شناسه خبر : 32404 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

سفر میلیارددلاری تزار

دنیای اقتصاد نوشت: پوتین روز سه‌شنبه هفته گذشته سفری موفقیت‌آمیز به عربستان داشت. بعد چمدان خود را برای پرواز به امارات بست و به دیدار شیخ محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات رفت. ولادیمیر پوتین، در تور منطقه‌ای خود به امارات قراردادهایی به ارزش یک میلیارد دلار به امضا رساند. روز قبل نیز در سفر وی به عربستان ۳۰ قرارداد به ارزش دو میلیارد دلار نهایی شد. در همین حال پوتین در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از پروژه مشترک سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در روسیه خبر داد. سفر رئیس‌جمهور روسیه به عربستان سعودی و امارات از این‌رو اهمیت داشت که وی نقش خود را به‌عنوان متعادل‌کننده خاورمیانه ناآرام تثبیت کرد.

رهبر کره شمالی سوار بر اسب سفید در کوه مقدس «پکتو»

خبرگزاری فارس نوشت: رسانه‌های کره شمالی تصاویری از رهبر این کشور سوار بر اسب سفید در کوه مقدس، که اکثر تصمیم‌گیری‌های مهم رهبر پیونگ‌یانگ بعد از بازدید از این کوه رخ می‌دهد، منتشر کردند که در آن «کیم جونگ اون» متعهد به مبارزه با تحریم‌های آمریکا شد. اظهارات رهبر کره شمالی در حالی مطرح شده است که ضرب‌الاجل این کشور برای آمریکا به منظور اتخاذ یک رویکرد منعطف‌تر در حال نزدیک شدن است. پیش از این کره شمالی تهدید کرده بود که در صورتی که واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی یک رویکرد قابل انعطاف‌تر در مقابل پیونگ‌یانگ اتخاذ نکند، این کشور آزمایش‌های موشکی خود را از سر می‌گیرد. کوه پکتو از نظر مردم کره، یک مکان مقدس است.

افشای اسرار نظامی دو جنگ توسط مبارک

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری پیشین مصر اعلام کرد وی یکی از کسانی بوده که ششم اکتبر را به عنوان موعد جنگ علیه رژیم صهیونیستی تعیین کردند. وی در این اظهارات غیرمنتظره، اسراری نظامی از دو جنگ سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ را فاش کرد. محمد حسنی‌مبارک، برای اولین بار از زمان برکناری‌اش در ویدئویی درباره حوادث جنگ ششم اکتبر ۱۹۷۳ صحبت کرد. مبارک که در آن زمان فرمانده نیروی هوایی بود، خاطراتش را از شکست ۱۹۶۷ ذکر کرد و گفت: این یک جنگ نبود. بدون هشدار یا هیچ طرحی ما مورد هدف قرار گرفتیم. نیروی هوایی رژیم صهیونیستی پنجم ژوئن ۱۹۶۷ حمله غافلگیرکننده‌ای به پایگاه‌های نیروی هوایی مصر داشت و جرقه جنگ شش‌روزه یا «النکسه» را زد.

رئیس‌جمهوری جدید چگونه قلب تونسی‌ها را تسخیر کرد؟

ایرنا نوشت: آپارتمانی کوچک و اجاره‌ای در قلب پایتخت تونس جایی است که حالا راه قیس سعیّد را اول به قلب مردم تونس و بعد به قصر جدید ریاست‌جمهوری در کارتاژ باز کرده است؛ استاد دانشگاه و حقوقدان تونسی به سرمایه‌هایی بزرگ‌تر از بودجه‌های انتخاباتی و تعلقات حزبی چشم دوخت. صادقانه باید گفت در جهانی که حمایت جریان سرمایه و امپراتوری رسانه، سمت و سو و حتی سرنوشت مفاهیم و مصادیق واژه‌های دهن‌پرکنی مانند دموکراسی و حقوق بشر را تعیین می‌کند این موضوع که نامزد پیروز، بدون سرمایه، بدون تبلیغات پرهزینه رایج و بدون حمایت حزبی با رای ۷۷ درصدی، یکباره چند برابر رقبای مدعی خود قد بکشد، قابل هضم نیست.

دراین پرونده بخوانید ...