شناسه خبر : 30545 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تداوم مشارکت آمریکا در جنگ یمن

تحول بزرگ در رابطه عراق و عربستان

تداوم مشارکت آمریکا در جنگ یمن

کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ مصوبه کنگره آمریکا برای پایان دادن به مشارکت کشورش در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را وتو کرد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌ العربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی در توضیح استفاده از این وتو گفت: این مصوبه تلاشی غیرضروری و خطرناک برای تضعیف اختیارات قانونی من است و آن جان هزاران شهروند آمریکایی و سربازان شجاع ما را در حال حاضر و آینده به خطر می‌اندازد. در این راستا انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، در پی  وتوی ترامپ گفت: تاکید ترامپ بر حمایت از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان اشاره‌ای مثبت و استراتژیک است.

کنگره پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در جهت توقف حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن در آوریل مصوب کرد و مجلس سنا در ماه مارس گذشته آن را به تصویب رساند. این اولین بار است که دو مجلس کنگره پیش‌نویس قانون مربوط به اختیارات جنگ را تصویب می‌کنند. این مصوبه اختیارات رئیس‌جمهوری را در زمینه اعزام نیرو به عملیات نظامی محدود می‌کند.

عبدالمهدی از یک تحول بزرگ در رابطه با عربستان خبر داد

نخست‌وزیر عراق قبل از سفر به عربستان درباره روابط ریاض و بغداد صحبت کرد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از بخش عربی خبرآنلاین، نخست‌وزیر عراق پیش از سفر به عربستان سعودی درباره روابط دو کشور توضیح داد. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری خود در بغداد تاکید کرد: ما در برابر یک تغییر و تحول بزرگ در روابطمان با عربستان هستیم. وی در ادامه افزود: سفر من به عربستان همراه با یک هیات بزرگ متشکل از تجار صورت می‌گیرد. عبدالمهدی تاکید کرد: سفر من به عربستان در برابر چشم همگان صورت می‌گیرد و قرار است قبل از ماه رمضان به فرانسه و آلمان نیز سفر کنم. به گزارش وب‌سایت خبری روسیا الیوم، پیشتر «احسان الشمری» رئیس مرکز اندیشه سیاسی در عراق اعلام کرده بود: نزدیکی دیدگاه‌ها میان عربستان و ایران در این سفر مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

حمله به سفارت آمریکا در طرابلس

منابع خبری از اصابت چند فروند موشک به طرابلس و حمله به سفارت آمریکا در این شهر خبر دادند. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، چند فروند موشک سه‌شنبه‌شب به محله‌های شهر طرابلس، پایتخت لیبی، اصابت کرد که نیروهای خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی در تلاش برای تصرف آن هستند. خلیفه العبیدی سخنگوی نیروهای ژنرال حفتر گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی، اسامه الجویلی، یکی از فرماندهان نیروهای وابسته به دولت وفاق، به مقر سفارت آمریکا واقع در مسیر فرودگاه طرابلس حمله کرده است.

حفتر از نیروهایش خواست به هر قیمتی وارد طرابلس شوند

فرمانده «ارتش ملی لیبی» از نیروهایش خواست به هر قیمتی وارد طرابلس شوند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، منابع امنیتی لیبیایی روز چهارشنبه هفته پیش اعلام کردند خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی، از طریق بی‌سیم به نیروهایش دستور داده حمله به طرابلس را ادامه دهند و امروز به هر قیمتی وارد پایتخت شوند. این دستور در حالی صادر شده که نیروهای حفتر در برخی از محورها عقب‌نشینی کرده و گزارش‌هایی از شکست عملیات نظامی این نیروها علیه طرابلس منتشر شده بود. به گفته منابع، نیروهای حفتر برای یورش به طرابلس از جنوب تلاش کردند اما نیروهای دولت توافق ملی لیبی مقابل آنها ایستادند و آنها را مجبور به عقب‌نشینی به منطقه قصر بن غشیر کردند.

نتانیاهو: بسیاری از رهبران عرب پیروزی‌ام را تبریک گفتند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد تماس‌های تلفنی بسیاری از سوی رهبران جهان عرب به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات اخیر پارلمانی این رژیم دریافت کرده است. به گزارش تسنیم به نقل از یدیعوت آحارونوت، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته اعلام کرد تماس‌های تلفنی از سوی رهبران بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی دریافت کرده است که طی آن، این سران پیروزی حزب «لیکود» در انتخابات پارلمانی 9 آوریل را تبریک گفتند. نتانیاهو، که در مراسمی به مناسبت پیروزی حزب «لیکود» در انتخابات پارلمانی این رژیم سخن می‌گفت، تاکید کرد، سخن از «یک یا دو رهبر نیست» بلکه از تعداد بیشتری از این رهبران سخن می‌گویم. نتانیاهو اظهار داشت این تماس‌ها «پنجره بزرگی را به سوی آینده‌ای بهتر برای اسرائیل می‌گشاید».

احتمال ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند تحرکات و بازیافت اتمی مجدد در سایت اصلی اتمی کره شمالی صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصاویر ماهواره‌ای جدید از سوی یک اندیشکده آمریکایی منتشر شد که نشان می‌دهند فعالیت‌هایی برای بازیافت اتمی مجدد مواد رادیواکتیوی که برای ساخت سوخت بمب مورد استفاده قرار می‌گیرند در این سایت اتمی وجود دارند. مرکز استراتژیک و مطالعات بین‌الملل در گزارشی آورده که این تصاویر ماهواره‌ای مربوط به سایت اتمی یونگبیون از ۱۲ آوریل سال جاری میلادی نشان می‌دهند که پنج واگن ویژه در نزدیکی سایت غنی‌سازی اورانیوم و لابراتوار رادیوشیمی دیده شده است. در این گزارش همچنین آمده که این تحرکات شاید برای انتقال مواد رادیواکتیو باشد. در گذشته، این واگن‌ها مربوط به انتقال مواد رادیواکتیو بودند و حالا تحریکات جدید این احتمال را درباره انجام چنین اقداماتی رد نمی‌کنند.

توافق برای انتقال رئیس‌جمهور مخلوع سودان به امارات

یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور مخلوع سودان اعلام کرد که البشیر در اقامت اجباری و تحت حفاظت نیروهای پشتیبانی سریع قرار دارد و برای انتقال وی به امارات توافق شده است. به گزارش تسنیم به نقل از القدس العربی، یک منبع مطلعِ نزدیک به «عمر البشیر»، رئیس‌جمهور مخلوع سودان، اعلام کرد البشیر در اقامت اجباری در یکی از خانه‌ها در خارطوم، که «تحت حفاظت نیروهای پشتیبانی سریع است»، قرار دارد. این منبع، که خواست هویتش فاش نشود، تصریح کرد «محمد حمدان حمیدتی»، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، که معاون رئیس شورای نظامی انتقالی است، خواسته که البشیر تحت حفاظت این نیروها قرار بگیرد. وی خاطرنشان کرد توافق شده است رئیس‌جمهور مخلوع بعداً به امارات متحده عربی منتقل شود تا در آنجا اقامت کند.

لایحه افزایش دوره ریاست‌جمهوری مصر تصویب شد

پارلمان مصر لایحه افزایش دوره ریاست‌جمهوری در این کشور از چهار به شش سال را تصویب کرد تا این طرح برای تبدیل شدن به قانون به همه‌پرسی گذاشته شود. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، پارلمان مصر روز سه‌شنبه لایحه افزایش دوره ریاست‌جمهوری در این کشور از چهار سال به شش سال را تصویب کرد. این لایحه اکنون برای تبدیل شدن به قانون باید به همه‌پرسی گذاشته شود. در صورتی که این لایحه به قانون تبدیل شود، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ ریاست دولت را برعهده داشته باشد و در دور بعدی انتخابات نیز کاندیدا شود.

ایلهان عمر هوادار القاعده است؟

رئیس پلیس سابق نیویورک مدعی شد نماینده مسلمان کنگره آمریکا از هواداران و حامیان القاعده و سایر گروه‌های تروریستی است. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، «برنارد کریک»، رئیس پلیس سابق نیویورک، مدعی شد «ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا از حامیان القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی است و باید از کنگره برکنار شود. عمر یکی از دو زن مسلمانی است که برای اولین بار وارد کنگره شدند. سخنان انتقادآمیز عمر از اسرائیل باعث شده موج شدیدی علیه او ایجاد شود. ترامپ و نزدیکانش عمر را به ضدیهودی بودن متهم کرده و خواستار برکناری او شدند.

رئیس شورای قانون اساسی الجزایر استعفا داد

«الطیب بلعیز»، رئیس شورای قانون اساسی الجزایر، متن استعفای خود را تقدیم «عبدالقادر بن صالح» رئیس دولت این کشور کرد. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم در بیانیه شورای قانون اساسی آمده است که در نشست امروز هیات شورا، بلعیز اعلام کرد استعفای خود را از سمت ریاست شورای قانون اساسی به رئیس دولت تقدیم کرده است. «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهوری پیشین الجزایر پیش از اعلام استعفای خود در تاریخ دوم آوریل، بلعیز را به عنوان رئیس شورای قانون اساسی این کشور تعیین کرده بود. بلعیز در کنار بن صالح و «نورالدین بدوی»، نخست‌وزیر الجزایر، از جمله افرادی هستند که تظاهرات‌کنندگان خواستار استعفای آنها به عنوان چهره‌های بارز نظام سابق هستند.

سیاست‌های ترامپ به نفع آمریکایی‌ها نیست

نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا با یادآوری اینکه سیاست‌های جنگ‌طلبانه ترامپ در جهت منافع مردم ایالات‌متحده نیست، گفت که دولت واشنگتن و نومحافظه‌کارانی که او را احاطه کرده‌اند به روشنی به دنبال تغییر نظام در کشورهایی چون ایران و ونزوئلا هستند. به گزارش ایرنا، تولسی گابارد گفت ترامپ سیاستی را در پیش گرفته که در جهت منافع مردم آمریکا نیست و به جنگ بسیار بسیار پرهزینه ختم خواهد شد. وی همچنین درباره تناقض شعارهای انتخاباتی ترامپ مبنی بر مخالفت با جنگ‌های بی‌حاصل با حضور جنگ‌طلبانی مثل جان بولتون در کابینه او، تاکید کرد: ما در وضعیتی هستیم با کابینه‌ای که پر از نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب با پیشینه‌ای شناخته‌شده در هدایت آمریکا به یک تغییر رژیم پس از دیگری است.

تاکید عمان بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وزیر خارجه عمان بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرد. به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان، در حاشیه یک نشست اقتصادی در مسکو تاکید کرد: ما با رویکرد بازگشت سوریه به نقش عربی خود در راستای منافع اعراب موافق هستیم. عمان سوریه را تحریم نکرد و ما به ارتباطات خود با دمشق ادامه دادیم و سفارتخانه‌های دو کشور همچنان فعال است. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به تصمیم این اتحادیه نیاز دارد. وی در ادامه افزود: کشورهای عربی باید ابتدا با خود آشتی کنند تا بتوانند با جامعه بین‌الملل آشتی کنند. ما در نشست‌های آتی اتحادیه عرب تلاش داریم چنین چیزی اتفاق بیفتد. بن علوی تاکید کرد: بی‌ثباتی در کشورهای خاورمیانه به عوامل داخلی و خارجی برمی‌گردد. منطقه ما به فهم مشترک در میان قدرت‌های عربی و همکاری آن با جامعه بین‌الملل نیاز دارد.

دراین پرونده بخوانید ...