شناسه خبر : 28273 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جست‏وجوی دقیق شیطان

نرم‌‏افزار کشف جرائم

برای درک دشواری تشخیص فعالیت‌های مافیایی برای مقامات ایتالیا کافی است ببینید چگونه باج‌گیران پولی را که به نام پیزو (Pizzo) یا حق محافظت از کسب‌وکارها می‌گیرند پنهان می‌کنند. صاحب یک کسب‌وکار متوجه می‌شود که یک غریبه شرور مشتریان را می‌ترساند. چند روز پس از آن یک فرد مرموز به آنجا می‌آید.

برای درک دشواری تشخیص فعالیت‌های مافیایی برای مقامات ایتالیا کافی است ببینید چگونه باج‌گیران پولی را که به نام پیزو (Pizzo) یا حق محافظت از کسب‌وکارها می‌گیرند پنهان می‌کنند. صاحب یک کسب‌وکار متوجه می‌شود که یک غریبه شرور مشتریان را می‌ترساند. چند روز پس از آن یک فرد مرموز به آنجا می‌آید. او ممکن است درخواست کند به طور منظم پولی به یک خانواده فقیر پرداخت شود یا آن کسب‌وکار کالای خود را از یک عرضه‌کننده خاص خریداری کند. دانیل مارانانو فعال مقابله با مافیا در پالرمو می‌گوید: این فرآیند برای صاحب کسب‌وکار به سادگی حساب دودوتا چهارتاست و به هیچ توضیح بیشتری نیاز ندارد.

دو دهه قبل، تبهکاران پول را به صورت نقدی و ماهانه می‌گرفتند. اما اکنون این‌گونه پنهان‌کاری متداول شده است. آنتونیو باسیلیکاتا از سرپرستی تحقیقات ضدمافیایی (DIA) در رم می‌گوید دیگر نمی‌توان موارد باج‌گیری و اخاذی را با بررسی دفاتر مالی یک کسب‌وکار پیدا کرد. اما بنگاه کرایم‌اندتک (Crime&Tech) مستقر در میلان نرم‌افزاری را طراحی کرده است که می‌تواند با شکستن و خرد کردن داده‌های مالی و عملیاتی شرکت‌ها به کشف ارتباط آنها با مافیا کمک کند. کرایم‌اندتک برای شناسایی موارد پیزو طراحی نشده است اما بنگاه‌هایی را شناسایی می‌کند که تحت کنترل مافیا هستند یا در فعالیت‌های مافیایی مانند قمار غیرقانونی یا قاچاق انسان، مواد مخدر یا اسلحه مشارکت دارند. الگوریتم‌های آن متغیرهای زیادی را در نظر می‌گیرند. کسب‌وکارهایی که وام بانکی ندارند یا وام اندکی دارند به احتمال زیاد از مافیا وام گرفته‌اند. مایکل ریکاردی از بنگاه کرایم‌اندتک می‌گوید وام‌گیرندگانی که نتوانند وام را بازپرداخت کنند ممکن است بدهی را به سهام تبدیل و سهام را به طلبکار مافیایی واگذار کنند. این کار اغلب به دست یکی از مدیران شرکت انجام می‌گیرد. نرم‌افزار سن و جنسیت مدیران شرکت را نیز لحاظ می‌کند. مدیران کهنسال، کم‌سن و سال و زنان بیشتر در معرض این‌گونه اقدامات قرار می‌گیرند. نرم‌افزار همچنین ناهماهنگی‌ها در داده‌های فیش حقوقی و سیاهه‌ها را بررسی می‌کند تا موارد پنهان‌کاری پرداخت‌های غیرقانونی را کشف کند. این پرداخت‌ها به ویژه در حوزه‌هایی مانند ساخت‌وساز، خرده‌فروشی، جمع‌آوری زباله، مواد غذایی و حمل‌ونقل صورت می‌گیرد. علاوه بر این، اگر بخش بزرگی از دارایی‌های شرکت قابلیت نقدشوندگی داشته باشد، این علامتی هشداردهنده به شمار می‌رود. شرکت کرایم‌اندتک برای تولید نرم‌افزار خود گزارش‌های پلیس، اسناد دادگاه‌ها و مطالعات دانشگاهی را تحلیل کرد. اندیشکده ترنسکرایم (TransCrime) در دانشگاه کاتولیک میلان بسیاری از این پژوهش‌ها را انجام داده بود. تیم پژوهش همچنین داده‌های حدود پنج هزار بنگاه مرتبط با مافیا را بررسی کرد. دارایی‌های این بنگاه‌ها در 30 سال گذشته توسط مقامات توقیف شده بود. فرانچسکو کالدرونی یکی از بنیانگذاران کرایم‌اندتک می‌گوید نتیجه این تلاش‌ها تولید کیت شناسایی کسب‌وکارهای مافیایی بود. تحلیل‌های بنگاه‌های تحقیقات شرکتی مانند بنگاه کرول (Kroll) در نیویورک احتمالاً راه صحیح‌تری برای پیدا کردن اثرات نفوذ مافیا هستند. اما تحقیق و بررسی هر شرکت تا ۱۵۰۰ یورو هزینه دارد. خودکارسازی (اتوماسیون) هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. نسخه اولیه کرایم‌اندتک ریسک مافیای چهار هزار بنگاه را بررسی کرد که در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای قراردادها پیشنهاد مناقصه داده بودند، نرم‌افزار موفق شد مواردی از ارتباط با مافیا را کشف کند که تا آن زمان برای سرپرستی تحقیقات ضدمافیا (DIA) ناشناخته بود.

مشتریان ایتالیایی بنگاه کرایم‌اندتک دو واحد پلیس، دو سازمان دولتی منطقه‌ای و شرکت‌هایی هستند که علاقه‌مندند از عرضه‌کنندگان و پیمانکاران مرتبط با مافیا دوری کنند. کرایم‌اندتک مجوز فناوری خود را به یکی از شرکت‌های وابسته به آژانس اعتباری مودیز داده است؛ بنابر گزارش شعبه میلان این شرکت، تقاضا برای خدمات آن بالاست و آژانس‌های اطلاعاتی و مقامات مالیاتی در میان کاربران این خدمات قرار دارند. سایر بنگاه‌ها نیز محصولاتی مشابه تولید می‌کنند. کنسورزیو سی‌بی‌آی (Consorzio CBI)، بنگاه پژوهشی در رم که بانک‌ها منابع مالی آن را تامین می‌کنند در حال بهبود نرم‌افزاری است که با استفاده از نشانه‌هایی مانند انتقال‌های غیرعادی بین ادارات یک شرکت تلاش می‌کند ارتباطات مافیایی را کشف کند. وزارت دارایی ایتالیا در تلاش برای مهار مشارکت مافیا در قراردادهای عمومی از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که بیش از 10 هزار حساب بانکی را زیر نظر دارد. کامپیوترها دشمن کنترل‌های مافیایی هستند.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها