شناسه خبر : 31875 لینک کوتاه

عروسی خون در کابل

انفجارهای پی‌درپی در انبارهای حشد شعبی عراق؛ اسرائیل مظنون اصلی است

عروسی خون در کابل

هفته گذشته انبارهای مهمات گروه حشدالشعبی عراق در چهار حمله متفاوت و در چهار نقطه مختلف عراق هدف حملاتی قرار گرفت که گفته می‌شود کار اسرائیل و با گرای آمریکایی‌ها صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مدیریت دفاع مدنی در عراق اعلام کرد؛ انبار تسلیحاتی وابسته به یک گروه از حشد شعبی در نزدیکی پایگاه هوایی بلد شاهد چندین انفجار بود که اعضای تیم اطفای حریق، آتش‌سوزی حاصل‌شده از انفجار را مهار کردند. این انفجارها در چارچوب سلسله انفجارهایی است که طی هفته‌های اخیر در انبار مهمات و پایگاه‌ها و مواضع وابسته به گروه‌های حشد شعبی متشکل از شبه‌نظامیان غالباً شیعی رخ می‌دهند. پایگاه بلد میزبان نیروها و پیمانکاران نظامی آمریکایی و در ۸۰ کیلومتری شمال پایتخت عراق است و گروه‌های مسلح شیعی در نزدیکی پایگاه مستقر هستند.

نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق کمی بعد از وقوع حادثه در محل حاضر شد و به تلویزیون رسمی این کشور گفت، این آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهار شده و برخی نظامیان جراحت‌های اندکی برداشته‌اند. این در حالی است که انفجار دو هفته گذشته در انبار تسلیحاتی گروه حشد شعبی یک کشته و ۲۹ زخمی داشت و پلیس علت آن را بی‌دقتی در نحوه ذخیره کردن سلاح و دمای بالای هوا اعلام کرده بود اما دولت همچنان روی این مساله تحقیق می‌کند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اخیراً دستور داده تمام ذخایر تسلیحاتی وابسته به نیروهای مسلح و گروه‌های شبه‌نظامی به خارج از شهرها منتقل شوند. همچنین تمامی مجوزهای پروازهای ویژه جنگنده‌های عراقی و خارجی در حریم هوایی عراق لغو شده و باید هرگونه پرواز موافقت نخست‌وزیر را بگیرد از جمله پروازهای ائتلاف آمریکایی که علیه داعش در عراق عملیات‌هایی را انجام می‌دهد. برخی تحلیلگران معتقدند حملات احتمالاً کار اسرائیل باشد، زیرا سال گذشته میلادی اشاره کرد نظیر کاری که در سوریه انجام می‌دهد احتمالاً به اهداف نظامی ایران در عراق حمله کند. هشام هاشمی، تحلیلگر مقیم بغداد که به دولت عراق درباره گروه‌های تروریستی مشورت می‌دهد، گفت سامانه‌های دفاع هوایی عراق قابلیت‌های بالایی دارند اما یک‌چیز را نمی‌توانند رصد کنند که همان حمله هوایی پیشرفته اسرائیل است. مسوولان اسرائیلی اخیراً اشاره کرده‌اند، تهدیدات از جانب عراق طی سال‌های گذشته بیشتر شده اما آنها اشاره‌ای به انفجارهای اخیر در عراق نداشته‌اند. در این راستا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً به طور ضمنی به حملات اخیر این رژیم به عراق اشاره کرد. این در حالی است که رسانه‌های خبری ماه گذشته از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع حشد شعبی در خاک عراق خبر دادند اما رژیم صهیونیستی تا این لحظه رسماً مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است. از سوی دیگر ائتلاف آمریکا نیز هرگونه نقش در حملات اخیر را تکذیب می‌کند.

حمله انتحاری داعش عروسی افغان‌ها را عزا کرد

همچنین در شرق ایران و در افغانستان ناآرامی‌ها همچنان ادامه دارد و تلفات انفجار در تالار عروسی در غرب کابل به ۶۳ کشته و ۱۸۲ زخمی رسید و گروه طالبان نیز ضمن محکوم کردن این حمله، هرگونه دست داشتن در آن را رد کرد. به گزارش «رویترز» شاهدان می‌گویند که مجلس عروسی مربوط به شیعیان افغانستان هدف حمله قرار گرفته بود. بعد از حادثه گروه تروریستی داعش عملیات انتحاری را بر عهده گرفت. «نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز گفت که انفجار در تالار هتل «شهر دبی» در منطقه ششم شهر کابل انتحاری بود. همچنین «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله گفت: «امارت اسلامی انفجار علیه غیرنظامیان و وارد کردن تلفات به آنها در یک هتل شهر کابل را شدیداً محکوم می‌کند. این‌گونه قتل‌های عمدی و وحشیانه و هدف قرار دادن زنان و کودکان هیچ توجیه و جوازی ندارد.» پیش از این گروه تروریستی داعش بارها شیعیان را در افغانستان و غرب کابل هدف قرار داده بود.

ژاپن: کره شمالی قادر به کوچک‌سازی کلاهک‌های هسته‌ای است

دولت ژاپن بر این باور است که کره شمالی اکنون قادر است کلاهک‌های هسته‌ای را کوچک‌سازی کند. به گزارش تسنیم، دولت ژاپن در گزارش جدید دفاعی خود اعلام خواهد کرد کره شمالی اکنون قادر به کوچک‌سازی کلاهک‌های هسته‌ای شده است. روزنامه یومیوری شیمبون ژاپن روز چهارشنبه گذشته بدون اشاره به منابع خود نوشت: توکیو ارزیابی خود از توانایی و قابلیت هسته‌ای کره شمالی را به‌روزرسانی خواهد کرد و به این مساله اشاره می‌کند که کره شمالی قادر به کوچک‌سازی کلاهک‌های اتمی شده است. گزارش دفاعی ژاپن همچنین به این مساله اشاره می‌کند که برنامه هسته‌ای و موشک بالستیک کره شمالی یک تهدید جدی و قریب‌الوقوع علیه امنیت توکیو خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این گزارش تا اواسط سپتامبر به تصویب کابینه ژاپن برسد. کره شمالی طی هفته‌های اخیر شش فروند موشک کوتاه‌برد آزمایش کرده است. این اقدام با هدف افزایش فشار بر واشنگتن بوده تا امتیازات بیشتری را در مذاکرات آتی درباره برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ بدهد. خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرده است شلیک این موشک‌ها هشداری به کره جنوبی و آمریکا درباره برگزاری هرگونه رزمایش نظامی است.

حمله دوباره ترامپ به رشیده طالب عضو فلسطینی کنگره آمریکا

دونالد ترامپ به رشیده طالب در پی صحبت‌هایش در یک کنفرانس خبری مشترک با ایلهان عمر در محکومیت رژیم صهیونیستی از بابت سیاست‌هایش و جلوگیری از سفر او به فلسطین اشغالی به هدف دیدار با خانواده‌اش تاخت و او را متهم به «یهودی‌ستیزی» کرد. به گزارش ایسنا، رشیده طالب، نماینده مسلمان فلسطینی‌الاصل دموکرات کنگره آمریکا در کنفرانس خبری مشترکش با ایلهان عمر، دیگر نماینده اقلیت مسلمان دموکرات کنگره، به گفت‌وگوهایی که با مادربزرگش که ساکن فلسطین اشغالی است داشته، اشاره کرده و دچار بغض شد. او در این صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: او گفت که من تجسم رویاهای او هستم. من پرنده آزاد او هستم و چرا باید برگردم و در قفس بیفتم و سر خم کنم؟ به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، او در ادامه صحبت‌هایش از کنگره آمریکا خواست تا به «اجرای نظارت» در خصوص کمک‌های آمریکا به اسرائیل بپردازد و از شرایط زندگی بستگانش در فلسطین اشغالی شکایت کرد. با این حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر به شدت به رشیده طالب تاخت و اتهامات مختلفی را به او وارد کرد. ترامپ در توئیتش مدعی شد: «من نمی‌توانم ریختن این اشک‌ها را از رشیده طلیب قبول کنم چون خیلی وقت است که شاهد خشونت و جنون و از همه مهم‌تر، کلمات او بوده‌ام.» ترامپ در ادامه توئیت‌هایش رشیده طلیب را «یهودی‌ستیز» خواند و با حمله به دیگر نمایندگان اقلیت کنگره آمریکا نیز نوشت: او (رشیده طالب) از اسرائیل و همه یهودیان متنفر است. او یک یهودی‌ستیز است. او و سه دوست دیگرش چهره جدید حزب دموکرات هستند.

استعفای دولت ایتالیا؛ آشوب سیاسی جدید در راه است

پس از دو هفته اختلاف، نخست‌وزیر ایتالیا سرانجام استعفا داد و این کشور دوباره وارد آشوب سیاسی جدیدی شد. این تحولات در بحبوحه تنش میان ائتلاف پوپولیست با حضور حزب راست افراطی لیگ و جنبش پنج ستاره چپگرا رخ می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، در پی استعفای جوزپه کونته از نخست‌وزیری ایتالیا، سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا پس از رایزنی تصمیم می‌گیرد که آیا تشکیل دولت جدید ممکن است یا باید انتخابات زودهنگام برگزار شود. این استعفا به معنی اعلام رسمی جدایی میان دو حزب حاضر در ائتلاف حاکم یعنی لیگ به رهبری ماتئو سالوینی و جنبش پنج ستاره به رهبری لوئیجی دی‌مایو است. جدایی این دو حزب پس از ۱۴ ماه زمامداری مشترک کشور به معنای شکست مهم‌ترین ائتلاف سیاسی این کشور و سقوط دولت بود. ماتئو سالوینی علاوه بر رهبری حزب متبوع خود، وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر ایتالیا هم بود.

کونته سه‌شنبه در سنای ایتالیا تاکید کرد: تصمیم سالوینی برای ایجاد ضرب‌الاجل برای ائتلاف جدی است و تبعات مرتبط برای اقتصاد و حیات اجتماعی کشور دارد. او نشان داده است که منافع شخصی و منافع حزبی را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد. زمانی که یک نیروی سیاسی تنها راحتی خود را در نظر می‌گیرد، منافع ملی به خطر می‌افتد. انتخاب‌های سالوینی عدم حساسیت نهادی و فقدان جدی فرهنگ نهادی را فاش می‌کند. جوزپه کونته، نخست‌وزیر عوامگرای ایتالیا پس از سخنرانی طولانی در مجلس سنا در رم استعفای خود را از پست نخست‌وزیری این‌چنین اعلام کرد: من در اینجا به این تجربه دولتی (نخست‌وزیری) پایان می‌دهم، زیرا میل دارم از این دوره نتیجه‌گیری مناسبی داشته باشم. نزد رئیس‌جمهوری خواهم رفت تا استعفای خود را به او تقدیم کنم.

تکلیف سودان مشخص شد

شورای نظامی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر (اپوزیسیون) سه‌شنبه‌شب گذشته رسماً شورای حاکمیتی را که رهبری مرحله انتقالی را بر عهده خواهد داشت، تشکیل دادند. به گزارش شبکه الجزیره، شمس‌الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی سودان اعلام کرد دستوری بر اساس قانون اساسی برای تشکیل شورای حاکمیتی متشکل از ۱۱ عضو و به ریاست عبدالفتاح البرهان و سوگند او صادر شده است. وی افزود: عبدالفتاح البرهان دستوری را برای تشکیل شورای حاکمیتی صادر کرده است که در آن آمده است؛ «عبدالفتاح البرهان رئیس شورا و با عضویت محمد حمدان دقلو، شمس‌الدین کباشی، یاسر العطا، ابراهیم جابر، حسن شیخ ادریس، محمد الفکی سلیمان، محمدحسن التعایشی، صدیق تاور کافی، عایشه موسی و رجاء نیکولا عبدالمسیح.» شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر شنبه گذشته به صورت نهایی سند «بیانیه قانون اساسی» و «بیانیه سیاسی» درباره ساختار و تقسیم قدرت در دوره انتقالی را امضا کردند. ساختار قدرت طی دوره انتقالی شامل سه شورا یعنی کابینه، شورای قانونگذاری و شورای حاکمیتی است که متشکل از ۱۱ عضو شامل شش غیرنظامی و پنج نظامی است. یک نظامی برای ۲۱ ماه اول ریاست این شورا را بر عهده خواهد داشت و یک غیرنظامی ریاست ۱۸ ماه باقی‌مانده را بر عهده دارد.

برکناری سه شهردار در ترکیه به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی

وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهرداران سه شهر به دلیل ارتباط و اقدام برای تشکیل و هدایت گروه تروریستی برکنار شده‌اند. به گزارش آناتولی، در بیانیه وزارت کشور ترکیه آمده است: «عدنان سلجوق میزراکلی» شهردار دیاربکر، «احمد ترک» شهردار شهر ماردین و «بدعا اوزگوکچه» شهردار وان به دلیل ارتباط با گروه تروریستی و اقدام برای تشکیل و هدایت گروه تروریستی برکنار شدند و مسوولیت آنها به استانداران این مناطق واگذار شد. معاون رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با انتشار مطلبی در توئیتر در حمایت از برکناری شهرداران شهرهای دیاربکر، ماردین و وان به دلیل ارتباط با تروریست‌های «پ‌ک‌ک» اعلام کرد که در چارچوب مبارزه در راه دموکراسی، دخالت در امور شهرداری‌های حامی تروریسم اجتناب‌ناپذیر است. «فؤاد اوکتای» افزود: استفاده از امکانات شهرداری برای حمایت از گروه تروریستی که دستش آلوده به خون است از طریق تحقیقات اداری و قضایی اثبات و اقدام لازم انجام شده است. وی تاکید کرد: به هیچ عنوان اراده ملت در دستان تروریسم نخواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...