شناسه خبر : 32175 لینک کوتاه

دستور استیضاح ترامپ

هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز به کار کرد

دستور استیضاح ترامپ

هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به عنوان مهم‌ترین رویداد خبری هفته گذشته در نیویورک آمریکا آغاز شده و بسیاری از رهبران جهان در تدارک سخنرانی و دیدار با رهبران دیگر کشورها هستند. با این حال دنیای خبر فارغ از این اجلاس مهم بی‌خبر نبود و جای‌جای دنیا اتفاقات قابل توجهی رخ داده است. دونالد ترامپ در صحن و حاشیه اجلاس‌های سازمان ملل در حالی مشغول سخنرانی و دیدار است که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز رسمی تحقیقات در خصوص استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را اعلام کرد. پلوسی در سخنانی گفت که ترامپ در مورد رسوایی پرونده اوکراین «باید پاسخگو باشد. هیچ‌کسی بالاتر از قانون نیست». ترامپ در توئیتر به اظهارات پلوسی واکنش نشان داد و آن را اقدامی «بسیار بد برای کشورش» خواند. ۱۴۰ نفر از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ارتباط با موضوع رسوایی اوکراین خواهان استیضاح و برکناری ترامپ شدند. ده‌ها نفر از سیاستمداران دموکرات نیز با سخنان مشابهی در روزهای گذشته بر لزوم استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده‌اند. از همین‌رو، انتظار می‌رفت که نانسی پلوسی نیز از طرح استیضاح ترامپ حمایت کند. این در حالی است که وی پیشتر در موضوع کمک روسیه به ستاد انتخاباتی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ با استیضاح وی موافقت نکرده بود. تلاش‌های تازه برای استیضاح ترامپ هنگامی آغاز شد که جزئیات مکالمه تلفنی بحث‌برانگیز وی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین به رسانه‌ها درز کرد. جنجال‌ها بر سر رایزنی ترامپ با یک رهبر خارجی در شکوائیه یک افشاگر ناشناس مطرح شده که بحث‌هایی را درباره امکان سوء‌استفاده رئیس‌جمهوری آمریکا از قدرت خود برای اهداف سیاسی برانگیخته است. ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با زلنسکی که اواخر ماه ژوئیه (اوایل مردادماه) انجام داد، از وی خواست اطلاعاتی را در اختیارش قرار دهد که می‌تواند به وجهه «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ و رقیب اصلی او صدمه وارد کند. ترامپ پیشتر گفته بود: ما عمدتاً درباره همه اشکال فساد که در اوکراین رخ می‌دهد صحبت کردیم. عمدتاً درباره این حقیقت بود که ما نمی‌خواهیم مردم ما کسانی همچون جو بایدن و پسرش به فسادی که اکنون در اوکراین حاکم است کمک کنند. «هانتر بایدن» پسر جو بایدن برای شرکت گاز اوکراینی تا سال ۲۰۱۹ کار کرده است و ترامپ و متحدان او تلاش کرده‌اند این موضوع را به تلاش بایدن و پسرش برای ورود در اقدامات غیرقانونی متهم کنند.

دونالد ترامپ چند روز قبل از یک تماس تلفنی با رهبر اوکراین، به کارمندانش گفته بود حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک آمریکا به آن کشور را متوقف کنند. این تماس تلفنی اکنون در کانون مشاجره میان کنگره و کاخ سفید بر سر شکایت یک افشاگر قرار دارد. سناتور دموکرات کریس مورفی که چند هفته پیش با زلنسکی دیداری داشته است، می‌گوید دولت اوکراین نگران است که قطع کمک‌ها «نتیجه عدم تمایل آنها، در آن زمان، به انجام تحقیقات درباره بایدن و پسرش باشد». روند استیضاح در آمریکا کم‌سابقه است. مجلس نمایندگان ابتدا باید تحقیقات را انجام دهد و پس از رای به آن، سنا روند استیضاح را انجام می‌دهد. استیضاح برای برکناری رئیس‌جمهوری در سنا به رای دوسوم اعضا نیاز دارد. این در حالی است که در حال حاضر اکثریت نسبی سنا در اختیار جمهوریخواهان است که هم‌حزبی ترامپ هستند. در آمریکا اندرو جانسون،‌ ریچارد نیکسون و بیل کلینتون سه رئیس‌جمهوری بودند که با روند استیضاح مواجه شدند اما تنها نیکسون بود که خودش با استعفا پیش از رای استیضاح بعد از رسوایی واترگیت، کناره‌گیری کرد.

ترامپ: استیضاح تاثیر مثبتی در انتخابات برای من خواهد داشت

دونالد ترامپ در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه نانسی پلوسی قصد دارد تحقیقات رسمی استیضاح را علیه او آغاز کند، گفت این کار می‌تواند به لحاظ سیاسی به نفع او باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی با رئیس‌جمهوری عراق در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: کشور در بهترین روندی که تاکنون داشته، قرار دارد و شنیده‌ام که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، می‌خواهد من را استیضاح کند. این ادامه شکار موهومات است. وی افزود: همه می‌گویند اگر پلوسی این کار را انجام دهد، در انتخابات تاثیر مثبتی برای من خواهد داشت. دونالد ترامپ با زیر سوال بردن آغاز روند تحقیقات استیضاح پیش از انتشار متن گفت‌وگوی خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: ضمناً او (پلوسی) حتی متن مکالمات آن تماس تلفنی را ندیده است. این گفت‌وگو عالی بود. چندی پیش گزارش شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی‌ای که اواخر ماه ژوئیه با همتای اوکراینی خود داشته، از این رئیس‌جمهوری درخواست کرده که درباره احتمال «فساد» جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش تحقیقاتی انجام دهد.

مردم آمریکا باید تاوان انتخاب اشتباه خود را بدهند

رئیس پیشین اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا، جنایتکاری بوده که به‌شکلی بیمارگون خودشیفته است و دوران ریاست‌جمهوری او را «آتشی گسترده» خواند که ممکن است بنیاد این کشور را بسوزاند. «جیمز کومی» اظهار امیدواری کرد که کنگره اجازه دهد این آتش در ۱۶ ماه آینده نیز بسوزاند تا مردم آمریکا از عواقب اشتباهی که مرتکب شده‌اند «رهایی پیدا نکنند». وی روز گذشته -سه‌شنبه- گفت که ترامپ «در مواردی در مسیر اجرای عدالت خلل ایجاد کرده است». کومی افزود: «به‌عنوان یک شهروند، امیدوارم که ترامپ استیضاح نشود، چراکه گمان می‌کنم اگر چنین شود و او کاخ سفید را ترک کند مردم راحت می‌شوند. به این ترتیب بسیاری از هوادارانش گمان می‌کنند که کودتایی روی داده است. باید مسوولیت خود را قبول کنیم و در نوامبر سال آینده رای داده و نشان دهیم که ارزش‌هایی مشخص داریم و اصرار داریم که رهبرانمان به این ارزش‌ها بها می‌دهند.»

دمشق در آستانه تشکیل کمیته قانون اساسی

وزیر خارجه سوریه رسماً از تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور و آغاز به کار آن پس از ۱۸ ماه مذاکره خبر داد. به نوشته روزنامه الوطن سوریه، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در جریان جشن سفارت چین در دمشق به مناسبت روز ملی این کشور رسماً آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه و اسامی اعضای مورد نظر دولت در این کمیته را اعلام کرد. وی اظهار کرد، پس از سفر گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه و به لطف راهنمایی‌های بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور در طول ۱۸ ماه گفت‌وگو، درباره تمامی جزئیات کمیته قانون اساسی توافق شد. ولید معلم افزود: آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه یک خبر خوب برای همه است. این مقام سوری در ادامه از چین، روسیه و ایران تشکر کرد که مذاکرات سوری را همراهی کرده تا به این نتیجه منجر شود. وی ادامه داد: رهبری به آرزوهای ملت سوریه توجه کرده و آنها را محترم دانست و امیدواریم که فعالیت‌ها در این کمیته یک راه‌حل سیاسی برای حل و فصل بحران کشور به همراه داشته باشد.

مذاکره سه‌جانبه ژاپن-آمریکا-کره جنوبی درباره کره شمالی

نمایندگان ارشد کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نشست سه‌جانبه‌ای را برای همکاری درباره رسیدگی به مساله اتمی کره شمالی برگزار کردند. وزارت امور خارجه «سئول» اعلام کرد که نمایندگان ارشد کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در امور مربوط به مذاکرات اتمی در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک، نشست سه‌جانبه‌ای را در آستانه مذاکرات اتمی واشنگتن و پیونگ‌یانگ، برگزار کردند. خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد، «لی دو هون» مذاکره‌کننده ارشد اتمی کره جنوبی با «استفان بیگان» و «شیگکی تاکیزاکی» همتایان آمریکایی و ژاپنی خود در خصوص همکاری سه‌جانبه برای رسیدگی به موضوع اتمی کره شمالی دیدار و گفت‌وگو کردند. طبق گزارش یونهاپ، احتمال می‌رود واشنگتن و پیونگ‌یانگ مذاکرات در سطح کاری اتمی را بعد از یک دوره تنش‌ها در پی رزمایش سئول-واشنگتن در شبه‌جزیره کره، آغاز می‌کنند. همچنین رئیس‌جمهوری کره جنوبی در مقر سازمان ملل متحد گفت: سئول در ازای پیشرفت در زمینه خلع سلاح هسته‌ای خواستار تعامل اقتصادی با کره شمالی است. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، «مون جائه این» در سخنرانی نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل افزود: سئول امنیت کره شمالی را تضمین خواهد کرد و ما امیدواریم کره شمالی نیز همین کار را برای کره جنوبی انجام دهد. وی افزود: تضمین‌های امنیتی متقابل به روند سریع خلع سلاح هسته‌ای و فراهم شدن صلح در شبه‌جزیره کره کمک خواهد کرد. رئیس‌جمهوری کره جنوبی همچنین خواستار برقراری «منطقه صلح بین‌المللی» میان دو کره با دفاتر سازمان ملل و سایر گروه‌های بین‌المللی در آنجا شد.

اردوغان: سلاح هسته‌ای یا برای همه یا برای هیچ‌کس

رئیس‌جمهور ترکیه در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اصلاح شورای امنیت شد. «رجب طیب اردوغان» گفت: «سازمانی که ما امروز در آن جمع شده‌ایم بعد از جنگ جهانی دوم با هدف از بین بردن بی‌عدالتی ایجاد شده است. در واقع، جامعه بین‌الملل به تدریج در حال از دست دادن توانایی خود برای یافتن راه‌حل‌های پایدار در برابر چالش‌هایی مانند تروریسم، گرسنگی، فلاکت و تغییرات جوی است که همه آینده خودمان را تهدید می‌کنند.» وی با اشاره به شایع بودن فقر، فلاکت و گرسنگی در برخی مناطق دنیا گفت: «نمی‌توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که اگر همه امنیت نداشته باشیم نمی‌توانیم در امنیت زندگی کنیم.» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت: «سالیان متعددی است که من گفته‌ام نمی‌توانیم سرنوشت بشریت را به صلاحدید چند کشور معدود بسپاریم.» وی سپس در اظهاراتی که به حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره داشت گفت: «دنیا بزرگ‌تر از پنج کشور است. وقت آن است که ما ذهنیت فعلی، سازمان‌ها و قواعدمان را تغییر دهیم.» اردوغان در ادامه گفت: «نابرابری میان کشورهای دارنده و غیردارنده سلاح‌های هسته‌ای به‌تنهایی برای بر هم زدن توازن روابط در دنیا کافی است. این مساله ما را همانند دیگران آزار می‌دهد که سلاح‌های کشتارجمعی به‌جای آنکه کاملاً نابود شوند، در هر بحرانی به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند.» وی اضافه کرد: «تملک سلاح هسته‌ای یا باید برای همه ممنوع شود یا برای همه مجاز باشد.» رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «امروز، اراضی فلسطین که تحت اشغال اسرائیل قرار گرفته یکی از مهم‌ترین نقاط بی‌عدالتی است.» وی اضافه کرد: «راه‌حل، تشکیل فلسطین مستقل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است. جامعه بین‌الملل بایستی فراتر از وعده و وعیدها از فلسطینی‌ها حمایت ملموس به عمل آورد.» رئیس‌جمهور ترکیه پرسید: «من می‌پرسم مرزهای اسرائیل کجاست؟ همان طرح سال ۱۹۴۸ نیست؟ تازه اسرائیل راضی نیست و می‌خواهد مابقی فلسطین را هم بگیرد.» او گفت: «نقش سازمان ملل، اگر نتواند قطعنامه‌های خودش علیه اسرائیل را اجرا کند، چیست؟» اردوغان در بخشی از سخنان خود درباره ایران گفت: «امیدواریم مباحثات درباره فعالیت‌های ایران و همچنین تهدیدها علیه این کشور در یک چارچوب منطقی حل و فصل شود.»

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها