شناسه خبر : 30022 لینک کوتاه

بحران قطر و امارات عمیق‌تر شد

مادورو ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با اپوزیسیون از دستور ترامپ برای ترور خود خبر داد

بحران قطر و امارات عمیق‌تر شد

بیش از یک هفته از ناآرامی‌ها در کاراکاس و بسیاری از شهرهای ونزوئلا می‌گذرد. در این یک هفته صف‌بندی موافقان و مخالفان دولت و اپوزیسیون ونزوئلا روشن‌تر شده است. آمریکا و بسیاری از همدستانش عملاً مخالفان مادورو را به عنوان آلترناتیو دولت مستقر این کشور مطرح و به رسیمت شناخته‌اند. کشورهایی مثل ایران، روسیه، چین و ترکیه نیز در مخالفت با دخالت‌های آمریکا از دولت مستقر مادورو حمایت کرده‌اند. آخر هفته گذشته البته رئیس ‌جمهوری ونزوئلا برای مذاکره با اپوزیسیون این کشور اعلام آمادگی کرد. به گزارش ایلنا به نقل از ریا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌ جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که با مذاکره با اپوزیسیون این کشور هیچ مخالفتی ندارد. وی همچنین گفت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به دولت کلمبیا و مافیا دستور ترور وی را داده است. او همچنین گفت که انتخابات بعدی ونزوئلا سال ۲۰۲۵ برگزار می‌شود. با این حال خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد نیکلاس مادورو با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ونزوئلا موافقت کرده است. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا به اسپوتنیک روسیه گفته است: برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بسیار خوب است، این یک شیوه خوب از گفت‌وگوی سیاسی است، یک راه‌حل از طریق رای مردمی. با برگزاری انتخابات زودهنگام مجمع ملی موافقم و از آن حمایت می‌کنم. این در حالی است که خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی که در اختیار مخالفان است، خود را رئیس‌جمهور خوانده و برکناری مادورو را خواستار شده است. مادورو ضمن مخالفت با کناره‌گیری از قدرت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تنها اعلام کرده با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام موافق است. مادورو همچنین گفت: شکی نیست که دونالد ترامپ دستور قتل من را صادر کرده، او به دولت و مافیای کلمبیا دستور داده که من را بکشند. اگر روزی برای من اتفاقی بیفتد، دونالد ترامپ و ایوان دوکو، رئیس‌جمهور کلمبیا مسوول آن خواهند بود. او همچنین در این گفت‌وگو برای دیدار با ترامپ ابراز آمادگی کرد اما تاکید کرد که به عقیده او، چنین دیداری صورت نخواهد گرفت، زیرا تیم ترامپ برای جلوگیری از برگزاری چنین نشستی هر کاری خواهد کرد. مادورو در این باره گفت: فکر می‌کنم برگزاری چنین دیداری در این مقطع دشوار باشد. من به شخصه آماده گفت‌وگوی علنی با دونالد ترامپ در ونزوئلا یا آمریکا هستم تا درباره دستور کار خود و هر مساله‌ای که او دوست داشته باشد، صحبت کنیم. رئیس‌جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد: اگر ما دیداری رودررو داشته باشیم، داستان کاملاً متفاوت خواهد شد اما فکر می‌کنم مشاوران ترامپ چنین فرصتی به ما ندهند. بیایید صبور باشیم. فکر می‌کنم فعلاً برگزاری چنین دیداری دشوار خواهد بود.

رهبر مخالفان ونزوئلا ممنوع‌الخروج شد

همچنین از سوی دیگر دیوان عالی ونزوئلا رهبر مخالفان ونزوئلا را که خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خوانده، ممنوع‌الخروج کرد. به گزارش تسنیم به نقل از بی‌بی‌سی، دیوان عالی ونزوئلا دستور ممنوع‌الخروج شدن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان از کشور را صادر و حساب‌های بانکی او را مسدود کرده است. «خوان گوایدو» رئیس مجمع ملی ونزوئلا چهارشنبه دو هفته پیش خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرده و این اقدام با حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی و برخی کشورهای آمریکایی روبه‌رو شده است. آمریکا، کانادا، سازمان کشورهای آمریکایی، برزیل، آرژانتین، شیلی و کلمبیا همگی از گوایدو حمایت کرده‌اند. برخی کشورها نیز خواستار برگزاری انتخابات شفاف و آزاد شده‌اند.

آمریکا، ونزوئلا را تهدید کرد

همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا دولت کاراکاس را تهدید کرد که در صورت بازداشت خوان گوایدو، «رئیس‌جمهور خودخوانده» این کشور پیامدهای جدی در انتظار دولت ونزوئلا خواهد بود. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا دولت کاراکاس را تهدید کرده و گفته نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا غیرمشروع است و حق بازداشت خوان گوایدو، رهبری اپوزیسیون و رئیس جمهوری خودخوانده این کشور را ندارد. وی در توئیتی نوشت: بگذارید بار دیگر تاکید کنم اگر تلاشی برای از میان برداشتن و منحرف کردن دموکراسی و ضربه زدن به گوایدو صورت گیرد، دولت کاراکاس با پیامدهای جدی روبه‌رو خواهد شد.

احتمال اعزام نیروهای آمریکایی به کلمبیا

همچنین وزیر دفاع موقت آمریکا گفت که گزینه اعزام نظامیان به کلمبیا در راستای بحران ونزوئلا را رد نمی‌کند. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «پت شاناهان» وزیر دفاع موقت آمریکا روز سه‌شنبه گفت که گزینه اعزام نیروهای آمریکایی به کلمبیا یا منطقه را در راستای بحران ونزوئلا، رد نمی‌کند. شاناهان تاکید کرد هنوز درباره این مساله با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا مذاکره نکرده است.

مخالفت با مداخله نظامی در ونزوئلا

از سوی دیگر، گروه لیما (کانادا و ۱۳ کشور آمریکای لاتین) مخالفت خود را با مداخله نظامی در ونزوئلا اعلام کردند. به گزارش مهر به نقل از لاپرس، «نستور پوپولیزیو» وزیر امور خارجه پرو از مخالفت کانادا و گروه لیما با گزینه مداخله نظامی در ونزوئلا خبر داد. این در حالی است که گروه لیما پیشتر از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهوری این کشور خوانده حمایت کرده بودند. این موضع گروه لیما پس از انتشار خبرهایی در مورد احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا اعلام می‌شود.

تردید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره مذاکرات کره شمالی

بعد از حوادث ونزوئلا، خبرهایی از کره شمالی مورد توجه رسانه‌ها بوده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مقابل اعضای کنگره درباره نیت کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای ابراز تردید کردند. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در کمیته اطلاعات سنا متذکر شد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره حمایت کرده و پس از آغاز مذاکرات آزمایش موشکی انجام نداده است. وی افزود: «با وجود این، ارزیابی کنونی ما این‌گونه است که کره شمالی تلاش خواهد کرد ظرفیت تولید سلاح‌های کشتارجمعی خود را حفظ کند و به دلیل اینکه رهبران این کشور به سلاح هسته‌ای به عنوان عنصر ضروری در بقای حکومت نگاه می‌کنند، احتمالاً تمام سلاح‌ها یا ظرفیت تولید آنها را از بین نخواهند برد.»

پرونده خاشقجی قتل عمد بوده است

بعد از حدود دو ماه از قتل جمال خاشقجی، مدیر سازمان اطلاعاتی سیا طی سخنرانی خود در سنای آمریکا پرونده جمال خاشقجی را «قتل عمد» دانست اما درباره اینکه سازمانش محمد بن سلمان را مسوول قتل او می‌داند، اظهارنظری نکرد. به گزارش ایسنا، جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا در بیانات خود در سنای آمریکا اظهار کرد، ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی «قتل عمد» و برنامه‌ریزی‌شده بود. به‌رغم افشاگری‌ای که در ماه نوامبر نشان داد سازمان سیا محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را مسوول قتل این روزنامه‌نگار می‌داند، هاسپل در سخنان خود در این باره اظهار نظری نکرد. این مدیر عالی‌رتبه اطلاعاتی و دیگر رهبران جامعه اطلاعاتی آمریکا در برابر کمیته اطلاعات سنا حاضر شدند تا درباره مسائل امنیت ملی مختلف آمریکا صحبت کنند؛ جایی که رون وایدن، سناتور دموکرات از فرصت استفاده کرد و مدیر سیا را با سوالاتی درباره قتل خاشقجی تحت فشار قرار داد.

کویت: هیچ افق روشنی برای حل بحران قطر وجود ندارد

معاون وزیر خارجه کویت نیز اعلام کرد که هیچ افق روشنی برای حل بحران دیپلماتیک میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر وجود ندارد. به گزارش ایسنا، خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت در حاشیه شرکت در مراسم روز ملی هند که در سفارت این کشور در کویت برگزار شد، تاکید کرد: برای مهار بحران کنونی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (عربستان، بحرین، امارات و مصر) با قطر هیچ چشم‌اندازی دیده نمی‌شود. به گزارش روسیاالیوم، معاون وزیر خارجه کویت تصریح کرد: بحران و حملات رسانه‌ای متوقف نشده و کویت به خاطر تداوم این حملات احساس نگرانی دارد. وی در واکنش به اظهارات اخیر محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر مبنی بر گسترش روابط دوحه با ترکیه، ایران و عراق و اینکه روابطش با شورای همکاری خلیج‌فارس اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: حق برادران قطری است که روابط خود را با کشورهای دیگر گسترش دهند اما این به معنای دوری این کشورها از شورای همکاری خلیج فارس نیست. عربستان، امارات، بحرین و مصر از تاریخ پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع و با طرح ادعای حمایت دوحه از تروریسم تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند، در مقابل دوحه نیز این اتهام را رد و این چهار کشور عربی را به تلاش برای کنترل بر تصمیمات ملی این کشور متهم کرد و کویت نیز از آغاز بحران نقش میانجی را ایفا کرده است.

اقدام امارات علیه قطر در سازمان تجارت جهانی

امارات اما روز سه‌شنبه هفته پیش اعلام کرد که پس از تصمیم دوحه برای ممنوعیت فروش محصولات این کشور در بازارهای خود اقداماتی را در سازمان تجارت جهانی علیه قطر انجام می‌دهد. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، این اقدام ابوظبی پس از تصمیم وزارت اقتصاد قطر برای منع فروش کالاهای مصرفی کارخانه‌های امارات،‌ عربستان سعودی، بحرین و مصر و نیز اقدام وزارت بهداشت این کشور در ممنوع کردن داروخانه‌ها برای فروش داروها و دیگر محصولات پزشکی تولیدشده در چهار کشور مذکور صورت گرفته است. قطر همچنین اسامی شرکت‌های اماراتی را از فهرست فروشندگان تاییدشده در پروژه‌های زیربنایی لغو کرده است. قطر در توضیح ممنوعیت تولیدات امارات گفت که این اقدام در راستای حمایت از سلامت مصرف‌کنندگان و مبارزه با قاچاق غیرقانونی کالا صورت گرفته است. منشور سازمان تجارت جهانی به این تصریح دارد که اعضایی که مدعی هستند عضو دیگری از این سازمان توافق آن را نقض کرده است، باید چنین درخواست‌هایی را به هیات حل اختلافات ارائه دهند.

توافق بازگشت نیروی پیشمرگه به کرکوک واقعیت ندارد

یک مقام ارشد وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق هرگونه توافق برای بازگشت این نیروها به کرکوک را تکذیب کرد. به گزارش تسنیم، جبار یاور دبیرکل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: متاسفانه این روزها افراد زیادی خارج از وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان از توافق بازگشت این نیروها به کرکوک سخن گفته‌اند در حالی که چنین موضوعاتی در صلاحیت آنها نیست و اظهارات آنها بیانگر مواضع وزارت پیشمرگه نخواهد بود. وی گفت: هیچ‌گونه توافقی در میان وزارت پیشمرگه، وزارت دفاع عراق و آمریکایی‌ها با هدف بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک وجود ندارد و اظهاراتی که مطرح شده است از سوی کسانی بوده است که با شرایط وزارت پیشمرگه آشنایی ندارند و چنین اخباری را بی‌اساس تلقی می‌کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها