شناسه خبر : 25891 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انقلابی در سلامت

داده‌ها و پزشکی

جای شگفتی نیست که آنها را «بیمار» می‌نامند. زمانی که مردم به سیستم‌های مراقبت سلامت در کشورهای ثروتمند کنونی وارد می‌شوند، می‌دانند که آن را دریافت خواهند کرد: پزشکان متخصص، آزمایش‌های بی‌پایان، زبان گیج‌کننده، هزینه‌های فزاینده، و بالاتر از همه، صف انتظار طولانی. همیشه اندکی خویشتن‌داری لازم است، زیرا مراقبت سلامت پیچیده است و پشتکار اهمیت دارد.

انقلابی در سلامت

جای شگفتی نیست که آنها را «بیمار» می‌نامند. زمانی که مردم به سیستم‌های مراقبت سلامت در کشورهای ثروتمند کنونی وارد می‌شوند، می‌دانند که آن را دریافت خواهند کرد: پزشکان متخصص، آزمایش‌های بی‌پایان، زبان گیج‌کننده، هزینه‌های فزاینده، و بالاتر از همه، صف انتظار طولانی. همیشه اندکی خویشتن‌داری لازم است، زیرا مراقبت سلامت پیچیده است و پشتکار اهمیت دارد. اما ناامیدی دارد به نهایت می‌رسد. این هفته سه نام بزرگ در کسب‌وکار آمریکا، یعنی آمازون، برک‌شایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) و جی‌پی‌مورگان چِس (JPMorgan Chase)، سرمایه‌گذاری مشترک خود را برای ارائه مراقبت سلامت بهتر و ارزان‌تر برای کارکنان خود اعلام کردند. یک مشکل بنیادی با سیستم امروزی این است که بیماران از آن آگاهی و بر آن کنترل ندارند. دسترسی به داده‌ها می‌تواند هر دو را به آنان بدهد.

اینترنت پیش از این بیماران را قادر ساخته تا در زمان و مکان مناسب خود به جست‌وجوی مشاوره‌های آنلاین بپردازند. شما می‌توانید از آزمایشات بدون نسخه برای آزمایش خون، توالی ژنی و بررسی باکتری موجود در شکم خود استفاده کنید. اما تغییرات بنیادی نیازمند تغییر در تاکید است، از ارائه‌دهندگان گرفته تا بیماران و از پزشکان تا داده‌ها. این تغییر در حال رخ دادن است. فناوری‌هایی چون گوشی هوشمند به مردم اجازه می‌دهد تا سلامت خود را زیر نظر بگیرند. زمانی که از مولفه‌های اساسی و مفقوده مانند دسترسی به پیشینه پزشکی خود و توانایی به اشتراک‌گذاری آسان اطلاعات با افرادی که به آنان اطمینان دارید برخوردار باشید، این امکانات چند برابر می‌شود. این امر به شما اجازه می‌دهد ناکارآمدی‌های درمان خود را کاهش دهید و نیز برای کمک به تهیه الگوریتم‌های پزشکی، داده‌ها را در اختیار قرار دهید. شما همچنین می‌توانید از خود و از دیگران بهتر مراقبت کنید.

اکنون خودتان پزشک می‌شوید

به نظر نمی‌رسد داده‌های پزشکی انقلاب ایجاد کند. اما احتمال دارد جریان اطلاعات به چند روش ثمربخش باشد. یکی از آنها تشخیص بهتر است. فردی که نگران قلب خود است اکنون می‌تواند ساعتی بخرد که دارای نوعی مانیتور پزشکی است که نامنظمی ضربان قلب را تشخیص می‌دهد. اپلیکیشن‌ها در حال رقابت هستند تا ببینند آیا می‌توانند هر موردی را از سرطان پوست و صدمه مغزی منجر به پارکینسون تشخیص دهند. پژوهش‌هایی در دست انجام است تا ببینند آیا می‌توان عرق فرد را بدون نیاز به آزمایش خون تهاجمی برای بیومارکرهای مولکولی آنالیز کرد. بعضی افراد فکر می‌کنند ایجاد تغییرات در میزان سرعتی که فرد می‌تواند صفحه لمسی گوشی را عوض کند نشان‌دهنده آغاز مشکلات شناختی است.

مزیت دوم در مدیریت بیماری‌های پیچیده نهفته است. اپلیکیشن‌های مربوط به دیابت می‌تواند شیوه برخورد بیماران را با بیماری از طریق کنترل سطح گلوکز خون و دریافت مواد غذایی، و به طور بالقوه کاهش آسیب‌های بلندمدت مانند نابینایی و قانقاریا تغییر دهد. استارت‌آپ Akili Interactive در نظر دارد برای یک بازی ویدئویی تاییدیه قانونی بگیرد که برای شبیه‌سازی بخشی از مغز که درگیر اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه است طراحی شده است.

بیماران همچنین می‌توانند کارایی مراقبت خود را بهبود بخشند. اگرچه پیشینه سلامت بیش از پیش الکترونیکی می‌شود، اما اغلب فقط از آنها نگهداری می‌شود. بسیاری از انبارهای داده دستگاه‌هایی دارند که نمی‌توانند داده‌ها را بخوانند. این امر سبب تاخیر در درمان و حتی موارد بدتر می‌شود. بسیاری از 250 هزار مرگ‌ومیر در آمریکا که هر سال به دلیل اشتباه پزشکی رخ می‌دهد ناشی از مراقبت ناهماهنگ است. با در دسترس بودن داده‌ها، استانداردهای معمولی برای امکان به اشتراک گذاشتن آنها و انگیزه قوی برای انجام درست کارها، احتمال بیشتری دارد که بیماران متوجه خطاها شوند. در 24 ژانویه اپل طرح‌های خود را برای درخواست از سازمان‌ها به منظور دادن اجازه به بیماران برای دانلود پیشینه پزشکی خود از طریق گوشی‌های هوشمند مطرح ساخت.

مزیت نهایی مسوول قرار دادن بیماران، از تهیه و گردآوری داده‌های آنان سرچشمه می‌گیرد. پیش از این در واحد آلفابت (شرکت مادر گوگل) از هوش مصنوعی برای تشخیص بافت‌های سرطانی و آسیب شبکیه استفاده شده است. با وجود نشأت گرفتن داده‌های مربوط به بیماران از گوشی‌های هوشمند و «ابزارهای پوشیدنی»، آنها هوش مصنوعی را برای انجام کارهای بیشتر آماده می‌کنند. مثلاً هوش مصنوعی در آینده می‌تواند با توجه به توصیف علائم بیمار به طور خودکار تشخیص پزشکی بدهد، درمان‌های رفتاری را تشخیص دهد مبنی بر اینکه فرد افسردگی دارد یا اینکه در معرض خطر خاص بیماری قلبی قرار دارد. گردآوری داده‌ها همچنین به فرد کمک می‌کند افراد دیگر مبتلا به بیماری‌های مشابه را بیابد و ببیند آنها چگونه به درمان‌های مختلف پاسخ داده‌اند.

امنیت داده‌ها

باوجود تمام فناوری‌های کنونی، نقایصی نیز وجود دارد. افراد متقلب اپلیکیشن‌هایی تهیه خواهند کرد که کار نمی‌کند. اما باجود قانونگذارانی که خواستار نظارت بر اپلیکیشن‌هایی هستند که بیماران را به خطر می‌اندازند، تنها به جیب کاربران ضرر وارد می‌شود. همه افراد خواهان به دست گرفتن کنترل مراقبت سلامت خود نیستند؛ بسیاری از افراد می‌خواهند متخصصان همه چیز را مدیریت کنند. همین. افراد علاقه‌مند می‌توانند داده‌ها را با دقت بررسی کنند، در حالی که افراد غیرعلاقه‌مند می‌توانند داده‌ها را به طور خودکار با ارائه‌دهندگان معتمد به اشتراک بگذارند. مزایای فناوری‌های جدید اغلب به طور نامتناسب به ثروتمندان می‌رسد. آن ترس‌ها با انگیزه‌هایی که کارمندان، دولت‌ها و بیمه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مراقبت پیشگیرانه و مقرون‌به‌صرفه برای همگان دارند، کمتر می‌شود. مثلاً آلفابت اخیراً شرکتی به نام Cityblock Health تاسیس کرده که طرح‌هایی برای کاوش در داده‌های مربوط به بیماران برای ارائه مراقبت بهتر برای شهرنشینان کم‌درآمد دارد، افرادی که بسیاری از آنان تحت پوشش مدیکید (Medicaid)، برنامه بیمه فقرا، هستند.

پرداختن به سایر ریسک‌ها دشوارتر است. شفافیت بیشتر می‌تواند افراد سالم را تشویق کند که بیمه سلامت دریافت نکنند. حتی ممکن است سبب شود که برخورداری از پوشش بیمه برای افراد ناسالم دشوارتر شود. مقررات می‌تواند این فرآیند را کند کند (مثلاً از طریق ملزم کردن بیمه‌گذاران به درنظرنگرفتن داده‌های ژنتیکی) اما آن را متوقف نمی‌کند. یک نگرانی دیگر امنیت است. هرچه داده‌های بیشتری در مورد بیمار از طریق ابر یا به اشتراک‌گذاری با شرکت‌های مختلف تحلیل شود، تهدید بالقوه هک شدن یا سوءاستفاده نیز بیشتر می‌شود. تقریباً یک‌چهارم تمام رخنه‌ها به داده‌ها در آمریکا در مورد داده‌های مراقبت سلامت است. شرکت‌های مراقبت سلامت اگر درباره امنیت سرسری عمل کنند باید با جریمه‌های سخت روبه‌رو شوند، اما ساده‌لوحانه است که انتظار داشته باشیم هرگز به داده‌ها دستبرد زده نشود.

آیا مزایای در دسترس قرار دادن بیشتر داده‌ها ارزش چنین ریسک‌هایی را دارد؟ نشانه‌ها گویای این است که ارزشش را دارد. بسیاری از کشورها هم‌اکنون پیشینه‌های پزشکی خود را در دسترس قرار می‌دهند، اما شمار کمی از آنها مانند سوئد تا اینجای راه را آمده‌اند. هدف ایجاد دسترسی الکترونیکی برای تمام شهروندان به سوابق پزشکی خود تا سال 2020 است؛ حدود یک‌سوم مردم سوئد پیش از این حساب‌های کاربری ایجاد کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد بیمارانی که از این دسترسی برخوردارند درک بهتری از بیماری خود دارند، و اینکه درمان آنها موفق‌تر است. طرح‌های آزمایشی در آمریکا و کانادا نه‌تنها بیماران را شادتر کرده بلکه هزینه‌ها را نیز کاهش داده است، زیرا مراجعه به کلینیک‌ها کمتر شده است. پس جای شگفتی ندارد. هیچ‌کس بیش از خود فرد به سلامتی‌اش اهمیت نمی‌دهد. به Doctor You اعتماد کنید.

منبع: اکونومیست