شناسه خبر : 37121 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شنا زیر باران

21 کتاب که در سال 2021 چاپ خواهند شد

 

علی درویشان / نویسنده نشریه

دلایل زیادی برای خوشحالی از آغاز سال 2021 وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این دلایل، کتاب‌های جدیدی است که به وسیله برخی از بهترین و معروف‌ترین نویسندگان حال حاضر دنیا مثل جومپا لاهیری، کازوئو ایشی‌گورو، هاروکی موراکامی و ویت تان نگویت در نوبت چاپ هستند. علاوه بر این نویسندگان جدیدی همچون مورگان جرکینز، اشلی فورد و زکیه دلیل نیز از کسانی هستند که امسال بخت خود را برای حضور در کتاب‌های پرفروش می‌آزمایند. پیش‌بینی‌شده‌ترین کتاب‌های امسال، کتاب تصاعد صفر گازهای گلخانه‌ای از بیل گیتس، درس‌هایی درباره نوشتن از جرج ساندرز و داستان‌های حقوقی از استیسی آبرامز است.

 

1- شنا در تالاب زیر باران (نوشته جرج ساندرز): که در آن چهار نفر روس کلاسی سطح بالا در زمینه نوشتن، خواندن و زندگی برگزار می‌کنند.

نویسنده این کتاب، همان نویسنده کتاب «لینکلن در باردو» است و در این کتاب تلاش دارد به وسیله برخی داستان‌های کوتاه روسی توضیح دهد که یک داستان کوتاه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چگونه می‌توان آن را برای خوانندگان جذاب کرد. داستان‌های کوتاهی که مورد بررسی قرار می‌گیرد از آنتوان چخوف، ایوان تورگنیف، لئو تولستوی و نیکلای گوگول هستند و می‌توانند خواننده را به دنیای نوشتن روایت‌گونه راهنمایی کنند. در پایان نیز داستان کوتاهی از خود نویسنده، خوانندگان را با ایده‌های نویسنده درباره چگونگی نوشتن داستان آشنا می‌سازد.

 

 2- بگذار به تو بگویم منظورم چه بود، اثر جان دیدیون

این کتاب مجموعه‌ای از دوازده مقاله‌ است که جان دیدیون در دوره ابتدایی از زمان نویسندگی خود نوشته است. هرچند بخش زیادی از این کتاب قبلاً در مجله‌ها چاپ شده است، اما این مقالات هیچ‌گاه به صورت یکجا و در یک کتاب در کنار هم چاپ نشده بودند. این کتاب به دلیل جمع‌آوری مقالات دیدیون در یک کتاب می‌تواند دیدی گسترده نسبت به طرز فکر این نویسنده و دیدگاه او ارائه دهد. دیدیون کسی است که نگاهی تازه، انتقادی و پیشرو نسبت به اتفاقات سیاسی زمان خود دارد.

 

 3- چهارصد روح: تاریخ اجتماعی آمریکای آفریقایی، 1619 تا 2019، اثر ایبرام کندی و کایشا بلاین

کتاب یک انسان‌شناسی در حوزه‌ای بسیار گسترده است که چهارصد سال تاریخ آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسندگان این کتاب گروهی 90نفره از نویسندگان را جمع‌آوری کرده‌اند که هر کدام دوره‌ای پنج‌ساله را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند تا بتوان داستانی همه‌جانبه از تاریخ آفریقایی‌ها در آمریکا به دست آورد. به همین دلیل این کتاب تاریخ سیاه‌پوستان را از یک موضوع تک‌بعدی به موضوعی چندبعدی تبدیل می‌کند.

 

 4- چگونه از یک فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم: راه‌حل‌هایی که داریم و نوآوری‌هایی که لازم داریم، اثر بیل گیتس

در 10 سال اخیر، بیل گیتس ‌بنیانگذار مایکروسافت و انسان‌دوست معروف تمرکز خود را بر تغییرات اقلیمی گذاشته است. در این کتاب او عنوان می‌کند که چرا بشر باید به سمت تصاعد صفر گازهای گلخانه‌ای حرکت کند تا بتواند از آینده فاجعه‌بار سیاره زمین جلوگیری کند. نویسنده در این کتاب هم توضیح می‌دهد که چرا باید تصاعد گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد و هم راهکارهای خود را در این زمینه ارائه می‌دهد.

 

 5- کلارا و خورشید، اثر کازوئو ایشی‌گورو

این نخستین کتاب کازوئو ایشی‌گورو پس از کسب جایزه نوبل ادبیات در سال 2017 است که در آن خواننده را با پیشرفت‌های فناورانه‌ای که در آینده مدینه فاضله بشری را تهدید می‌کنند، آشنا می‌سازد. داستان بر مبنای یک دوست مصنوعی به نام کلاراست که جهان را از دید خود و در یک فروشگاه می‌بیند و منتظر است یک خریدار این دوست مصنوعی را بخرد. مثل کتاب تحسین‌شده قبلی او، این کتاب نیز پر از پرسش‌های جدی در زمینه انسانیت و عشق در دنیای نوین است.

 

 6- متعهد، اثر ویت تان نگوین

این کتاب، پس از کتاب دیگری از همین نویسنده با عنوان همدرد منتشر می‌شود. کتاب قبلی این نویسنده جایزه پولیتزر سال 2015 را به خود اختصاص داد. متعهد کتابی است که خواننده را با خود به درون یک داستان جنایی پیچیده خواهد برد. این کتاب داستان یک جاسوس سابق کمونیست است که مسیر خود را به پاریس هموار کرده و تلاش می‌کند از گذشته خود فرار کند، اما همیشه سایه گذشته‌اش در کنار او حرکت می‌کند. او و برادرش تبدیل به پخش‌کننده مواد مخدر می‌شوند و در نهایت خود را درون مشکلات متعددی می‌بینند. در مسیر خود برای فرار از گذشته، او نه‌تنها به سمت کاپیتالیسم جذب می‌شود، بلکه دیدگاه‌های فیلسوف‌های فرانسوی همچون ژان پل سارتر هم بر او تاثیر می‌گذارد.

 

 7- چقدر زیبا بودیم، اثر ایمبولو امبو

در داستانی که در روستایی در آفریقا به نام کوساوا اتفاق می‌افتد، حضور یک شرکت نفتی آمریکایی در سال 1980 باعث تغییرات زیاد، پیش‌بینی‌نشده و غیرقابل جبران می‌شود. ایمبولو امبو در این داستان آسیب‌هایی را که به این جامعه وارد می‌شود بر مبنای طمع و استعمار بیان می‌کند. داستان از دید یک زن جوان توصیف می‌شود. این کتاب حوزه گسترده‌تری از کتاب قبلی امبو را دربر می‌گیرد و به نظر می‌رسد کتابی در سطح و کیفیت کتاب‌های پیشین این نویسنده باشد.

 

 8- حجاب کودک، اثر مورگان جرکینز

لیلا پس از چندین بار بارداری ناموفق وارد خانواده ملانکون می‌شود که توانایی زیادی برای مراقبت و نگهداری از او دارند. در زمان کوتاهی پس از به دنیا آمدن فرزندش، دختر‌عمه‌اش نیز دارای فرزند می‌شود و فرزند او شباهت زیادی به خانواده ملانکون دارد. هر چه زمان می‌گذرد لیلا بیشتر به این نتیجه می‌رسد که انگار دارد با خانواده خود زندگی می‌کند و مادر واقعی‌اش از او نگهداری می‌کند. مورگان جرکینز توانسته در این کتاب به خوبی یک درام خانوادگی را با داستان‌هایی جذاب گره بزند.

 

 9- داستان‌های اول شخص مفرد، اثر هاروکی موراکامی

این کتاب که پر از رئالیسم جادویی کلاسیک موراکامی است، شامل هشت داستان کوتاه است. در یکی از این داستان‌ها، روح چارلی پارگر به زندگی بازمی‌گردد و در یکی دیگر از آنها، یک میمون ارتباط بسیار نزدیکی با یک مسافر ایجاد می‌کند. موراکامی خط میان خاطرات و داستان را در این مجموعه محو می‌کند و خواننده را در این دوگانه تنها می‌گذارد که روایت را یکی از شخصیت‌های آفریده او انجام می‌دهد یا خود موراکامی راوی داستان است.

 

 10- اقامتگاه، اثر جومپا لاهیری

تقریباً یک دهه از آخرین داستان لاهیری با عنوان «مترجم دردها» که برنده جایزه پولیتزر شده بود، می‌گذرد. این داستان، روایت دو برابر اهل کلکته بود که زندگی‌های بسیار متفاوتی داشتند. داستان جدید او یعنی اقامتگاه داستان زندگی یک زن است که در پیچیدگی‌های محل کار، عشق و زندگی سردرگم شده است. یک روز او در دریا زندگی می‌کند و این روز باعث می‌شود که دیدگاهش نسبت به همه چیزهایی که دارد تغییر کند. کتاب لاهیری که در اصل به زبان ایتالیایی نوشته شده است، راه‌های بهتر شدن زندگی را به تصویر می‌کشد.

 

 11- آنگاه که عدالت می‌خوابد، اثر استیسی آبرامز

جدای از نمایندگی مجلس برای 11 سال و شرکت در انتخابات فرمانداری‌ها و نقش پررنگ او برای تغییر نتیجه انتخابات 2020، استیسی آبرامز توانسته مسیر شغل جانبی خود یعنی نویسندگی را نیز به خوبی پیش ببرد. او تاکنون هشت کتاب داستان عاشقانه با نام مستعار سلنا مونتگمری به چاپ رسانیده است. او در کتاب جدید خود داستان وکیل جوان اوری کین را روایت می‌کند که باید مسیر شغلی خود را به همراه مشکلات خانوادگی‌اش پیش ببرد. زندگی او با به کما رفتن وکیلی که برایش کار می‌کند با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود و وقتی وارد کار جدی وکالت می‌شود، اهمیت عدالت را بهتر درک می‌کند.

 

 12- دختر کسی، اثر اشلی فورد

اشلی فورد که هم‌اینک یکی از سازندگان پادکست لاوکرفت است، خاطره‌های بسیار کمی از پدرش دارد. اما این موضوع باعث نشده که او به پدرش فکر نکند و در زمینه ارتباطش با او خیال‌پردازی نکند. او در این کتاب ماجرای زندانی شدن پدرش را تعریف می‌کند و بیان می‌کند که سال‌ها دلیل این موضوع را نمی‌دانسته. او در این کتاب خواننده را با خود به درون زندگی‌اش می‌برد و داستان احساسی زیبایی را به تصویر می‌کشد.

 

 13- دختر سیاه دیگر، اثر زکیه دلیله هریس

نلا راجرز تنها کارمند سیاهپوست در کتاب‌فروشی واگنر است. او یک ویراستار است و زمانی که یک کارمند سیاهپوست دیگر استخدام می‌شود بسیار خوشحال می‌شود. ابتدا آنها به دلیل نقاط مشترک زود با هم دوست می‌شوند، اما پس از مدتی کارمند جدید با سرعت زیادی شروع به رشد در سازمان می‌کند و نلا متوجه نمی‌شود که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. داستان پر از ماجراهای پیش‌بینی‌نشده و غیرمنتظره است و به نظر می‌رسد می‌تواند یکی از کتاب‌های بسیار موفق امسال باشد.

 

 14- آخرین ایستگاه، اثر کیسی مک کینستون

پس از کتاب قبلی پرفروش «قرمز، سفید و آبی سلطنتی» کیسی مک کینستون داستان عاشقانه دیگری را به خوانندگان ارائه می‌دهد. این کتاب داستان یک پسر 23ساله است که در مترو عاشق یک زن می‌شود. اما مشکل آنجاست که این زن در دهه 1970 گیر کرده است و این پسر هرچه تلاش می‌کند نمی‌تواند دوباره او را پیدا کند. این کتاب پر از اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده، طنز و اتفاقات عاشقانه است.

 

 15- کلام چگونه گذشت: بررسی تاریخ برده‌داری در آمریکا، اثر کلنت اسمیت

نویسنده در این کتاب از شهر محل زندگی خود نیواورلئان شروع می‌کند و نگاهی عمیق به چگونگی تاثیر برده‌داری بر زندگی روزمره امروز جامعه آمریکا دارد. او سپس خواننده را به مزارع مونتسیلو توماس جفرسون، زندان آنگولا در لوییزیانا، قبرستان بلانفورد در ویرجینیا و مراکز مشابه می‌برد و تاریخ برده‌داری و شکنجه را در هر کدام از این مکان‌ها برای خواننده تصویر می‌کند. او با بیان تاریخ ایالات متحده، تصویری جدید از آنچه فکر می‌کنیم درباره تاریخ آمریکا می‌دانیم برای ما ترسیم می‌کند.

 

 16- دختر رئیس‌جمهور، اثر بیل کلینتون و جیمز پاترسون

در سال 2018 بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جیمز پاترسون با همکاری یکدیگر کتابی با عنوان رئیس‌جمهور گمشده است را منتشر کردند. اکنون کتاب دوم با موضوع ریاست‌جمهوری در شرف انتشار است. داستان این کتاب حول متیو کیتینگ می‌چرخد که رئیس‌جمهور سابقی است که قبلاً عضو نیروی دریایی بوده و اینک در نیو همپشایر زندگی می‌کند. او می‌خواهد در سکوت و آرامش در یک روستا زندگی کند، اما هنگامی که دخترش دزدیده می‌شود، رویای او نقش بر آب می‌شود. او باید از همه تجربیات و ارتباطات خود استفاده کند تا دخترش را بیابد. داستان‌نویسی پاترسون و دانش کلینتون در زمینه حکومت آمریکا داستان جذابی خلق کرده است.

 

 17- داستان‌های حیوانات کثیف، اثر برندون تایلر

برندون تایلر در این کتاب داستان یک دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل‌شده سیاهپوست را روایت می‌کند که در دانشگاه میدوسترن تحصیل کرده است.در این کتاب او داستان‌های کوتاه زیادی را حول محور دانشجویان در آمریکای غرب میانه تصویر می‌کند.

 

 18- طبیعت زمین میانه، اثر جی‌آر‌آر تالکین

طبیعت میان زمین مجموعه‌ای از مقالات چاپ‌نشده تالکین درباره جهان زمین میانه است، از محل زندگی الف‌ها گرفته تا ویژگی‌های خاص امپراتوری گاندور و شخصیت‌های ریش‌دار داستان که همگی افزونه‌ای بر مجموعه تاریخ زمین میانه است. این کتاب اطلاعات جدیدی را درباره دنیای فانتزی تالکین ارائه می‌دهد و به برخی سوال‌‌های قدیمی نیز پاسخ خواهد داد.

 

 19- میزان مشارکت، اثر مگان ابوت

خواهران دورانت همیشه عاشق حرکات نمایشی بودند و مادرشان نیز که هر دو را در منزل آموزش داده، بنیانگذار مدارس حرکات نمایشی دورانت است. پس از مرگ مادر، این دو خواهر به همراه همسر یکی از آنها مدیریت این مدرسه را بر عهده می‌گیرند، اما اتفاق ناگواری که در سالگرد مدرسه اتفاق می‌افتد و ورود برخی از افراد به این مدرسه باعث می‌شود که زندگی آنها دستخوش مشکلات زیادی شود. داستان مگان ابوت یک درام خانوادگی از قدرت و زنانگی است.

 

 20- ماتریس، اثر لاورن گروف

لاورن گروف که تاکنون دوبار نامزد بهترین کتاب سال شده است، اولین کتاب خود پس از سال 2015 را امسال منتشر می‌کند. این داستان در قرن 12 اتفاق می‌افتد؛ جایی که ماری د فرانس از خانواده سلطنتی طرد شده و به منطقه‌ای روستایی و فقیر در انگلستان فرستاده می‌شود تا راهبه شود. او در این مسیر با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود تا بتواند راه خود را از میان این دو مسیر کاملاً متناقض باز کند.

 

 21- هارلم شافل، اثر کولسون وایتهد

کتاب قبلی این نویسنده با عنوان پسران نیکل، دومین جایزه پولیتزر را برای این نویسنده به ارمغان آورد. او در کتاب جدید خود که در دهه 1960 اتفاق می‌افتد، داستان یک فروشنده مبلمان را روایت می‌کند که به اشتباه به دلیل یک سرقت دستگیر می‌شود. این کتاب مجموعه‌ای از یک درام خانوادگی و یک داستان جنایی است که باعث می‌شود فروشنده مبلمان خود را در یک زندگی دوگانه بیابد.

82

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها