شناسه خبر : 34647 لینک کوتاه

لغو کامل محاصره، شرط دوحه برای مذاکره

شرکت‌کنندگان در مراسم تدفین جورج فلوید خواستار برابری نژادی شدند

لغو کامل محاصره، شرط دوحه برای مذاکره

شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که با خشونت پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس کشته شد و پس از آن اعتراضات گسترده‌ای به جریان افتاد، خواستار برابری نژادی شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، سخنگویان مراسم در کلیسایی در شهر هیوستون در ایالت تگزاس یکی پس از دیگری مردی را به یاد آوردند که «جرم او چیزی نبود جز اینکه سیاهپوست به دنیا آمده باشد». جورج فلوید روز ۲۵ ماه می به دست یک افسر سفیدپوست که برای حدود ۹ دقیقه زانویش را روی گردن او می‌فشرد، کشته شد. لحظات مرگ دلخراش او در دوربین تلفن‌های رهگذران ثبت شده است. چهار مامور پلیس که در بازداشت او نقش داشتند اخراج شده و رسماً متهم شده‌اند. تابوت فلوید بعد از این مراسم در آرامستانی در کنار مادرش دفن شد. بروکلین ویلیامز، دختر خواهر فلوید خواستار تغییر در قوانینی شد که به استدلال او برای قرار دادن سیاه‌پوستان در موقعیت باخت طراحی شده‌اند. او تاکید کرد: «چرا باید این سیستم فاسد و بی‌اثر باشد؟ قوانینی وضع شده که هدف آن ناکام گذاشتن جامعه سیاه‌پوستان آمریکاست و این قوانین باید تغییر کنند. خواهش ما این است؛ جرائم برخاسته از نفرت بس است! یکی گفت «دوباره آمریکا را باعظمت کنیم»، اما آمریکا چه زمانی عظمت داشته است؟» «دوباره آمریکا را باعظمت کنیم» شعار انتخاباتی دونالد ترامپ است.

برگزاری مراسم جورج فلوید

مراسم در کلیسای «فانتن آو پریز» با شرکت حدود ۵۰۰ مهمان از جمله سیاستمداران و چهره‌های سرشناس برگزار شد. آل گرین، نماینده دموکرات کنگره آمریکا گفت: «زندگی جورج فلوید بی‌ارزش نبود - برای همین است که اینجا هستیم. جرم او این بود که سیاه به دنیا آمده بود.» تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا، ایالتی که فلوید در سال‌های اخیر در آنجا کار و زندگی می‌کرد و درگذشت، از مردم خواست به احترام این مراسم هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه سکوت کنند؛ مدت زمانی که فلوید پیش از مرگ زیر زانوی مامور پلیس گرفتار بود. تابوت فلوید به گورستان پرلند در جنوب هیوستون منتقل شد. او در مراسمی خصوصی به خاک سپرده شد. همزمان مراسمی در مینیاپولیس و کارولینای شمالی (محل تولد فلوید) برگزار شد. امنیت مراسم تدفین فلوید از سوی اعضای گروه «ملت اسلام» و اداره پلیس هیوستون تامین شد. گروه مذکور یک جنبش سیاسی و مذهبی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار است که سال ۱۹۳۰ در دیترویت میشیگان راه‌اندازی شد تا شرایط معنوی، روحی، اجتماعی و اقتصادی سیاهپوستان را ارتقا دهد و جزو مشهورترین سازمان‌های این جامعه است.

بایدن: قطعاً نژادپرستی سیستماتیک در اجرای قانون وجود دارد

معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد، نژادپرستی سیستماتیک «به‌طور کلی» وجود دارد که شامل پلیس هم می‌شود. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر در بخش دیگری از مصاحبه خود با سی‌بی‌اس درباره اینکه آیا نژادپرستی سیستماتیک در اجرای قانون وجود دارد، گفت: قطعاً. بایدن در این مصاحبه که به‌طور کامل شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، تاکید کرد: این فقط در اجرای قانون نیست، بلکه به‌طور کلی در همه جا وجود دارد. در بخش مسکن، آموزش و در هر آنچه انجام می‌دهیم. این واقعیت است. این حقیقت است. این جدی است. او افزود: ببینید، همه افسران اجرای قانون نژادپرست نیستند. تعدادی پلیس خیلی خوب آن بیرون هست. اما روشی که اکنون دارد و کار می‌کند، نمونه‌های بسیاری از آن دیده‌ایم. بایدن همچنین با رد تاثیرگذاری اعتراضات اخیر در آمریکا روی انتخاب نهایی او برای معاونت ریاست جمهوری گفت: این اعتراضات تمرکز و فوریت بیشتری را روی لزوم انتخاب شخصی گذاشت که کاملاً با آنچه من هستم، مشابه باشد. این سیاستمدار دموکرات افزود: تنها چیزی که من یاد گرفته‌ام، به‌عنوان تنها چیزی که من یک مقدار عادلانه درباره آن می‌دانم معاونت ریاست جمهوری است. و این بسیار مهم است که هر شخصی که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کنید، از نظر فلسفه دولت خودتان با شما موافق باشد و در مورد چیزهای سیستماتیکی که می‌خواهید تغییر دهید با شما موافق باشد.

اعتراض‌های خیابانی وزیر دفاع آمریکا را در آستانه اخراج قرار داد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد: اختلاف‌نظر بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با مایک اسپر وزیر دفاع این کشور درباره چگونگی برخورد با معترضان، اسپر را تا آستانه اخراج از این سمت پیش برد. به گزارش ایرنا به نقل از وال استریت ژورنال، چند مقام ارشد به این نشریه گفتند، مشاجره هفته گذشته بین اسپر و ترامپ برسر تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا برای فراخواندن نیروهای نظامی با هدف سرکوب معترضان در این کشور، ترامپ را تا آستانه اخراج وزیر دفاع خود پیش برد. این مقام‌ها (اشاره‌ای به نام این افراد نشده است) به این روزنامه گفتند، شماری از مشاوران ترامپ زمانی که درباره اختلاف‌نظر با اسپر از سوی رئیس‌جمهوری مورد مشورت قرار گرفتند، ترامپ را از قصد اخراج وی منصرف کردند. به نوشته وال استریت ژورنال، برخی از مقام‌ها همچنین گفته‌اند که اسپر خود را برای این موضوع آماده و حتی متن «استعفانامه» را تهیه کرده بود، اما برخی از مشاورانش، او را از ارائه استعفانامه به رئیس‌جمهوری آمریکا منصرف کردند. شبکه سی‌ان‌ان نیز با پرداختن به این موضوع گزارش داد، اختلاف‌نظر اسپر با ترامپ برای به کار بردن نیروی نظامی جهت سرکوب متعرضان از این نظر این بود که وزیر دفاع اصرار داشت این امر باید به‌عنوان آخرین گزینه در نظر قرار گیرد.

شرط دوحه برای مذاکره با کشورهای محاصره‌کننده قطر

سفیر قطر در ترکیه تاکید کرد؛ هر طرح صلحی با کشورهای محاصره‌کننده دوحه، باید به لغو محاصره قطر منجر شود و بر اساس احترام به حاکمیت این کشور باشد و مانع از مداخله در امور داخلی شود. به گزارش فارس، «سالم مبارک آل شافی» سفیر قطر در ترکیه تاکید کرد که منطقه خاورمیانه در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری، نیازمند انسجام و همکاری است. آل شافی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت که کشورهای محاصره‌کننده قطر، با اقدامات سازمان‌یافته در تلاش بودند که این کشور را به حاشیه برانند و آن را منزوی و متهم به حمایت از تروریسم کنند. وی در عین حال گفت که قطر از هرگونه طرح صلح واقعی برای لغو این محاصره، استقبال می‌کند. سفیر قطر همچنین تاکید کرد که هر طرح صلحی باید به لغو محاصره قطر منجر شود، به حاکمیت این کشور احترام بگذارد، مانع از مداخله در امور داخلی شود و بر اساس حقوق بین‌الملل و مساوات بین کشورها باشد. آل‌شافی با تاکید بر اینکه «ما همیشه آماده گفت‌وگو و مذاکره بدون شرط هستیم»، تصریح کرد: «در هر طرحی باید این مساله مدنظر قرار گیرد که کشور قطر نمی‌تواند بپذیرد که حاکمیتش نقض شود و هیچ‌گونه قیمومیت یا دیکته‌ای را از هیچ طرفی قبول نمی‌کند.» وی درباره احتمال خروج قطر از شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: «محاصره ظالمانه به اهداف خود دست نیافت، ولی اعتبار شورای همکاری خلیج فارس را زیر سوال برد، اما با وجود این ما همچنان پایبند این شورا هستیم که معنای خود را از دست داده است.»

دستور بازنگری در مجسمه‌ها و نام خیابان‌های لندن

در پی اوج‌گیری جنبش ضدنژادپرستی در اغلب شهرهای بزرگ اروپایی که جرقه آن پس از مرگ جورج فلوید،‌ شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست یک مامور پلیس زده شد، لندن متاثر از این جریان برخی نشانه‌های مرتبط با گذشته استعماری بریتانیا را مورد بازنگری قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، صادق‌خان، شهردار لندن، به‌تازگی دستور داده تا کلیه مجسمه‌ها و اسامی خیابان‌های پایتخت بریتانیا مورد بازنگری قرار گیرند. این بخشنامه در حالی صادر شده که معترضان به خشونت‌های پلیس و برخوردهای نژادپرستانه با افراد رنگین‌پوست به‌تازگی مجسمه یک تاجر سرشناس برده را در بریستول پایین کشیدند؛ اقدامی که بحث درباره نقاط تاریک دوران امپراتوری بریتانیا را بار دیگر زنده کرد. مجسمه ادوارد کالستون، تاجر انگلیسی قرن هفدهم که با تجارت بردگانی از غرب آفریقا ثروت زیادی اندوخته بود، روز یکشنبه در شهر بریستول توسط جمعی از معترضان به مرگ جورج فلوید پایین کشیده و به رودخانه این شهر انداخته شد. این رویکرد که نمونه مشابه آن در برخی از شهرهای اروپا نظیر بروکسل دیده شد، در لندن هم با حک کردن عبارت «او یک نژادپرست بود» زیر مجسمه وینستون چرچیل اتفاق افتاده بود. به گزارش یورونیوز، صادق خان در پی شدت گرفتن جنبش ضد نژادپرستی و واکنش‌هایی که این جریان در میان شهروندان برانگیخته، خواستار بازنگری در نمادهای رشد سریع ثروت و قدرت در پایتخت بریتانیا شده است.

«تاسف» آمریکا از قطع ارتباط کره شمالی با همسایه جنوبی

آمریکا ضمن ابراز تاسف از تصمیم کره‌شمالی برای قطع تماس‌ها با کره‌جنوبی تاکید کرد تا پیونگ‌یانگ به مذاکرات بازگردد. به گزارش ایلنا، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری آناتولی گفت: ایالات متحده آمریکا همواره از پیشرفت در مذاکرات بین دو کره حمایت می‌کند و ما از اقدامات اخیر جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) متاسف شده‌ایم. این سخنگو که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما از پیونگ‌یانگ می‌خواهیم به مسیر دیپلماسی و همکاری بازگردد. ما هماهنگی نزدیک با متحدمان جمهوری کره (کره‌جنوبی) را درباره جمهوری دموکراتیک خلق کره حفظ می‌کنیم. پیش‌تر رسانه دولتی کره‌شمالی گزارش داد تمام خطوط تماس با کره‌جنوبی را به تلافی آنچه «اقدامات خصمانه» سئول علیه پیونگ‌یانگ توصیف کرد که روابط دو کره را به سمت «فاجعه» کشانده است «کاملاً قطع و متوقف» می‌کند. پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر ارسال شبنامه به خاک آن کشور محدود نشود روابط قطع می‌شود. دولت کره شمالی در ساعات اولیه روز سه‌شنبه اعلام کرد تمام راه‌های ارتباطی با کره جنوبی را می‌بندد. از جمله آنها خط مستقیمی است که بین رهبران دو کشور قرار دارد.

درخواست کمک حماس به سران 40 کشور اسلامی

رئیس دفتر سیاسی حماس در پیامی به سران بیش از 40 کشور عربی و اسلامی، خواستار اقداماتی فوری برای مقابله با قصد رژیم صهیونیستی جهت اشغال اراضی بیشتر در کرانه باختری شد. به گزارش فارس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس پیامی به سران بیش از ۴۰ کشور عربی و اسلامی فرستاد و خواستار تحرک فوری آنها برای مقابله با سیاست اشغال اراضی بیشتر در کرانه باختری شد. بر اساس گزارش وبگاه خبری «العهد»، هنیه در این پیام قصد رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی مذکور را «تجاوزی جدید در ادامه سلسله جنایت‌های رژیم اشغالگر و کشتارهایی که در تاریخ سیاهش علیه ملت فلسطین و ملت‌های منطقه مرتکب شده» خواند و گفت، این تصمیم خطری حقیقی علیه حال حاضر و آینده فلسطین و تمام امت عربی و اسلامی است. هنیه سران کشورها را به «برگزاری نشست فوری عربی-اسلامی برای حمایت از موضع واحد فلسطینی در رد تمام پروژه‌های شهرک‌سازی، یهودی‌سازی قدس و کرانه باختری، توطئه‌ها برای تسویه مساله فلسطین با نظارت و حمایت آمریکا و فراهم کردن یک شبکه ایمنی سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و رسانه‌ای در حمایت از پروژه ملی فلسطین بر پایه حمایت از حق طبیعی ملت فلسطین در گرفتن حقوق، آزادسازی سرزمین و ایجاد دولت مستقل با مرکزیت قدس» فراخواند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها