شناسه خبر : 31955 لینک کوتاه

تناقض‌های جی‌7

اجلاس هفت کشور صنعتی جهان تحت تاثیر سرنوشت برجام برگزار شد

تناقض‌های جی‌7

چهل و پنجمین اجلاس هفت کشور صنعتی جهان که هفته گذشته در فرانسه برگزار شد، تحت تاثیر اتفاقات زیادی از جمله مساله ایران و حضور ناگهانی جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در این شهر قرار داشت. با این حال حواشی پیرامون این اجلاس کم نبود. از دست رد رئیس‌جمهوری برزیل به سینه گروه برای کمک مالی به خاموش کردن آتش جنگل‌های آمازون تا اظهار احتمال مذاکره دونالد ترامپ با حسن روحانی از زبان امانوئل مکرون در نشست خبری اجلاس!

چهل و پنجمین اجلاس سران کشورهای گروه هفت روز شنبه گذشته در حالی که اختلافات بر سر مسائل جهانی از جمله برجام بر آن سایه افکنده بود، در شهر ساحلی «بیاریتز» واقع در جنوب غربی فرانسه گشایش یافت.

روزنامه گاردین البته درباره این اجلاس نوشته است: مقصود جی ۷ گردهم آوردن برخی از شکوفاترین دموکراسی‌های جهان برای هماهنگی مهم‌ترین مسائل روز است. چه برای تغییرات آب‌وهوایی یا واکنش به مداخله روسیه در کریمه یا تحقق برابری جنسیتی، هدف کشورهای جی ۷ رهبری و سیاستگذاری به گونه‌ای است که صلح و موفقیت جهانی به سبکی که ارزش‌های دموکراتیک را تقویت کند، تحکیم شود. در حال حاضر، جی ۷ برای کار در مسیر تحقق این اهداف مجهز نیست.

بزرگ‌ترین مانع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست که سیاست‌هایش در تناقض با اهداف جی ۷ قرار دارد. او مایل است آمریکا تنها کار کند تا سیستم تجاری کنونی جهان را ویران کند، کمک‌های خارجی‌ای را که به مقابله با چالش‌های فراملی کمک می‌کند قطع کند، حقوق بشر را نادیده بگیرد و همچنین باور ندارد که تغییرات آب‌وهوایی واقعی باشد. زمانی‌که ترامپ شرکت‌کننده باشد، احتمال رخ دادن واقعه‌ای دیپلماتیک بالاست؛ درست مانند نشست جی ۷ سال ۲۰۱۸ که او بدخلق شد و به میزبان کانادایی توهین کرد. جی ۷ به محلی برای پرستاری از ترامپ کوچولو تبدیل شده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها