شناسه خبر : 33432 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

اولین وزیر دفاع زن در جهان عرب کیست؟

ایسنا نوشت: دولت جدید لبنان شش وزیر زن از جمله «زینه عکر عدرا» دارد که اولین وزیر دفاع زن در جهان عرب محسوب می‌شود. زینه عکر عدرا از یک خانواده مسیحی ارتدوکس است که از سوی فراکسیون «لبنان قدرتمند» رئیس جریان آزاد ملی و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان برای تصدی پست وزارت دفاع نامزد شد. وی همسر جواد عدرا، تاجر معروف لبنانی و مدیرکل شرکت «اطلاعات بین‌المللی» است. این شرکت یکی از مهم‌ترین شرکت‌های متخصص در زمینه نظرسنجی در لبنان است. پنج وزیر زن دیگر در دولت جدید لبنان عبارت‌اند از: منال عبدالصمد وزیر اطلاع‌رسانی، غاده شریم وزیر مهاجرت، لمیا یمن‌الدویهی وزیر کار، ماری کلود نجم وزیر دادگستری و فرتینیه اوهانیان وزیر جوانان و ورزش.

عراق حدود ۹۰۰ پایگاه اینترنتی داعش را بست

ایلنا نوشت: وزارت کشور عراق از مسدود شدن حدود ۹۰۰ پایگاه اینترنتی وابسته به باندهای تروریستی داعش که شایعات را انتشار می‌دادند، خبر داد. «سعد معن» مدیر روابط عمومی وزارت کشور عراق با اشاره به اینکه «اکثر شایعات خودجوش نیستند»، اظهار داشت: ارتش‌ها و سازماندهی‌شدگان مغرضی وجود دارند که به صورت مخفیانه از وضعیت‌ها در جهت منافع خود استفاده می‌کنند. کانال‌های رسانه‌ای رسمی مانند شبکه رسانه‌های عراقی و کانال‌های ملی وجود دارد که می‌توان به آنها اعتماد کرد، و همچنین وب‌سایت وزارت کشور که مرجع رسمی در انتقال اخبار و اظهارات است. وزارت کشور با هماهنگی وزارت ارتباطات موفق شد حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ وب‌سایت شایعه‌پراکن وابسته به باندهای تروریستی داعش را مسدود کند.

اهداف امارات از تشکیل «اقلیم سُنّی» در عراق چیست؟

تسنیم نوشت: اقدام امارات در برگزاری نشستی با حضور رهبران سیاسی اهل سنت عراق در ابوظبی شک و شبهه‌هایی را درباره نقش این شیخ‌نشین در تشدید بحران‌های این کشور به وجود آورده است، نقشی که با چراغ سبز عربستان صورت می‌گیرد. این در حالی است که پیش از این شخصیت‌های سیاسی عراق همچون عزت الشابندر از نقش منفی امارات در دامن زدن به تنش‌های داخلی این کشور پرده برداشته بودند. امارات که پیش از این در سال 2017 به نوعی حامی مالی و معنوی اقلیم کردستان در برگزاری همه‌پرسی جدایی‌طلبانه از عراق بود اینک با برگزاری نشستی می‌خواهد آنچه اقلیم اهل سنت در عراق خوانده می‌شود را بار دیگر در فضای سیاسی این کشور مطرح کند.

شرکت‌کنندگان در نشست برلین دنبال حل بحران لیبی نیستند

خبرگزاری مهر نوشت: وزیر خارجه عمان تاکید کرد که شرکت‌کنندگان در نشست برلین به دنبال حل بحران لیبی نیستند. یوسف بن علوی تاکید کرد: کسانی که در نشست برلین درباره لیبی شرکت کردند به دنبال حمایت از منافع خود و نه حل درگیری‌ها در این کشور هستند. ما معتقدیم که طرف‌های ذی‌ربط و مرتبط با این درگیری‌ها خواهان حل آن نیستند بلکه می‌خواهند این درگیری‌ها را مدیریت کنند. بن علوی تصریح کرد: حتی کسانی که در برلین دور هم جمع شدند به دنبال این مساله هستند نه حل بحران. نشست برلین درباره لیبی برگزار شد و ۱۲ کشور نیز نمایندگان خود را برای حضور در این نشست به آلمان اعزام کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها