شناسه خبر : 32483 لینک کوتاه

داعش بی‌سر شد

تظاهرات در لبنان و عراق؛ سعد الحریری استعفا داد، دولت عراق استعفا نمی‌دهد

داعش بی‌سر شد

هفته گذشته یکی از پرخبرترین و پرحاشیه‌ترین هفته‌های جهان برای رسانه‌ها بود. از انتحار ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در سوریه گرفته تا استمرار تظاهرات در عراق و بیروت و همین‌طور ماجرای دنباله‌دار برگزیت در انگلیس و به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در ترکیه از سوی کنگره آمریکا و... . فارس در گزارشی تحلیلی نوشت: خلیفه خودخوانده داعش که به ادعای واشنگتن کشته شد، در زمان اشغال عراق، چهار سال در زندان آمریکایی‌ها در بصره حبس بود و در آنجا با بسیاری از سرکرده‌های تروریستی هم‌پیاله شد. نشریه «نیوزویک» بامداد روز یکشنبه (گذشته) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی-تکفیری در عملیاتی ویژه در استان «ادلب» سوریه خبر داد و نوشت که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است. پایگاه خبری شبکه «الجزیره» گزارش خبری کوتاهی درباره زندگی و فعالیت و سرنوشت وی منتشر کرد.

پس از پنج سال اختفا در مکانی نامعلوم، کشته شدن البغدادی یک اتفاق عادی به نظر نمی‌رسد به ویژه که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از رسانه‌ای شدن این خبر در توئیتر نوشت: «همین الان اتفاق بزرگی افتاد».

زندگی البغدادی مانند مرگش جنجالی بود. وی در راس فهرست افراد تحت پیگرد و تعقیب آمریکا قرار داشت تا جایی که چند سال پیش، واشنگتن جایزه ۲۵ میلیون‌دلاری برای کسی که اطلاعاتی درباره او ارائه دهد که منجر به دستگیری‌اش شود، تعیین کرده بود.

جسد البغدادی نزد نیروهای آمریکایی است

یک مقام بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا گفت، جسد ابوبکر البغدادی نزد نیروهای آمریکایی است. یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشد گفت: عملیات را تیم ویژه آمریکایی وابسته به «Navy Seal» انجام داده است. این عملیات علیه تجمعی وابسته به داعش در شمال غرب سوریه در استان ادلب انجام شد و در جریان آن شماری از سران این سازمان از جمله رهبرش، ابوبکر البغدادی کشته شدند. «Navy Seal» یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست که یکی از ماموریت‌های آن، عملیات‌های پنهانی و مخفی در عمق خاک کشورهاست که آمریکا آنان را دشمن معرفی می‌کند. این مقام مسوول در پنتاگون همچنین گفت که بعد از آنکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از محل البغدادی مطمئن شدند، عملیات آغاز شد و بعد از آغاز، البغدادی کشته شد و جسدش در اختیار قرار گرفت. آزمایش دی‌‌ان‌ای (DNA) انجام شده و ثابت می‌کند که او البغدادی است.

نخست‌وزیر لبنان در سیزدهمین روز اعتراضات استعفا کرد

نخست‌وزیر لبنان در واکنش به ادامه اعتراض‌های مردمی، اعلام کرد، به «بن‌بست» رسیده و استعفای خود و دولتش را تسلیم رئیس‌جمهور می‌کند. «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان که روز سه‌شنبه گذشته برای بار دوم از زمان آغاز اعتراض‌ها، برای معترضان سخنرانی می‌کرد، در سخنان کوتاهش گفت، به «بن‌بست» رسیده و استعفای خود را به «میشل عون» رئیس‌جمهور تقدیم می‌کند. نخست‌وزیر لبنان قبل از رسیدن به کاخ ریاست‌جمهوری در توئیترش نوشت: «من در مسیر کاخ بعبدا هستم تا در پاسخ به بسیاری از لبنانی‌هایی که به خیابان‌ها آمدند، استعفای دولت را تسلیم [رئیس‌جمهور] کنم. مسوولیت ما و شرکایمان در حیات سیاسی این است که چطور از لبنان محافظت و اقتصاد را سر پا کنیم. فرصتی جدی داریم که نباید هدر رود. استعفایم را در اختیار رئیس‌جمهور و همه لبنانی‌ها قرار می‌دهم.» الحریری در سخنرانی خود گفت: «ملت لبنان از سیزده روز پیش منتظر تصمیمی سیاسی بود که وضعیت کنونی را متوقف کند. تلاش کردم به راهکاری برسم اما به بن‌بست رسیدم. به کاخ ریاست‌جمهوری خواهم رفت و استعفایم را تسلیم خواهم کرد.» نخست‌وزیر لبنان ادامه داد: وظیفه ماست که لبنان را حمایت کنیم و مانع رسیدن آتش به آن شویم و همچنین اقتصاد را سر پا کنیم. رسانه‌های لبنانی گزارش کردند که معترضان در شهر صیدا با اعلام استعفای سعد الحریری، به شادی پرداختند. رسانه‌های بسیاری از جمله خبرگزاری «رویترز» و شبکه‌های «الجزیره»، «المیادین» و «الجدید» از قصد سعد الحریری برای استعفا خبر داده بودند و وبگاه «لبنان 24» اعلام کرد، نبیه بری، رئیس پارلمان، در تلاش است تا سعد را از استعفا منصرف کند. سعد الحریری در صفحه توئیتر خود هم نوشت: «من در پاسخ به بسیاری از لبنانی‌ها که به خیابان‌ها آمده‌اند، استعفا کردم.» این دومین استعفای سعد الحریری طی دو سال اخیر است. وی در آبان‌ماه ۱۳۹۶ نیز یک هفته پس از سفری غیرمنتظره که به عربستان داشت، در شبکه «العربیه» ظاهر شد و با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد. اعتراضات در لبنان در بیست و پنجم مهرماه و پس از آن آغاز شد که دولت بر تنباکو و تماس‌های صوتی برنامه «واتس‌آپ» مالیات وضع کرد. این تظاهرات بعد از استعفای سعد الحریری نیز ادامه دارد و به گفته برخی تحلیلگران به سمت براندازی کلیت نظام سیاسی در لبنان پیش می‌رود.

مشورت برای انتخاب نخست‌وزیر جدید لبنان با پارلمان

میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان به منظور انتخاب نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت، این هفته رایزنی‌ها و مشورت‌هایی را در سطح پارلمان انجام خواهد داد. به گزارش پایگاه خبری المیادین، پس از اینکه سعد حریری استعفای کتبی خود را در کاخ ریاست‌جمهوری «بعبدا» تقدیم میشل عون کرد، عون با مشورت‌های پارلمانی، نخست‌وزیر مکلف را انتخاب خواهد کرد. منابع نزدیک به میشل عون اعلام کردند حریری در خصوص استعفای خود هیچ‌گونه هماهنگی با رئیس‌جمهور به عمل نیاورده بود. بنابر اعلام این منابع، حریری درخواست‌هایی را در خصوص دولت آینده مطرح کرده است که قابل اجرا نیست اما در هر حال روند قانونی در این خصوص طی خواهد شد.

حمایت فراکسیون‌های سیاسی عراق از اصلاحات دولت

عراق هم مثل لبنان صحنه تظاهرات پیوسته مردم در شهرهای مختلف از بغداد تا کربلاست. مخالفان خواهان کناره‌گیری دولت هستند. شرایط عراق بسیار پیچیده است. اعتراضات عراق که از اول اکتبر آغاز شده و به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شده بود، از بیست و پنجم اکتبر در چند استان این کشور از سر گرفته شده است. دولت قصد اصلاحات دارد و ائتلاف «الفتح» عراق تاکید کرد که فراکسیون‌های سیاسی از جمله الفتح، حامی دولت هستند تا اصلاحات را تکمیل کند. به گزارش فارس، «فاضل الفتلاوی» نماینده الفتح در پارلمان عراق گفت که دولت این کشور با حمایت پارلمان در حال انجام اصلاحات است تا بتواند تمامی مطالبات تظاهرات‌کنندگان را رفع کند. الفتلاوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «دولت مقدس یا خط قرمز نیست، ولی تنها زمانی می‌توان آن را برکنار کرد که به اصلاح [اوضاع] و آرامش ختم شود». وی تصریح کرد که بیشتر «فراکسیون‌های سیاسی از جمله الفتح، حامی دولت هستند تا اصلاحات را تکمیل کند». این نماینده عراقی خاطرنشان کرد که این فراکسیون‌ها شرط گذاشته‌اند که این اصلاحات دربرگیرنده مطالبات تظاهرات‌کنندگان باشد. ائتلاف «سائرون» نیز اعلام کرد که در مرحله کنونی قصد دارد پنج اقدام انجام دهد از جمله برکنار کردن دولت عادل عبدالمهدی، اصلاح قانون انتخابات، تصویب بودجه 2020 و سپس انحلال پارلمان. در همین ارتباط، پارلمان عراق در جلسه روز سه‌شنبه گذشته، از عبدالمهدی دعوت کرد تا در جلسه‌ای که برای رفع مطالبات مردم معترض برگزار شده، حضور یابد، ولی در این جلسه حاضر نشد؛ چون همزمان با جلسه پارلمان، وی در جلسه هیات دولت بود. همچنین عادل عبدالمهدی در پاسخ به درخواست رهبر جریان صدر برای استعفا، در قالب نامه‌ای سرگشاده گفت که توافق سیاسی راه کوتاه‌تری از استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام برای تغییر دولت است. عبدالمهدی به الصدر گوشزد کرد که هر سیاستمداری نباید مدعی نمایندگی مردم شود و بهترین راه روشن شدن اراده مردم «صندوق رای» است.

اسلحه و نارنجک از افراد نفوذی در تظاهرات کشف شد

تظاهرات در کربلا صحنه اخبار تایید و تکذیبی از سوی مقامات و رسانه‌های طرفدار مخالفان بود. استاندار کربلا با تکذیب مجدد وقوع تلفات جانی در حوادث هفته گذشته در این شهر گفت افراد مسلح که از خارج استان آمده بودند در میان تظاهرات‌کنندگان شناسایی و دستگیر شدند که اسلحه و نارنجک در اختیار داشتند. سخنان مقامات استان کربلا درباره دستگیری چند فرد نفوذی و مسلح به سلاح و نارنجک در حاشیه اعتراضات این شهر، در حالی است که پیشتر مقامات امنیتی از دستگیری راننده یک موتور سه‌چرخ (توک توک) حامل 30 نارنجک دستی به مقصد میدان تحریر بغداد خبر داده بودند. فرمانده پلیس استان بصره در جنوب عراق نیز روز یکشنبه از بازداشت چند تن از عناصر گروهک تروریستی تکفیری داعش که با نفوذ در میان تظاهرات‌کنندگان به آشوب و اقدامات تخریبی دست می‌زدند، خبر داده بود. در همین راستا و در ادامه جوسازی رسانه‌های غربی و عربی علیه عراق و انتشار اخباری ساختگی از وقوع ده‌ها قتل در جریان اعتراضات در کربلا، چهار مقام مسوول استان کربلا این ادعاهای رسانه‌های مغرض را تکذیب کرده‌اند. مدیرکل بهداشت استان کربلا نیز تاکید کرد تظاهرات دوشنبه گذشته کشته دربر نداشت و در مجموع ۱۲۲ نفر مصدوم یا زخمی شدند که ۶۶ نفر زخمی‌ها که اکثریت را تشکیل می‌دهند از نیروهای امنیتی هستند و ۳۴ نفر نیز شهروندان عادی هستند. «صباح الموسوی» همچنین برخی صحنه‌های ویدئویی ساختگی را که در شبکه‌های اجتماعی در خصوص اجساد کشته‌های تظاهرات منتشر شده بود بی‌اساس خواند و گفت که در حال حاضر در هیچ یک از ادارات تابعه در کربلا جسد متعلق به تظاهرات نداریم.

پارلمان انگلیس با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد

پارلمان انگلیس در یک رای‌گیری شامگاه سه‌شنبه گذشته با برگزاری انتخابات زودهنگام در روز ۱۲ دسامبر موافقت کرد. رسانه‌های انگلیسی خبر دادند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور توانست موافقت اولیه پارلمان انگلیس را  برای برگزاری انتخابات در 12 دسامبر (21 آذر) برای شکستن بن‌بست برگزیت به دست آورد. در حال حاضر و پس از موافقت مجلس عوام انگلیس با برگزاری انتخابات زودهنگام، در صورتی که این طرح در مجلس اعیان انگلیس نیز با موفقیت همراه شود انتخابات زودهنگام در تاریخ 12 دسامبر برگزار خواهد شد. این در حالی است که «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا با تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) تا تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن) موافقت کرده است. پس از آن نخست‌وزیر انگلستان در نامه‌ای به رئیس شورای اروپا اعلام کرد که به‌رغم میلش با تمدید مهلت برگزیت به مدت سه ماه موافقت کرده است. جانسون به این علت مجبور به تمدید این مهلت شده که تلاش او برای خارج کردن کشورش از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) شکست خورد و پارلمان او را مجبور کرد از بروکسل تقاضا کند مهلت اجرای بروکسل را تمدید کند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها