شناسه خبر : 27267 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رایزنی برجامی

هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برگزار شد

با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران همچنان در حال رایزنی برای حفظ این توافق تاریخی است. اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای هم فرصتی بود تا روحانی در آن هم بر پایبندی ایران به مفاد برجام تاکید کند و هم پیام ایران برای ماندن در برجام را به جهان منتقل کند.

رایزنی برجامی

با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران همچنان در حال رایزنی برای حفظ این توافق تاریخی است. اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای هم فرصتی بود تا روحانی در آن هم بر پایبندی ایران به مفاد برجام تاکید کند و هم پیام ایران برای ماندن در برجام را به جهان منتقل کند.

حسن روحانی هفته گذشته سفر چند روزه‌ای به چین داشت تا در هجدهمین اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت کند. روحانی این سفر را به فرصتی برای گفت‌وگوهای برجامی تبدیل کرد. چه در سخنرانی که در جلسه ارائه داد و چه در دیدار با همتایان روس و چین و افغان خود.

دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یکی از دیدارهای مهم این سفر چند روزه بود. روحانی در دیدار با همتای روسی خود تاکید کرد: ایران طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرف‌های مقابل دارد. پوتین نیز در این دیدار خروج آمریکا از برجام را اقدامی یکجانبه و غیرقانونی برشمرد و تاکید کرد: مسکو به گفت‌وگو با سایر طرف‌ها برای حمایت از برجام و بهره‌مندی ایران از منافع آن ادامه می‌دهد. پیش از این دیدار نیز روحانی دیداری با همتای چینی خود داشت که در آن طرف چینی بر حفظ روابط اقتصادی با ایران در دوره پس از برجام تاکید کرد. روحانی در دیدار با نخست‌وزیر هند هم تاکید کرد ایران از گسترش و تعمیق روابط همه‌جانبه با هندوستان به عنوان یک کشور دوست در منطقه استقبال می‌کند و آماده همکاری‌های راهبردی با این کشور است.

در بخش دیگری از این سفر روحانی سخنرانی‌ای در اجلاس شانگهای داشت. او در این سخنان به خروج یکجانبه آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: ایران تاکنون به‌تمامی تعهدات خود وفق برجام عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 11 مرتبه پایبندی کشورم به تعهدات برجامی را تایید کرده است. تمامی طرفین برجام در قبال تعهدات رفع تحریمی پذیرفته‌شده در برجام مسوولیت دارند و سایر اعضای ملل متحد نیز بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت و ماده 25 منشور ملل متحد موظفند که به اجرای کامل برجام کمک کرده و از هر اقدامی که مانع اجرای برجام شود خودداری کنند. جمهوری اسلامی ایران فرصت محدودی را در اختیار کشورهای باقی‌مانده در برجام قرار داده تا چنانچه در عمل بتوانند نسبت به اجرای تمامی موارد توافق‌شده در برجام تضمین لازم را ارائه کنند، به حضور خود در این توافق ادامه دهد. مطمئناً آمریکا عکس‌العمل دیگران نسبت به خروج خود از برجام را رصد کرده و عدم پاسخ نسبت به این اقدام را به منزله بی‌هزینه بودن یکجانبه‌گرایی قلمداد می‌کند که نتیجتاً آثار بسیار زیانباری برای جامعه جهانی دربر دارد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها