شناسه خبر : 33117 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

کریسمس تلخ «مکرون»

ایران نوشت: روز میلاد مسیح (ع) خیابان‌های پاریس پرازدحام است اما نه به‌خاطر کریسمس که به‌خاطر اعتصاب و تظاهرات مردمی که ابروهایشان همچون مشت‌هایشان گره خورده است. خطاب فریادهای آنان «امانوئل مکرون» است که امسال کریسمس تلخی برای اوست و بعد از ماه‌ها اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب 20روزه مردم کشورش، خود را با جدی‌ترین بحران ریاست‌جمهوری‌اش مواجه می‌بیند: بحران تعطیلی مهم‌ترین پالایشگاه «توتال»، غول نفتی فرانسه. چهار اتحادیه کارگری فرانسه که موج اعتصاب‌های 20 روز اخیر این کشور را به راه انداخته‌اند، خبر دادند، با توجه به برآورده نشدن خواسته‌های آنان برای لغو اصلاحات قوانین بازنشستگی، به توافق رسیده‌اند تا اعتصاب خود در «گرنپویی» را گسترش داده و این پالایشگاه را متوقف کنند.

حمایت نیمی از آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ

تسنیم نوشت: نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد حدود نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی از تصمیم مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور حمایت می‌کنند. نظرسنجی مشترک هافینگتون‌پست و موسسه یوگاو حاکی است که 49 درصد رای‌دهندگان آمریکایی از استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده حمایت می‌کنند و در مقابل 42 درصد نیز مخالفت خود را با استیضاح اعلام کرده‌اند. 9 درصد رای‌دهندگان آمریکایی نیز نسبت به استیضاح ترامپ مردد بوده‌اند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 47 درصد رای‌دهندگان خواستار برکناری ترامپ از قدرت هستند و 42 درصد بر این باورند که ترامپ نباید از قدرت برکنار شود. 11 درصد نیز نسبت به برکناری ترامپ نظر قاطع و روشنی نداشتند.

اوج‌گیری دوباره داعش در عراق

همشهری نوشت: مقامات امنیتی از سازماندهی مجدد گروه تروریستی داعش خبر داده و گفته‌اند آنها با توانی بیشتر از القاعده، در حال احیای خود هستند. داعش، دو سال بعد از آن‌که بیشتر قلمرو خود را از دست داده، در حال بازیابی خود در عراق است و برای حملات بیشتر برنامه‌ریزی می‌کند. مقامات امنیتی کرد و غربی گفته‌اند که نیروهای داعش هم‌اکنون نسبت به نیروهای القاعده مهارت بیشتری دارند و خطرناک‌تر هستند. لهور طالبانی، یکی از مقامات اداره مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان گفته است: «آنها تکنیک و تاکتیک بهتری دارند و پول بسیار بیشتری را ذخیره کرده‌اند و به راحتی می‌توانند خودرو، سلاح، غذا و تجهیزات بخرند. آنها همچنین در زمینه استفاده از فناوری‌های نو هم هوشیارتر هستند.»

جادوی «دوگل» روسیه

دنیای اقتصاد نوشت: اقتصاد روسیه اگرچه کوچک‌تر از ایتالیاست اما باز هم دچار نوسان‌هایی است، آن هم دو دهه پس از اینکه جاسوس ناشناس و سابق کا‌گ‌ب قدرت را قبضه کرد. با این حال، روسیه و پوتین بهترین سال خود را در پس سال‌های حضور در قدرت تجربه می‌کنند. ایالات‌ متحده دشمن دوران جنگ سرد -که امروز رئیس‌جمهورش مصمم است روابط را با روسیه بهبود بخشد- در وضعیت پریشانی است، چراکه رئیس دولتش درگیر مسائل مربوط به استیضاح است. بریتانیا به مثابه یکی از ستون‌های اتحاد فراآتلانتیکی که پوتین سال‌ها تلاش داشت این اتحاد را تضعیف کند گویی میل به درون دارد و به تازگی به دولتی رای داده که وعده خروج از اتحادیه اروپا را تا پایان ژانویه داده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها