شناسه خبر : 31012 لینک کوتاه

اصرار آمریکا بر جنگ تجاری با چین

برگزاری نشست «متحدان علیه معامله قرن» در بیروت

اصرار آمریکا بر جنگ تجاری با چین

«معامله قرن» اصطلاح ساختگی و طرحی از سوی دولت ترامپ برای پیشبرد صلح بین دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی است که اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. این معامله اما مخالفان بسیاری در سراسر جهان به‌خصوص در خاورمیانه دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری المیادین، گروه‌های سیاسی و حزبی و انجمن‌های وابسته به مقاومت عربی و اسلامی نشستی سیاسی در همبستگی با ملت فلسطین تحت عنوان «متحدان علیه معامله قرن» در هتل کراون پلازای بیروت برگزار کردند. شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد، هر که از قدس اشغالی دفاع کند از مکه دفاع کرده است. وی با بیان اینکه هر کس کنفرانس بحرین را بپذیرد، آماده تجارت با هر چیزی است، گفت، همه مسائل موجود در منطقه، مسائل حاشیه‌ای هستند و این مساله فلسطین است که در متن قرار دارد. اسامه حمدان، عضو دفتر روابط عربی و اسلامی در جنبش حماس نیز در این دیدار گفت، طرح معامله قرن پایان روند حل و فصل است و ما هرگونه مشارکت در کارگاه بحرین توسط هر طرفی را محکوم می‌کنیم. وی گفت،‌ کسانی که تصور می‌کنند معامله قرن آنها را سروران خاورمیانه خواهد کرد، خودشان را آماده کنند. عبدالملک العجری، عضو دفتر سیاسی انصارالله نیز اظهار کرد: آنچه ما امروز شاهد هستیم، مزایده علنی با هدف چانه‌زنی درباره مساله فلسطین است. ابو احمد فواد، معاون دبیرکل جبهه مردمی آزادی فلسطین گفت، باید روی جنبش‌های مردمی در فلسطین و هر جای دیگر متمرکز شد. باید به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و توافق‌نامه اسلو به منظور مقابله با معامله قرن لغو شود. در معامله قرن و توطئه علیه ملت ما مساله مهم حمایت از مقاومت مسلحانه است.

حزب‌الله لبنان: حق داریم کارخانه موشک نقطه‌زن بسازیم

 از سوی دیگر دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان به مناسبت روز جهانی قدس سخنرانی و ضمن اعلام آنکه «معامله قرن» شکست می‌خورد، تاکید کرد که منطقه هرگز شاهد جنگ نخواهد بود و مقاومت می‌تواند کارخانه موشک نقطه‌زن احداث کند. به گزارش فارس، «سید حسن نصرالله» با بیان اینکه روز جهانی قدس به ابتکار امام راحل اعلام شد، گفت که 40 سال از آن تاریخ می‌گذرد و دشمنان قدس در این مدت، روی این حساب کرده بودند که این روز به مرور زمان به فراموشی سپرده شود ولی هر سال می‌بینیم که توجه و اهتمام ملت‌ها به این روز و مساله قدس در کشورهای اسلامی و دنیا بیشتر می‌شود. او ادامه داد تلاش‌ها برای فرقه‌ای نشان دادن این مناسبت و اینکه این روز مربوط به ایران است، شکست‌خورده است.

پمپئو هم اطمینانی به موفقیت «معامله قرن» ندارد

روزنامه واشنگتن‌پست نیز با استناد به یک فایل صوتی از نشست محرمانه مایک پمپئو با رهبران یهودی گزارش داد، وزیر خارجه آمریکا اطمینانی ندارد که طرح صلح فلسطین-اسرائیل دولت ترامپ موسوم به «معامله قرن» موفق شود. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: ممکن است کسی استدلال کند که این طرح دور از دسترس است و کششی ایجاد نمی‌کند. ارزیابی پمپئو از طرح صلحی که مدت‌هاست انتظار می‌رود دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر کند، هشداردهنده است. بر اساس این فایل صوتی وزیر خارجه آمریکا گفته است: «ممکن است در نهایت بگویند «این اصلاً بکر نیست، اصلاً برای من کارآمد نیست»، اینکه «دو چیز خوب دارد و ۹ چیز بد، من بیرون می‌روم». ممکن است رد شود... سوال بزرگ این است که آیا می‌توانیم فضای کافی به دست آوریم تا بتوانیم یک گفت‌وگوی واقعی در مورد چگونگی ایجاد آن برگزار کنیم یا خیر.»

انگلیس هزینه خروج از اتحادیه اروپا را پرداخت نکند!

در ادامه دخالت‌ها و جنگ‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که بریتانیا باید در سال جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود و نباید هزینه‌ای برای این خروج پرداخت کند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که بریتانیا باید از پرداخت ۵۰ میلیارد یورو به اتحادیه اروپا برای خروج از این بلوک خودداری کند. وی همچنین گفت که چنانچه بروکسل آنچه لندن می‌خواهد را تامین نکند، بریتانیا باید از مذاکرات برگزیت «بیرون برود». ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه ساندی تایمز، پیش از سفرش به بریتانیا که بناست فردا (دوشنبه) برگزار شود، اعلام کرد که رهبر بعدی بریتانیا باید «نایجل فاراژ»، سیاستمدار سرسخت هوادار برگزیت، را برای مذاکره به اتحادیه اروپا بفرستد. ترامپ گفت که بریتانیا باید در سال جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود. وی افزود: «آنها باید این قضیه را به سرانجام برسانند. باید توافقی صورت دهند.» رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «اگر جای آنها بودم و آنها چیزی را که می‌خواستم به من نمی‌دادند، از گفت‌وگوها بیرون می‌رفتم. اگر معامله منصفانه‌ای نصیبت نشود، باید از توافق خارج شوی.»

ترس پنتاگون از رشد چین در بازار تسلیحات خاورمیانه

جنگ اقتصادی ترامپ با چین وارد مرحله سخت‌تر و پیچیده‌تری شده است. بر اساس گزارش اخیر پنتاگون، دولت دونالد ترامپ نگران است که تسلیحات با برند «ساخت چین» در همه جای خاورمیانه فراگیر شود. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی اعلام کرد: متحدان سنتی آمریکا برای تکنولوژی‌هایی که آمریکا از فروش آنها بر اساس معاهدات کنترل تسلیحات خودداری می‌کند، روی خود را به سمت پکن چرخانیده‌اند. پنتاگون نگران است که میزان روبه رشد فروش تسلیحات توسط چین به این کشور نفوذ بیشتری بدهد و توان اقتصادی و نظامی این کشور را افزایش دهد. راندال شریور، کارشناس تسلیحاتی در گفت‌وگو با المانیتور اعلام کرد: به‌طور محتمل این یک وسیله برای ارتقای روابط نظامی و دفاعی برای آنها به‌خصوص برای آینده‌شان است. چین کمتر مقید و پایبند به قوانین است. بر همین اساس خطر اشاعه وجود دارد. پنتاگون اعلام کرد: چین 10 میلیارد دلار در فروش تسلیحات از مشتریان خاورمیانه از سال 2013 تا 2017 به دست آورده است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور نظامی خود را در دریای سرخ و آفریقا افزایش داده‌اند. پهپادهای ساخت چین بسیار در این مناطق دیده می‌شوند. در این میان دولت ترامپ به دنبال تسهیل فروش پهپاد به کشورهای دیگر است. به همین دلیل وزارت دفاع آمریکا در حال ارائه پیشنهادی است که وزارت خارجه آمریکا بتواند به راحتی مجوز لازم برای فروش پهپاد به کشورهای دیگر را صادر کند. در ماه آوریل وزارت خارجه آمریکا فروش پهپادهای رهگیری Scan eagle را برای عربستان سعودی صادر کرد.

جنگ تجاری واشنگتن با پکن عظمت را به آمریکا بازنگردانده است

دولت چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که گرچه در پی رسیدن به راه‌حلی برای بحران فعلی است، اما بر سر مسائل اساسی حاضر به مذاکره نیست. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین اعلام کرد که جنگ تجاری واشنگتن با پکن «عظمت را به آمریکا بازنگردانده است» و در عوض به اقتصاد این کشور ضربه زده است. چین همچنین تاکید کرد که گرچه در پی رسیدن به راه‌حلی برای بحران فعلی است، اما بر سر مسائل اساسی حاضر به مذاکره نیست. دولت چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعرفه‌های آمریکا رشد اقتصادی این کشور را افزایش نداده است. بلکه در عوض، ضرباتی جدی به اقتصاد این کشور زده است.» پکن دلیل ضربه خوردن اقتصاد چین را افزایش هزینه‌های تولید و قیمت مصرف‌کننده در ایالات‌متحده و تهدیدهای موجود علیه رشد اقتصادی عنوان کرد.

رهبر حزب کارگر انگلیس: ترامپ در امور داخلی ما دخالت نکند

از سوی دیگر رهبر حزب کارگر انگلیس اعلام کرد، اظهارات ترامپ، درباره توانمندی بوریس جانسون برای تصدی نخست‌وزیری این کشور «دخالتی غیرقابل قبول» در امور داخلی انگلیس است. ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه سان پیش از سفر سه‌روزه‌اش به انگلیس در هفته آینده درباره وزیر امور خارجه سابق انگلیس (بوریس جانسون) گفت: «من فکر می‌کنم بوریس کارش را به خوبی انجام خواهد داد. فکر می‌کنم که او عالی خواهد شد.» وی افزود، دیگر قانونگذاران محافظه‌کار در رقابت برای نخست‌وزیری از او حمایت کرده بودند، البته نه مایکل گوو، وزیر محیط زیست انگلیس که از موضع جانسون درباره ایران انتقاد کرده است. در پی این اظهارات جرمی کوربین گفت: «تلاش رئیس‌جمهور ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره نخست‌وزیر آینده انگلیس یک دخالت کاملاً غیرقابل قبول در دموکراسی کشورمان است.»

مجلس نمایندگان سرانجام ترامپ را استیضاح می‌کند

در آمریکا البته هنوز بحث بر سر احتمال استیضاح ترامپ داغ است. «جیمز کلایبرن» از اعضای ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که به باور وی این نهاد قانونگذاری سرانجام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور را استیضاح خواهد کرد. وی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان اظهار داشت: فکر می‌کنم ما روند استیضاح را شروع کرده‌ایم. این نماینده دموکرات گفت که «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا «زمینه استیضاح را فراهم کرده است» و مجلس نمایندگان «باید زمان استیضاح را مشخص کند». کلایبرن همچنین تاکید کرد که پیش از هر اقدامی، مردم باید لزوم استیضاح رئیس‌جمهوری را درک کنند. این نماینده ایالت کارولینای جنوبی افزود: ما باید مردم را با خودمان همراه کنیم. ما علاقه‌ای به سنا نداریم. اگر به قدر کافی مردم را آگاه کنیم کار تاثیرگذاری انجام داده و وظیفه خود را ایفا کرده‌ایم. پس از آن می‌توانیم در مورد استیضاح رای‌گیری کنیم.

بحران در دولت ائتلافی آلمان با یک استعفا

در آلمان نیز مشکلات داخلی دارد سر باز می‌کند و آینده دولت ائتلافی آلمان با کناره‌گیری رئیس حزب سوسیال‌دموکرات، شکننده و نامشخص به نظر می‌رسد. در حالی که احزاب محافظه‌کار مسیحی خواهان تداوم دولت ائتلافی هستند، برخی احزاب اپوزیسیون بر تغییر سریع دولت اصرار می‌کنند. به گزارش خبرآنلاین، به نقل از دویچه وله، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین تاکید کرد که با وجود بحران در حزب سوسیال‌دموکرات، دولت به کار خود ادامه خواهد داد. آنگلا مرکل گفت: «ما به کار در دولت با جدیت و احساس مسوولیت بالا ادامه خواهیم داد.» صدراعظم آلمان در عین حال به چالش‌های پیش‌رو در کار دولت نیز اشاره کرد و از رئیس مستعفی حزب سوسیال‌دموکرات به عنوان «شخصیتی خوب» نام برد. خانم آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) نیز خانم نالس را به عنوان «چهره‌ای قوی، صادق و قابل اعتماد» ستود و از حزب سوسیال‌دموکرات خواست مسائل داخلی خود را به گونه‌ای حل کند که خطری متوجه ائتلاف بزرگ نشود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها