شناسه خبر : 30544 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (جهان)

هلاکت مرد شماره ۲ داعش در سومالی

تسنیم به نقل از اسپوتنیک نوشت: فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (افریکوم) اعلام کرد که از طریق هماهنگی با دولت فدرال سومالی در روز چهاردهم آوریل حومه شهرک «هیریریو» در منطقه «باری» را بمباران کرده است که بر اثر آن «عبدالحکیم دوکوب» سرکرده بلندپایه داعش در سومالی به هلاکت رسید. عبدالصمد محمد جالان، وزیر امنیت در منطقه نیمه خودمختار «پانتلند» در سومالی یکشنبه گذشته گفت که حمله‌ای هوایی در نزدیکی روستای هیریریو در ناحیه اسکوشوبان در منطقه باری هنگام حرکت خودروی حامل عبدالحکیم دوکوب صورت گرفته است. شاهدان عینی گفتند که بر اثر این حمله هوایی خودروی مذکور کاملا منهدم شده است.

آشفتگی سیاسی در برزیل

دنیای اقتصاد نوشت: رئیس‌جمهوری برزیل اخیراً در سخنرانی خود در محل اقامتش گفته است که وی برای ریاست‌جمهوری خلق نشده، بلکه اساساً سرباز خلق شده است. لحن گفتار ژائر بولسونارو هرچند بانشاط به نظر می‌رسد اما این پیام تاکید دارد که ریاست‌جمهوری وی در چند ماه نخست با آشفتگی همراه بوده است. در بیش از صد روزی که وی وارد دفتر کار خود شده است، نتوانست از سرمایه سیاسی‌اش به خوبی استفاده کند و پیشرفت اندکی در کارها داشته است. زمزمه‌هایی وجود دارد که صبر و تحمل برزیلی‌ها لبریز شده است. رئیس‌جمهور پوپولیست راستگرای برزیل با شعارهایی همچون مبارزه با فساد، خشونت و از بین بردن رکود توانست رای مردم این کشور را به دست آورد.

شرط سودان برای تحویل عمر البشیر به دادگاه

ابتکار نوشت: عضو شورای نظامی انتقالی سودان در سفارت کشورش در اتیوپی گفت: تصمیم تحویل عمر البشیر به دادگاه کیفری بین‌المللی که متهم به ارتکاب قتل‌عام و جنایات ضدبشری در دارفور است از سوی دولت منتخب مردمی اتخاذ خواهد شد و به شورای نظامی انتقالی مربوط نمی‌شود. جلال‌الدین شیخ به منظور مشارکت در نشست شورای امنیتی اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده است. شیخ همچنین تاکید کرد: شورای نظامی قصد دارد مدت دوره انتقالی دو سال باقی بماند و پس از آن قدرت به قدرت مدنی تحویل داده خواهد شد. اتحادیه آفریقا که مقرش در آدیس‌آباباست، تهدید کرده در صورت تحویل ندادن قدرت به غیرنظامیان طی ۱۵ روز عضویت سودان در این اتحادیه تعلیق خواهد شد.

پاکستان پیشنهاد مذاکره با هند را تکرار کرد

آرمان نوشت: وزیر امور خارجه پاکستان بار دیگر از تمایل کشورش برای پیشبرد مسیر گفت‌وگوهای صلح‌آمیز با هند، به منظور حل اختلافات دیرینه میان دو کشور سخن گفت. رسانه‌های پاکستان گزارش دادند «شاه محمود قریشی» در همایشی با عنوان ثبات راهبردی جنوب آسیا، گفت مذاکرات تنها راه‌حل موجود میان پاکستان و هند برای پیشبرد تعاملات مشترک است. وی اظهار کرد: منطقه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است و پاکستان برای غلبه بر این مسائل نیاز به یک شریک سازنده و دلسوز دارد. قریشی گفت: برای ایجاد جوامع مرفه داشتن یک منطقه صلح‌آمیز اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین دو کشور مسوولیت بیشتری برای تحکیم ثبات راهبردی در منطقه جنوب آسیا دارند.

دراین پرونده بخوانید ...