند تا اقدام به بازداشت کرده یا حادثه‌ای را که مرتبط با بازداشتی‌ها، مظنون‌ها و اعضای این جامعه است، تحت کنترل درآورند. شهردار آتلانتا همچنین از افسران پلیس خواست تا از تکنیک‌های تنش‌زدایی برای خودداری یا به حداقل رساندن به‌کارگیری قوه قهریه استفاده کنند. علاوه بر این، شهردار شهر ناآرام آتلانتا تاکید کرد، گزارش‌های مربوط به استفاده افسران پلیس از نیروی مرگبار به «هیات بررسی شهروندان» ارسال می‌شود. او همچنین از نیروهای پلیس خواست زمانی که شاهد استفاده بیش از حد از خشونت سایر افسران هستند، مداخله کرده و مساله را گزارش کنند.

این تحولات در پی مرگ ریشارد بروکس ۲۷ساله رخ می‌دهد. این سیاهپوست آمریکایی ۱۲ ژوئن در پارکینگ رستورانی حین بازداشت به ضرب چند گلوله کشته شد. او سه فرزند دختر داشت. از روز شنبه اعتراضات در آتلانتا در ایالت جورجیا که محل وقوع این قتل بود، بالا گرفته است. معترضان به قتل او، شنبه‌شب این شعبه از رستوران زنجیره‌ای ویندی را به آتش کشیدند.

نگرانی دموکرات‌ها از مصادره انتخابات ۲۰۲۰ به نفع ترامپ

همزمان با ناآرامی‌ها و افزایش نارضایتی در آمریکا، دموکرات‌ها سرکوب رای‌دهندگان را یکی از نگرانی‌های بزرگ در سلامت انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ ارزیابی می‌کنند که می‌تواند در نهایت به مصادره نتایج انتخابات به نفع دونالد ترامپ تمام شود. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هیل، دموکرات‌ها می‌گویند نشانه‌های نگران‌کننده فراوانی در انتخابات مقدماتی اخیر در جورجیا وجود داشته است. در حالی که رای‌دهندگان در صف‌های طولانی ایستاده بودند، دستگاه‌های اخذ آرا دچار اختلال شدند و کارمندان حوزه‌های رای‌گیری اغلب در اماکنی با بیشترین جمعیت رای‌دهنده فاقد تجهیزات کافی برای رفع این مشکل بودند. یک کارشناس مسائل راهبردی دموکرات‌ها در این زمینه درباره نگرانی دموکرات‌ها از سرکوب رای‌دهندگان در انتخابات سراسری که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا با جو بایدن نامزد دموکرات‌ها رقابت خواهد کرد، گفت: کمیته ملی جمهوریخواهان براساس یک حکم توافقی چندین سال را صرف سرکوب رای‌دهندگان اقلیت کرد و اکنون این حکم لغو شده است. ترامپ و جمهوریخواهان علناً از اینکه می‌توانند به عقب برگردند و مانع رای دادن مردم شوند، به خود می‌بالند. کارشناس مربوطه گفت: این یک نگرانی مشروع است، هرچه قدر رای‌دهندگان کمتری وجود داشته باشند شانس پیروزی جمهوریخواهان بالا می‌رود. بایدن به‌تازگی در برنامه «دیلی شو» علناً درباره سرکوب رای‌دهندگان ابراز نگرانی کرد. وی به مخالفت ترامپ با رای دادن از طریق پست الکترونیکی اشاره کرد و آن را کلاهبرداری توصیف کرد هرچند که خود او اوایل سال جاری میلادی از طریق پست الکترونیک در انتخابات مقدماتی فلوریدا رای داد. بایدن و برخی دیگر از دموکرات‌ها نگران آن هستند که ترامپ همچنان سیستم رای‌گیری با استفاده از پست الکترونیکی را به‌ویژه در سالی که بیشتر رای‌دهندگان با توجه به همه‌گیری کرونا ممکن است از این گزینه استفاده کنند، محکوم کند. کیلی مک انانی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با رد اظهارات بایدن آن را «مسخره» توصیف و بایدن را به اشاعه تئوری توطئه متهم کرد. کلمی هریس استادیار تاریخ آمریکا در دانشگاه نیویورک گفت انتخابات مقدماتی جورجیا دموکرات‌ها را دچار تردید کرده است. او به این حقیقت اشاره کرده که ترامپ در این انتخابات نه‌تنها بیشترین آرا را در مقایسه با نامزدهای دموکرات کسب کرد بلکه تعداد آرای او در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۱۲ میلادی باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز بیشتر بود.

اوباما برای تامین هزینه‌های انتخاباتی به بایدن ملحق می‌شود

رئیس جمهور سابق آمریکا برای نخستین بار هفته آینده با نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ همراه خواهد شد تا بخشی از هزینه‌های مربوط به رقابت‌های انتخاباتی را تامین کند. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قرار است به جو بایدن معاون سابقش و نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ملحق شود تا بخشی از هزینه‌های مالی رقابت‌های انتخاباتی را جذب کند. البته این مراسم به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، وبگاه خبری اکسیوس نیز اعلام کرده است که کمپین انتخاباتی جو بایدن قصد دارد ده‌ها هزار نفر از کسانی را که قصد کمک به رقابت‌های انتخاباتی وی دارند، به این مراسم دعوت کند. باراک اوباما نیز از همه کسانی که می‌توانند حتی مقدار ناچیزی به کمپین انتخاباتی بایدن کمک مالی کنند، دعوت کرده است تا در این مراسم که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، شرکت کنند. اوباما گفته است که این انتخابات مهم‌ترین انتخابات در طول زندگی مردم آمریکا خواهد بود. کمپین انتخاباتی بایدن قصد دارد کمک‌های مالی بیشتری را به‌صورت مجازی نسبت به پیت بوتیگیگ نامزد سابق حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 کسب کند. او توانست در یک برنامه مجازی از 36 هزار نفر بیش از یک میلیون دلار کمک مالی جمع کند. اوباما از همه آمریکایی‌ها با هر نوع سلیقه و سابقه سیاسی خواسته است تا با یکدیگر متحد شوند. وی گفته است که رای دادن به بایدن به بازسازی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و پوشش سلامت و درمان را گسترش خواهد داد.

آمار آمریکا درباره شیعیان افغانستان نادرست است

«سرور دانش» معاون رئیس‌جمهور افغانستان گزارش منتشرشده توسط وزارت خارجه آمریکا درباره شمار شیعیان کشورش را نادرست اعلام کرد. به گزارش تسنیم، «سرور دانش» معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان در توئیتی تصریح کرد که آمار منتشرشده توسط وزارت خارجه آمریکا درباره جمعیت شیعیان در افغانستان نادرست است. دانش با اشاره به اینکه وزارت خارجه آمریکا در گزارشی جمعیت شیعیان و هزاره‌ها را بین 10 تا 15 درصد از جمعیت کل این کشور دانسته، تصریح کرد که آمار اعلام‌شده نشانگر درصد واقعی جمعیت هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان نیست. وی همچنین خطاب به وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر منابع موثقی در این رابطه دارند باید آن را اعلام کنند. دانش افزود که نبود اطلاعات قابل اتکا درباره اقوام مختلف همیشه در افغانستان یک مشکل بوده و تاکید کرد دولت موظف است تا از طریق صدور کارت‌های شناسایی الکترونیک به این مشکل رسیدگی کند. دولت آمریکا در این گزارش جمعیت افغانستان را 7 /35 میلیون نفر ارزیابی کرده و می‌افزاید که آمار موثقی درباره درصد مسلمانان شیعه و سنی‌ها در این کشور وجود ندارد.

دیده‌بان حقوق بشر از «آنتونیو گوترش» انتقاد کرد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دبیرکل سازمان ملل متحد به خاطر حذف نام عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان انتقاد کرد. به گزارش مهر به نقل از آناتولی، دیده‌بان حقوق بشر از اقدام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر عدم درج نام عربستان سعودی در فهرست ناقضان حقوق کودکان انتقاد کرد چرا که ریاض و ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن، حقوق کودکان را بارها نقض کرده است. دیده‌بان حقوق بشر گوترش را متهم کرد که وی نقض حقوق بشر کشورهای قدرتمند در جهان همچون آمریکا و... را نادیده می‌گیرد. بنا بر اعلام این سازمان، گوترش در گزارش خود اعلام کرده است که ائتلاف سعودی در حملات خود به یمن در سال ۲۰۱۹ باعث کشته شدن ۲۲۲ کودک در این کشور شده است اما با این حال عربستان را از فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان حذف کرده است. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را از فهرست سیاه این سازمان برای «نقض‌کنندگان حقوق کودکان» حذف کرد. گوترش در گزارش سالانه خود برای شورای امنیت سازمان ملل نوشت که نام این ائتلاف «در پی کاهش پیوسته و قابل ملاحظه کشتار یا نقص عضو [کودکان] در حمله‌های هوایی» و اجرای اقداماتی با هدف حفاظت از کودکان (!)، «از فهرست [سیاه] حذف می‌شود» است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها