شناسه خبر : 29871 لینک کوتاه

اقتصاد ترکیه قربانی بعدی ترامپ

بزرگ‌ترین شکست در تاریخ رای‌گیری پارلمانی بریتانیا با رد طرح اجرای برگزیت

اقتصاد ترکیه قربانی بعدی ترامپ

شاید بتوان رد شدن طرح دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا را مهم‌ترین خبر هفته گذشته در عرصه بین‌الملل ارزیابی کرد. بر این اساس پارلمان انگلیس شامگاه سه‌شنبه با ۴۳۲ رای مخالف و ۲۰۲ رای موافق، طرح دولت این کشور برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد. این رای‌گیری حساس، بعد از هشت روز گفت‌وگو میان قانونگذاران انگلیسی برگزار شد. «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس در جلسه سه‌شنبه مجلس عوام خطاب به نمایندگان گفت رای آنها مسیر نسل‌های آینده را مشخص خواهد کرد. در پی شکست طرح نخست‌وزیر بریتانیا در پارلمان برای خروج از اتحادیه اروپا، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا اشاره کرده است که شاید بهتر باشد بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند. به گزارش ایسنا، او در توئیتی نوشت: «اگر توافق ممکن نیست و کسی توافقی نمی‌خواهد، در آن صورت چه کسی هست که بالاخره جرات داشته باشد و تنها راه‌حل مثبت را بیان کند؟» به گزارش بی‌بی‌سی مقام‌ها و سیاستمداران اتحادیه اروپا با یأس به این نتیجه واکنش نشان داده‌اند. این بزرگ‌ترین شکست در تاریخ رای‌گیری پارلمانی برای یک دولت حاکم بود، به طوری که ۱۱۸ نفر از اعضای حزب محافظه‌کار هم به آن رای منفی دادند. این رای آینده فرآیند خروج بریتانیا را بیش از پیش زیر سوال برد و جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر طرح رای عدم اعتماد به دولت را مطرح کرد، هرچند این طرح روز چهارشنبه شکست خورد.

آماده شدن اتحادیه اروپا برای خروج بدون توافق انگلیس

همچنین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه خود را برای خروج بدون توافق انگلیس آماده می‌کند. به گزارش فارس، «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و نخست‌وزیر بلژیک پس از رد توافق برگزیت توسط پارلمان انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد اتحادیه اروپا آمادگی خود برای سناریویی که انگلیس اتحادیه اروپا را بدون توافقنامه خروج ترک کند، تشدید می‌بخشد. وی در این بیانیه اعلام کرد: خطر خروج بی‌قاعده انگلیس با رای‌گیری روز سه‌شنبه افزایش یافت. در حالی که ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد کمیسیون اروپا به تلاش خود برای اطمینان یافتن از آمادگی کامل اتحادیه اروپا (برای خروج بدون توافق) ادامه می‌دهد. یونکر همچنین طی پیامی در توئیتر نوشت که کشورش برنامه خود برای خروج انگلیس بدون توافق را تقویت می‌بخشد.

سایر واکنش‌ها در اروپا

رهبران سایر کشورهای اروپایی نیز بعد از این رای‌گیری به احتمالات خروج یک‌جانبه دولت بریتانیا از اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند: ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی اخطار داد که بریتانیا وقت زیادی برای رسیدن به یک توافق ندارد. او گفت: «من بریتانیا را ترغیب می‌کنم نیات خود را در حداقل زمان ممکن روشن کند. وقت تقریباً تمام است.» او افزود: خطر خروج هرج‌و‌مرج‌زده بریتانیا با رای منفی پارلمان بیشتر شده است. مایکل بارنیر، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج، گفت بریتانیا باید رویکردش را مشخص کند. او گفت: «اکنون بر عهده دولت بریتانیاست که بگوید گام بعدی چیست. اتحادیه اروپا متحد خواهد بود و مصمم است به توافقی برسد.» اولاف شولتز، وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان، گفت «این روزی تلخ برای اروپاست. ما به خوبی آماده‌ایم، اما یک برگزیت پردست‌انداز ناخوشایندترین گزینه برای اتحادیه اروپا و بریتانیا خواهد بود.» در فرانسه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور گفت: «فشار عمدتاً روی آنهاست.» او اخطار داد که دوره انتقالی حیاتی است چون خروجی بدون حصول توافق خسارت‌بار خواهد بود. دولت ایرلند هم در بیانیه کوتاهی گفت خود را برای خروج بریتانیا بدون آنکه توافقی حاصل شده باشد آماده خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: «متاسفانه نتیجه رای خطر یک برگزیت هرج و مرج‌زده را تقویت می‌کند. در نتیجه دولت (ایرلند) بر تلاش‌های خود خواهد افزود تا برای چنین نتیجه‌ای آماده باشد.» در همین حال نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفته حالا که طرح ترزا می رای نیاورد باید روند برگزیت متوقف شده و رفراندوم دیگری برگزار شود. همچنین صدراعظم اتریش در صفحه توئیتر خود با اشاره به رای منفی پارلمان انگلیس به برگزیت نوشت: دلیلی برای مذاکره دوباره اتحادیه اروپا با لندن وجود ندارد و دولت باید مسیر تحقق برگزیت را هموار کند.

گفت‌وگوی اقتصادی ترامپ با اردوغان

یکی از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته رابطه اقتصادی دولت‌های ترکیه و آمریکا و البته حواشی پیرامون حضور آنها در سوریه بود. دونالد ترامپ طی توئیتی نوشت در گفت‌وگو با اردوغان از توسعه روابط اقتصادی میان آمریکا و ترکیه صحبت کرده است این در حالی است که پیش از این هشدار داده بود که اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند. به گزارش تسنیم، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی پیامی در توئیتر به تماس خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اشاره کرد و نوشت: با رئیس‌جمهور ترکیه، اردوغان، گفت‌وگو کردم تا توصیه‌هایی درباره وضعیتمان در مسائل مختلف اعم از موفقیت‌های اخیرمان ظرف دو هفته گذشته در مبارزه با باقی‌مانده‌های داعش و ایجاد منطقه امن 20 مایلی داشته باشم. درباره توسعه اقتصادی میان آمریکا و ترکیه که ظرفیت بالایی برای گسترش یافتن دارد هم صحبت کردیم. رئیس‌جمهوری آمریکا، اوایل هفته گذشته در سلسله توئیت‌هایی آغاز روند خروج نظامیان این کشور از سوریه را تایید و همچنین ترکیه را تهدید کرد در صورتی که شبه‌نظامیان کُرد سوری را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد. بر اساس گزارش الجزیره، البته رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر دوشنبه به همتای ترکیه‌ای خود نسبت به عواقب هرگونه آزار و اذیتی به شبه‌نظامیان کرد سوریه هشدار داد. این تغییر موضع یک روز بعد از تهدید ترامپ علیه اقتصاد ترکیه بود. ترامپ در توئیتی تهدید کرده بود در صورت حمله ترکیه به کردهای سوریه که در کنار آمریکا با داعش می‌جنگند اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد. همچنین در تماس تلفنی میان دو رئیس‌جمهوری آنها ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را بررسی کردند. اردوغان در تماس تلفنی شب گذشته به ترامپ تاکید کرد، آماده حمایت کامل از فرآیند خروج آمریکایی‌ها از سوریه است.

واکنش دمشق به اظهارات درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، اظهارات رجب طیب اردوغان تاکیدی مجدد بر این است که ترکیه تنها زبان اشغالگری و تجاوز را در پیش گرفته است. به گزارش ایسنا، یک منبع مسوول در وزارت خارجه سوریه تصریح کرد: رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهوری ترکیه) ناظر تروریست‌هاست. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع تاکید کرد: سوریه از اراضی خود در برابر هر اشغالگری از جمله اشغالگری ترکیه با تمام ابزارها و امکاناتش دفاع خواهد کرد و همچنان مصمم به دفاع از ملت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تجاوز و خصومت است. وی اظهار کرد: اظهارات اردوغان تلاشی برای نقض وحدت ملی است که اشغالگری علیه خاک سوریه و حمایت از تروریسم بین‌المللی از سوی ترکیه محسوب می‌شود. این منبع افزود: نظام ترکیه همواره برخلاف ساده‌ترین اصول منشور سازمان ملل عمل و آنها را نقض کرده است.

واشنگتن میزبان نشست مقام‌های کره شمالی و آمریکا

هفته‌ای نیست که رهبران کره شمالی و آمریکا از مذاکره و دیدار سخنی نگویند. حالا هم یک رسانه کره جنوبی روز سه‌شنبه گذشته گزارش داد، مقام‌های آمریکایی و کره شمالی قصد دارند تا در واشنگتن درباره برگزاری دومین نشست بین رهبرانشان صحبت کنند. به گزارش ایسنا، این دیدار در واشنگتن در پی بن‌بست به وجود آمده بر سر مذاکرات اتمی و خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ برگزار می‌شود. روزنامه چوسون ایلبو چاپ کره جنوبی از قول منابع دیپلماتیک که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: دو طرف قرار است تاریخ و محل نهایی برای برگزاری دومین نشست میان کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را تعیین کنند و فرستاده کره شمالی احتمالاً با ترامپ دیدار خواهد داشت. همچنین یک مقام آگاه از مذاکرات پیش روی واشنگتن و پیونگ یانگ گفت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، به «کیم جونگ اون» نامه نوشته است. این مقام آگاه به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا گفت، این نامه همزمان با مذاکره دو طرف درباره جزئیات دور دوم مذاکره ترامپ و اون به پیونگ یانگ ارسال شد و در اختیار رهبر کره شمالی قرار گرفت. به گفته این مقام آگاه، «کیم یونگ چول»، رئیس سابق تشکیلات جاسوسی کره شمالی و از مذاکره‌کنندگان ارشد پیونگ‌یانگ، برای نهایی کردن جزئیات نشست ترامپ و اون این هفته به واشنگتن می‌رود.

آلمان از زمان قتل خاشقجی اسلحه به عربستان صادر نکرده است

یک مسوول عالی‌رتبه آلمانی اعلام کرد کشورش در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۸ هیچ سلاحی به عربستان صادر نکرده است. به گزارش ایسنا، این مسوول آلمانی تاکید کرد، برلین به دلیل پرونده قتل جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار عربستانی در سفارت کشورش در استانبول) هیچ قصدی برای اعطای مجوزها برای صادرات اسلحه به عربستان ندارد. وی در توصیف محاکمه قاتلان خاشقجی در ریاض گفت این محاکمه با استانداردهای کشورش مطابقت ندارد و برلین بارها از مسوولان ریاض خواسته پاسخ‌های روشنی درباره ابعاد مبهم این پرونده ارائه کرده و با تحقیقات ترکیه در این خصوص همکاری کنند. سایت شبکه خبری الجزیره در ادامه تاکید کرد، این موضع‌گیری جدی آلمان درباره صادرات اسلحه به عربستان ناشی از این امر است که برلین قتل خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری کشورش در شهر استانبول در تاریخ دوم اکتبر گذشته را جنایتی بزرگ می‌داند. همچنین این شبکه خبری گزارش داد، کمیته اطلاعات در پارلمان آلمان (بوندستاگ) پرونده‌ای دارد که آن را از کمیته اطلاعات ترکیه درباره پرونده قتل خاشقجی دریافت کرده است. دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ۱۹ نوامبر گذشته یعنی تقریباً شش هفته پس از ترور خاشقجی اعلام کرده بود که تمامی فروش‌های تسلیحاتی خود به ریاض را متوقف می‌کند، همچنین این دولت به ۱۸ فردی که مظنون به دست داشتن در این ترور بودند، اجازه ورود به آلمان را نداد.

رئیس‌جمهور برزیل خرید اسلحه را برای همه آزاد کرد

رئیس‌جمهوری جدید برزیل در نخستین گام خود در این سمت، خرید سلاح را برای شهروندان برزیلی آزاد اعلام کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، «ژایر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، به ‌طور موقت خرید اسلحه را برای شهروندان برزیلی امکان‌پذیر می‌کند. خرید سلاح توسط شهروندان برزیلی، یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی بولسونارو در رقابت‌های انتخاباتی بود. با این فرمان، وی به لغو مقررات سختگیرانه سلاح توسط غیرنظامیان پایان داد. بولسونارو، افسر پیشین ارتش و نماینده سابق راست افراطی در کنگره برزیل که به «ترامپ برزیل» معروف است دارای دیدگاه‌های جنجال‌برانگیزی است. وی طرفدار استفاده از اسلحه، مجازات اعدام و مخالف سقط جنین است و همواره به تحسین دوران دیکتاتوری نظامی در برزیل که در سال‌های 1964 تا 1985 میلادی بر این کشور حاکم بود، می‌پردازد. بر اساس آمار، در سال 2017 میلادی، 64 هزار نفر به قتل رسیده‌اند و به همین علت بولسونارو در رقابت‌های انتخاباتی‌اش برای حل این موضوع، وعده آزادی حمل سلاح را به هوادارانش داده بود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها