شناسه خبر : 25589 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تلفات جاده‌ای و رشد اقتصادی

مانع رشد

گزارش جدید بانک جهانی که بنیاد بشردوستانه بلومبرگ تامین مالی آن را بر عهده داشت نشان می‌دهد کاهش مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از حوادث جاده‌ای می‌تواند به رشد چشمگیر درآمدها در کشورهای دارای درآمد اندک و متوسط منجر شود.

تلفات جاده‌ای و رشد اقتصادی

گزارش جدید بانک جهانی که بنیاد بشردوستانه بلومبرگ تامین مالی آن را بر عهده داشت نشان می‌دهد کاهش مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از حوادث جاده‌ای می‌تواند به رشد چشمگیر درآمدها در کشورهای دارای درآمد اندک و متوسط منجر شود. این گزارش با عنوان «خسارت زیاد تلفات ترافیکی: غیرقابل قبول و قابل پیشگیری» روش جهانی جدیدی را برای محاسبه تاثیر اقتصادی ایمنی جاده‌ها ارائه می‌دهد و مواردی مانند چین، هند، فیلیپین، تانزانیا و تایلند را تحلیل می‌کند. با وجود اینکه همگان شدت جراحات و مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی را درک می‌کنند رابطه بین تلفات رانندگی و رشد اقتصادی شناخته‌شده نیست. گزارش جدید بانک جهانی با مقادیر کمی نشان می‌دهد چگونه سرمایه‌گذاری در ایمنی جاده‌ها نوعی سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی است. بر اساس این تحقیق کشورهایی که از سرمایه‌گذاری در ایمنی جاده‌ها امتناع کنند در یک دوره 24ساله بین 7 تا 22 درصد رشد بالقوه تولید ناخالص داخلی سرانه را از دست می‌دهند. این گزارش سیاستگذاران را تشویق می‌کند تا سرمایه‌گذاری در ایمنی جاده‌ها را در اولویت قرار دهند. هزینه تعلل بیش از 25 /1 میلیون مرگ سالانه در جهان، کاهش بهره‌وری و نابودی چشم‌اندازهای رشد خواهد بود. 

مرگ‌ومیر جاده‌ای در سن کار

مرگ‌ومیر جاده‌ای بیش از همه در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط اتفاق می‌افتد. جایی که شاهد 90 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جهانی است. افزایش درآمد در بسیاری از کشورهای در حال  توسعه باعث شد افراد بیشتری صاحب اتومبیل شوند در حالی که مدیریت و مقررات مربوط به ایمنی جاده‌ها از این تحول عقب ماندند. مرگ ناشی از حوادث جاده‌ای در کشورهای دارای درآمد اندک و متوسط بسیار زیاد است و در سال 2015 به 34 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسید. در مقایسه باید گفت که میانگین تلفات جاده‌ای در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در همان سال هشت نفر در هر 100 هزار نفر بود. بیشترین میزان مرگ‌ومیر و معلولیت مادام‌العمر ناشی از حوادث جاده‌ای در میان افرادی است که در سن کار (15 تا 64 سال) قرار دارند. 

کاهش تلفات، افزایش رشد

طبق گزارش بانک جهانی مرگ‌ و جراحات ناشی از تصادفات از طریق حذف بزرگسالان از نیروی کار و کاهش بهره‌وری به خاطر جراحات و معلولیت‌ها چشم‌انداز رشد درازمدت و میان‌مدت کشورها را تاریک می‌کند. این پژوهش با استفاده از اطلاعات و داده‌های دقیق مربوط به مرگ‌ومیر و نمایانگرهای اقتصادی در 135 کشور جهان برآورد می‌کند که به‌طور میانگین هر 10 درصد کاهش در تلفات جاده‌ای رشد تولید ناخالص داخلی سرانه واقعی را در یک دوره 24ساله به میزان 6 /3 درصد بالا می‌برد. در دوره 2014 تا 2038 کاهش تلفات جاده‌ای به نصف مقدار کنونی می‌تواند به‌طور بالقوه به افزایش رشد 22، 15، 14، 7 و 7درصدی به ترتیب در کشورهای تایلند، چین، هند، فیلیپین و تانزانیا منجر شود. 

افزایش مزایای رفاهی

علاوه بر افزایش تولید ناخالص داخلی در اثر جلوگیری از مرگ‌ومیر جاده‌ای، هرگونه مداخله به منظور افزایش ایمنی جاده‌ها مزایای رفاهی برای جامعه را به همراه خواهد داشت. بانک جهانی  با استفاده از مجموعه‌ای از سناریوهای درآمدی و کاهش ریسک این‌گونه منافع را برای پنج کشور کمی‌سازی کرد. بر اساس ارزش برابری دلار در سال 2005، این‌گونه مداخلات بین 5 تا 80 هزار دلار در تانزانیا و 850 هزار تا 8 /1 میلیون دلار در تایلند منافع رفاهی به همراه داشته است.

گزارش بانک جهانی برای افزایش مزایای رفاهی حاصل از مداخلات، اقدامات زیر را توصیه می‌کند: کاهش حداکثر سرعت و اعمال قانون آن؛ ممنوعیت رانندگی در حال مستی؛ افزایش استفاده از کمربند از طریق اعمال قانون و کمپین‌های عمومی؛ گنجاندن بحث ایمنی جاده‌ها در کلیه مراحل طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای زیرساختارهای جاده‌ای. 

اقتصاد کلان و ایمنی جاده‌

تصادفات رانندگی عامل مرگ‌ سالانه بیش از 25 /1 میلیون نفر در سراسر جهان است و با تلفات زیاد سرمایه انسانی خود ضررهای اقتصادی فراوانی را ایجاد می‌کند. به گفته مایکل بلومبرگ فعال انسان‌دوست، سه دوره شهردار نیویورک و فعال کارآفرین «هرگونه سرمایه‌گذاری در ایمنی جاده‌ها بلافاصله چندین برابر خود بازگشت منافع دارد و خوشبختانه گزارش جدید بانک جهانی از دولت‌ها می‌خواهد در این زمینه دست‌به‌کار شوند تا بتوانند زندگی انسان‌ها را نجات دهند».  این گزارش که با الهام از تحقیقات مربوط به تاثیر بیماری‌ها تهیه شده است یکی از چندین مورد تلاش منظم برای برآورد مزایای بالقوه اقتصادی و همچنین تجمیع منافع رفاهی-اجتماعی حاصل از کاهش تلفات ترافیکی در کشورهای دارای درآمد اندک و متوسط به شمار می‌رود. به گفته خوزه لویس اریگوین مدیر ارشد بخش حمل‌ونقل و ITC بانک جهانی «مهار تلفات جاده‌ای صرفاً یک پیروزی برای بخش حمل‌ونقل نیست بلکه گامی موثر در جهت توسعه جهانی به شمار می‌رود که مزایای آنی و درازمدتی را برای سلامت عمومی، رفاه و رشد اقتصادی به همراه دارد». بنیاد بشردوستانه اقدامات ایمنی جاده‌ای بلومبرگ 259 میلیون دلار را در 12 سال به اجرای اقدامات مداخله‌گرانه‌ای اختصاص داد که به‌طور یقین مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از حوادث جاده‌ای را در کشورهای دارای درآمد اندک و متوسط کاهش می‌دهد. 

منبع: بانک جهانی

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها