شناسه خبر : 23041 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکاف دستمزدی جنسیتی

گستردگی در بالا، کوچکی در پایین

بی‌بی‌سی چند روز پرتلاطم را پشت سر گذاشت. این شرکت در 19 جولای اسامی کارکنانی را منتشر کرد که سالانه 150 هزار پوند یا بیشتر حقوق می‌گیرند.

بی‌بی‌سی چند روز پرتلاطم را پشت سر گذاشت. این شرکت در 19 جولای اسامی کارکنانی را منتشر کرد که سالانه 150 هزار پوند یا بیشتر حقوق می‌گیرند. خشم و عصبانیت حاصل از این اقدام به سطح دستمزدها ارتباط نداشت بلکه به تفاوت دستمزدی بین زنان و مردان مربوط می‌شد. برخی مجریان زن متوجه شدند که دستمزدشان از همکاران مرد بسیار پایین‌تر است. در میان 96نفری که در این فهرست قرار داشتند دوسوم مرد بودند در حالی که در کل بی‌بی‌سی نیمی از کارکنان مرد هستند.

کارکنان زن در طوماری اعلام کردند که این فهرست نشان می‌دهد زنان در بی‌بی‌سی کمتر از مردان برای کار یکسان دستمزد می‌گیرند. اگرچه این موضوع ممکن است در مورد افرادی که  در فهرست هستند صادق باشد اما نمی‌توان آن را به 9 هزار کارمند زن این شرکت تعمیم داد.

شکاف دستمزدی جنسیتی در سطوح بالای یک سازمان لزوماً بدان معنا نیست که شکاف‌های مشابه در سطوح پایین‌تر آن نیز وجود دارد.

طبق داده‌هایی که بنگاه‌ مشاورتی کورن فری (Korn Ferry) از 7 /8 میلیون کارمند در سراسر دنیا گردآوری کرد میانگین شکاف دستمزدی بین مردان و زنان در مشاغل یکسان بسیار اندک است یا اصلاً وجود ندارد. در هر کدام از 16 سطح شغلی پایگاه داده‌ها نیز تفاوت بسیار اندک است به استثنای بالاترین سطوح که در آنها در برخی کشورها مردان  واقعاً بیشتر از زنان دستمزد می‌گیرند.

این الگو بیانگر مشکلات آشکاری هستند که زنان در مسیر رسیدن به مناصب بالاتر با آنها مواجه می‌شوند. این مشکلات یا به خاطر شبکه‌ای است که مردان از قدیم تشکیل داده‌اند یا از نوع تقسیم کار در خانواده‌ها نشات می‌گیرد. اما همزمان این الگو نشان می‌دهد بازارهای مشاغل چگونه کار می‌کنند. در مورد مشاغل عادی اداری الزامات و معیارهای دستمزدی عمدتاً استاندارد شده‌اند و جایگاه‌ها و متقاضیان تعدد زیادی دارند. اما در مورد استخدام مدیران عامل، ستارگان تلویزیونی و فوتبالیست‌های برتر داستانی متفاوت دیده می‌شود. تعداد این جایگاه‌ها بسیار محدود است و پرداخت دستمزد بالا به بهترین‌ها غیرعادی نیست.

بنیامین فراست از بنگاه کورن فری می‌گوید فقدان قواعد شفاف و حفظ اسرار دستمزدهای مشاغل رده بالا بدان معناست که متقاضیان فضای زیادی برای مذاکره دارند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که زنان در مقایسه با مردان هنگام مذاکره در مورد دستمزد عملکرد خوبی ندارند. بخشی از این امر از سوگیری و تعصب ناشی می‌شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هرگاه زنی متقاضی ترفیع می‌شود به او به چشم فردی مزاحم و زیاده‌خواه نگاه می‌کنند در حالی که یک مرد متقاضی ترفیع تعالی‌خواه یا ترقی‌طلب تلقی می‌شود. ای‌میل‌های هک‌شده در سال 2014 آشکار کرد که جنیفر لارس هنرپیشه زن برنده جایزه اسکار از همتای مرد خود در فیلم «هیاهوی آمریکایی» پول کمتری گرفته بود. او بعدها گفت در چانه‌زنی‌ها زیاد سختگیری نکرده بود تا از او انتظار زیادی نداشته باشند.

قانون جدیدی که در بریتانیا وضع شده است کلیه کارفرمایان بزرگ را ملزم می‌سازد تا آوریل 2018 داده‌های مربوط به شکاف دستمزدی بین کارکنان زن و مرد را اعلام کنند.  واکنش‌ها به فهرست بی‌بی‌سی نشان می‌دهد عاقلانه است که کارفرمایان داده‌ها را برای شغل‌های یکسان طبقه‌بندی کنند. این کار دقیقاً نشان می‌دهد که مشکل کجاست.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها