شناسه خبر : 26905 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازدهی تحصیل

سرمایه‌گذاری هوشمندانه

چه بازاری در دهه‌های گذشته بازدهی بهتری داشته است؟ بازار بورس آمریکا یا آموزش و پرورش؟ طبق پژوهش محققان بانک جهانی، پاسخ مورد دوم است. اقتصاددانان بانک جهانی ۱۱۲۰ مطالعه در ۱۳۹ کشور را بررسی کردند و به یک میانگین سالانه نرخ بازدهی در تحصیل رسیدند. طبق برآورد آنها افزایش درآمد ساعتی به ازای هر سال حضور بیشتر در مدرسه 8 /8 درصد است.

چه بازاری در دهه‌های گذشته بازدهی بهتری داشته است؟ بازار بورس آمریکا یا آموزش و پرورش؟ طبق پژوهش محققان بانک جهانی، پاسخ مورد دوم است.  اقتصاددانان بانک جهانی ۱۱۲۰ مطالعه در ۱۳۹ کشور را بررسی کردند و به یک میانگین سالانه نرخ بازدهی در تحصیل رسیدند. طبق برآورد آنها افزایش درآمد ساعتی به ازای هر سال حضور بیشتر در مدرسه 8 /8 درصد است. شاید این قیاس دقیق نباشد اما در مقام مقایسه باید گفت در ۵۰ سال گذشته نرخ بازدهی سالانه بازار بورس آمریکا 6 /5 درصد بود.

نرخ بازدهی محاسبه‌شده این اقتصاددانان منافع اجتماعی مانند کاهش نرخ مرگ‌ومیر به خاطر سواد بیشتر را لحاظ نمی‌کند. میزان بازدهی در مورد دختران و تحصیلات دبستانی بالاتر است. همچنین این نرخ در کشورهای فقیرتر افزایش می‌یابد، شاید به این دلیل که تعداد کمتر افراد تحصیل‌کرده سهم بیشتری از درآمد را به آنها می‌رساند. طبق همین استدلال می‌توان گفت هر چه میزان افراد تحصیل‌کرده بالاتر رود باید بازدهی کاهش یابد اما بازدهی به ویژه در مورد تحصیلات عالی همچنان قدرتمند است.

تجارت- فردا- نخبه‌های تحصیلی تحصیلات عالی در جهان

بعضی پژوهشگران می‌گویند پیشرفت‌های فناوری برخی کارگران ماهر را بیکار کرده است و آنها نیز جای کارگران کم‌مهارت را گرفته‌اند و در نتیجه جایگاه‌شان تنزل یافته است. بنابراین بازدهی تحصیل اضافی آنها تغییری نمی‌کند. اما محققان بانک جهانی خوش‌بین هستند. به عقیده آنها جهان شاهد رقابتی بین تحصیل و فناوری است. افزایش شمار دارندگان مدرک تحصیلی نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در تحصیل را پایین می‌آورد اما افزایش تقاضا برای مهارت‌های سطح بالا-‌‌به خاطر سرعت تغییرات فناوری-  در جهت عکس آن عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که سرعت تغییرات فناوری بالاتر باشد.

افزایش بازدهی انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در آموزش ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد دولت‌ها و افراد به آن واکنش نشان می‌دهند. سهم مخارج عمومی برای تحصیل از تولید ناخالص داخلی رشد می‌کند و آموزش خصوصی چه در مدرسه و چه در دانشگاه رو به شکوفایی است. ذی‌نفعان این وضعیت افرادی هستند که یا به خاطر زندگی در کشورهای ثروتمند دارای دولت خوب یا به خاطر داشتن توانایی مالی برای پرداخت هزینه مدارس خصوصی می‌توانند به تحصیل دسترسی پیدا کنند. به گفته اقتصاددانان، افزایش بازدهی سیگنال‌هایی را به افراد می‌فرستد تا بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. همچنین این سیگنال‌ها بیان می‌کنند هر کس در تحصیل سرمایه‌گذاری نکند بیشتر عقب خواهد افتاد. در هر صورت نتیجه یکسان است:  هم‌اکنون سرمایه‌گذاری کنید.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها