شناسه خبر : 33678 لینک کوتاه

افشای کودتای اطلاعاتی قرن

برنی سندرز پیروز رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر

افشای کودتای اطلاعاتی قرن

سناتور برنی سندرز توانست با اختلاف اندکی پیت بوتیجج را در رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شکست دهد و جو بایدن هم با اختلاف زیادی شکست خورد. به گزارش ایسنا، شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی از پیروزی سناتور برنی سندرز در مراسم سه‌شنبه‌شب به وقت محلی آمریکا خبر دادند. با بررسی گزارش‌ها از ۹۰ درصد از مناطق، مشخص شد که سندرز حدود 1 /26 درصد از آرا را به دست آورده و پس از او پیت بوتیجج، شهردار ایندیانا، با کسب 4 /24 درصد قرار گرفت. سناتور ایمی کلوبشار از مینه‌سوتا با کسب 8 /19 درصد جزو سه مقام اول قرار گرفت. سناتور الیزابت وارن با کسب 3 /9 درصد رای به جایگاه چهارم رسید و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، تنها 4 /8 درصد از مجموع آرا را به دست آورد. اندکی پس از مشخص شدن نتایج، سندرز انتقادات از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را از سر گرفت. او در مراسمی در منچستر گفت: امشب نیوهمپشایر پیامی مبنی بر این فرستاد که مردم شاغل برای انقلاب سیاسی در این کشور آمادگی دارند. این چیزی است که برای شکست دونالد ترامپ نیاز است. رای‌دهندگان دموکرات این ایالت به نسبت دو به یک، در نظرسنجی پس از رای‌گیری ان‌بی‌سی‌نیوز گفتند که آنها خواستار انتخاب نامزدی هستند که قادر باشد ترامپ را در انتخابات نوامبر شکست دهد، نه فردی که صرفاً در مسائل محبوب‌تر باشد.

سیا مالک مخفی شرکت فروشنده تجهیزات رمزگذاری

یک روزنامه گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای چند دهه به صورت مخفیانه مالک یک شرکت مهم فروشنده تجهیزات رمزگذاری بوده است. به گزارش فارس، یک رسانه آمریکایی و یک رسانه آلمانی با انتشار نتایج یک تحقیق مشترک مدعی شده‌اند «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) به صورت مخفیانه مالک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تجهیزات رمزگذاری بوده و این شرکت تجهیزات خود را به کشورهای مختلف از جمله ایران فروخته است. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و تلویزیون «زد دی‌اف» آلمان ادعا کرده‌اند شرکت سوئیسی «کریپتو ای‌جی» به صورت مخفیانه متعلق به سیا بوده و همکاری محرمانه‌ای هم با دستگاه اطلاعات آلمان داشته است. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با عنوان «کودتای اطلاعاتی قرن» نوشته است: «دولت‌های سراسر دنیا طی بیش از نیم‌قرن برای محرمانه نگه داشتن ارتباطات جاسوس‌ها، سربازها و دیپلمات‌هایشان تنها به یک شرکت اعتماد کرده‌اند.» شرکت کریپتو ای‌جی طی چند دهه گذشته با پشت سر گذاشتن موج‌های مختلف فناوری تولیدکننده اصلی تجهیزات رمزگذاری بوده است. این شرکت سوئیسی با فروش تجهیزاتش به بیش از ۱۲۰ کشور میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده است. از مشتری‌های کریپتو می‌توان ایران، دسته‌های نظامی در آمریکای لاتین، پاکستان و هند به عنوان کشورهای رقبای هسته‌ای و حتی واتیکان را نام برد. اما هیچ‌یک از مشتری‌های کریپتو خبر نداشتند که این شرکت به صورت مخفیانه تحت مالکیت سیاست و شراکتی فوق‌سری با دستگاه اطلاعات آلمان غربی قرار دارد. این نهادهای جاسوسی تجهیزات شرکت کریپتو را به گونه‌ای دستکاری کردند که بتوانند رمزهای مورد استفاده کشورها برای ارسال پیام‌های رمزدار را به آسانی بشکنند. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته این تحقیق نشان می‌دهد ایالات متحده و متحدانش چطور سال‌ها از ساده‌لوحی کشورها سوءاستفاده کرده و ضمن گرفتن پول از آنها، اسرارشان را سرقت کرده‌اند. اسم رمز این عملیات، «Thesarus» و «Rubicon» بوده است. روزنامه واشنگتن‌پست و «زد دی‌اف» می‌گویند این تحقیق را بر اساس گزارشی محرمانه از سیا که به رویت این رسانه‌ها رسیده انجام داده‌اند. در بخشی از گزارش محرمانه «سیا» درباره این عملیات نوشته شده است: «این، کودتای اطلاعاتی قرن بود. دولت‌های خارجی به آمریکا و آلمان غربی پول می‌دادند و در ازای آن محرمانه‌ترین ارتباطاتشان حداقل توسط دو کشور (و شاید تا پنج یا شش کشور) قرائت می‌شد.» طبق گزارش واشنگتن‌پست از سال ۱۹۷۰ به بعد، سیا و یک نهاد جاسوسی دیگر در آمریکا (آژانس امنیت ملی) تقریباً تمامی عملیات‌های کریپتو را تحت کنترل داشتند.

المرت: عباس مرد صلح است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی بر آمادگی خود برای آغاز مذاکرات با اسرائیلی‌ها تحت نظارت بین‌المللی تاکید کرد. به خبرگزاری آناتولی ترکیه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ایهود المرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برای بازگشت به مذاکرات با اسرائیلی‌ها از همان نقطه‌ای که متوقف شده بود و تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح برای رسیدن به صلحی عادلانه و جامع اعلام آمادگی کرد. وی گفت: ما آماده آغاز مذاکرات صلح هستیم اما تنها بر اساس شرایط طرحی که در سال ۲۰۰۸ و در دوران نخست‌وزیری المرت ارائه شد. همان‌طور که امروز هم در شورای امنیت گفتم کاملاً آماده ازسرگیری مذاکرات از جایی هستم که با المرت متوقف شد و آن هم تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح و نه براساس طرح الحاق و مشروعیت‌بخشی به شهرک‌ها که مخرب راه‌حل دو کشوری است. ما همکاری نزدیکی با یکدیگر برای دستیابی به یک معاهده تاریخی صلح داشتیم و راهی طولانی طی کردیم و تمامی مسائل را برای ایجاد وضعیت دائمی فراهم کردیم. وی معامله قرن را بار دیگر رد کرد و گفت این معاهده فقط منطقه و مردمش را بیشتر و بیشتر به دور خشونت و هرج و مرج می‌کشاند.

آمریکا و طالبان به پیشرفتی چشمگیر در مذاکرات رسیده‌اند

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با او از «پیشرفتی چشمگیر» در زمینه مذاکرات با طالبان خبر داده است. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره، «اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان، گفت که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با او از «پیشرفتی چشمگیر» در زمینه مذاکرات با طالبان خبر داده است.

غنی در پیامی توئیتری گفت که پمپئو در این تماس تلفنی به او اعلام کرده است که طالبان پیشنهادی «در زمینه کاهش پایدار و چشمگیر خشونت‌ها» ارائه کرده است. این پیام غنی احتمال پیشرفت در مذاکرات میان طالبان و آمریکا را در قطر که پیشتر دچار بن‌بست شده بود بالا می‌برد. این در حالی است که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد: «مذاکرات ایالات متحده و طالبان در دوحه با محوریت کاهش خشونت‌ها ادامه دارد.» مقام‌های طالبان هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

انحلال کلاه آبی‌ها به دستور مقتدا صدر

رهبر جریان صدر عراق از انحلال کلاه آبی‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در توئیتر نوشت: ما از فشارهای حزبی و قومی برای تشکیل دولت موقت مطلع شدیم، این مساله باعث عدم رضایت ما نسبت به دولت جدید خواهد شد و منجر می‌شود که پس از سکوت اجباری، اعلام بیزاری کنیم زیرا که ما همواره خواستار اصلاحات هستیم.

وی همچنین گفت طبق اخبار موثق، با وجود برخی خرابکاری‌ها و آشوب‌ها، انقلاب به صورت تدریجی در حال بازگشت به مسیر اولیه خود است. مقتدا صدر ادامه داد: من امیدوار هستم که انقلابیون به‌طور تدریجی و مسالمت‌آمیز این آشوبگران را کنار بزنند، در همین راستا من انحلال نیروهای کلاه آبی‌ها را اعلام می‌کنم و راضی نیستم که این افراد تحت عنوان جریان صدر در مکان‌های تظاهرات حضور داشته باشند مگر اینکه بدون اعلام وابستگی حزبی خود و یکی شدن با تظاهرات‌کنندگان حضور داشته باشند. وی تاکید کرد: برخی از تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو توانستند ترس را کنار بگذارند و با شجاعت از خرابکاران و نفوذی‌ها اعلام برائت کنند، من نیز این اقدام را کاملاً تایید می‌کنم و از نیروهای امنیتی می‌خواهم امنیت را در تظاهرات با دور کردن خرابکاران و نیز به منظور حفاظت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز برقرار کرده و با هر شخصی که به آنها حمله می‌کند، حتی اگر از طرفداران من بودند، به شدت برخورد کنند.

الجزیره: السیسی، مرسی را کُشت

شبکه الجزیره در مستندی مدعی شده عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر با قتل خاموش و تدریجی زندانیان در زندان‌های این کشور مخالفانش از جمله «محمد مرسی» را سرکوب کرده است. به گزارش فارس، تحقیقات ویژه‌ای که شبکه تلویزیونی الجزیره می‌گوید انجام داده، به آمار نگران‌کننده‌ای در خصوص تعداد زندانیان سیاسی در مصر رسیده است که به دلیل اهمال پزشکی عمدی و شرایط بازداشت غیرانسانی، از زمان کودتای نظامی «عبد الفتاح السیسی» علیه «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر جان باختند. در مستندی که به تازگی از شبکه الجزیره پخش شد، گفته شده که عبدالفتاح السیسی مخالفان خود را در زندان با مرگ تدریجی می‌کشد. گفته شده، زندانیان زندان‌های السیسی درباره شرایط ناسالم یا غیرانسانی که در آن زندگی می‌کنند، شهادت داده‌اند. به گفته آنها ده‌ها زندانی در سلول‌هایی تنگ و باریک انداخته می‌شوند که به سختی گنجایش پنج یا شش نفر را دارد. بازداشت‌شدگان از طریق تماس‌های تلفنی یا کلیپ‌های ویدئویی که از زندان بیرون آمده شاکی بودند که مقامات زندان مراقبت‌های لازم را برای آنها انجام ندادند و آنها را از آب آشامیدنی سالم هم محروم کردند. آنها همچنین از کیفیت و کمیت غذایی که به آنها داده می‌شود، شکایت کردند و اینکه به آنها حتی اجازه هواخوری هم داده نمی‌شود که این مسائل باعث شیوع بیماری‌های جدی ریوی در بین آنها - به عنوان مثال سل و فوت برخی از آنها شده است؛ زیرا مقامات زندان از انتقال آنها به بیمارستان یا حتی جدا کردن آنهایی که دچار بیماری‌های عفونی کشنده هستند از دیگر بازداشت‌شدگان خودداری می‌کنند. بر اساس این ویدئو، شایع‌ترین بیماری‌ها در زندان‌های مصر بیماری‌های دستگاه تنفسی، کلیه‌ها، چشم، سکته مغزی، دیابت و فشارخون است که این ظن را برای حقوقدانان در مصر و جهان به وجود آورده است که زندان‌ها برای مرگ سیاستمداران طراحی شده‌اند. تحقیق الجزیره با عنوان «کشتار تدریجی» منتشر شده است و در آن به سخنان یک پزشک زندان‌های مخفی مصر اشاره شده است. این پزشک می‌گوید که ادارات زندان در مصر عمداً از انتقال زندانیانی سیاسی که از بیماری‌های جدی رنج می‌برند به بیمارستان‌ها امتناع می‌ورزند یا در انتظار مرگ آنها در درمانشان تعلل می‌کنند. اگرچه برخی از بازداشت‌شدگان در زندان‌های مصر به دلیل وضعیت سلامتشان حکم آزادی آنها صادر شده است، اما برای مقامات السیسی این اتفاق نیفتاده است که هیچ زندانی را به دلیل وضعیت سلامتی او آزاد کنند. به گفته «هاوانا فلیس» پژوهشگر سازمان عربی حقوق بشر در پایتخت انگلیس رژیم فعلی مصر زندانیان را در شرایط نامساعد بازداشت قرار می‌دهد و آنها را از معالجه و داروهای درمانی محروم می‌کند که این مسائل از سال 2013 منجر به کشته شدن صدها نفر از آنها شده است. او گفت چیزی که بر سر زندانیان در زندان‌های مصر می‌آید کشتار غیرمستقیم است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها