شناسه خبر : 9572 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برای چهارمین سال متوالی ثبت شد

مازاد عرضه در بازار جهانی شکر

طبق اعلام سازمان بین‌المللی شکر، با کاهش ارزش پول برزیل، بزرگ‌ترین تولید‌کننده شکر در جهان، قیمت شکر تحت فشار باقی می‌ماند و عرضه جهانی برای چهارمین سال متوالی بیشتر از تقاضا خواهد بود.

نگاه دادخواه

طبق اعلام سازمان بین‌المللی شکر، با کاهش ارزش پول برزیل، بزرگ‌ترین تولید‌کننده شکر در جهان، قیمت شکر تحت فشار باقی می‌ماند و عرضه جهانی برای چهارمین سال متوالی بیشتر از تقاضا خواهد بود. کاهش بهای واقعی در برابر دلار موجب کاهش فشار قیمت‌ها بر روی تولید‌کنندگان می‌شد. میزان تولید مازاد طی10ماه گذشته به 5/4میلیون تن رسید. با پیش‌بینی 3/10میلیون تنی مازاد عرضه بر تقاضا، برای سومین سال متوالی قیمت شکر در حال کاهش است. پس از اینکه قیمت شکر در سال 2011 به بالاترین نرخ خود در سه دهه اخیر رسید، بالا رفتن خروجی شکر در برزیل و استرالیا موجب کاهش 40درصدی قیمت شکر شد. طبق اعلام این سازمان، صادرات هند، دومین تولید‌کننده بزرگ شکر، با افزایش تقاضا از جانب واردکنندگان آسیایی بیش از سه برابر خواهد شد. در بازار معاملات ICE آمریکا، شکر برای تحویل اکتبر به قیمت 47/16 سنت در هر پوند معامله شد که 16درصد کمتر از قیمت شکر در سال قبل است. امسال ارزش پول هند 14 درصد و ارزش پول برزیل 13درصد کم شد و ارزش پول تایلند که دومین صادرکننده بزرگ در دنیاست 3/4 درصد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود امسال تولید شکر 2/1 درصد کاهش یابد و به 8/180 میلیون تن برسد. این نخستین کاهش تولید از سال 2009-2008 است. میزان شکر در دسترس برای صادرات 1/57 میلیون تن خواهد بود. تا پایان سال 2014-2013 ذخایر شکر در انبار‌ها به 4/74 میلیون تن خواهد رسید که 5/0 درصد بیشتر از سال قبل است. 2/42 درصد این ذخایر برای مصرف نگه داشته می‌شود. طبق گزارش این مرکز، سالانه دو درصد بر میزان مصرف شکر افزوده می‌شود به طوری که در سال 2020 تقاضای شکر 201 میلیون تن خواهد بود.

بارش باران و افزایش قیمت دانه سویا در هند
در سومین هفته ماه آگوست، قیمت دانه سویا در بازار آمریکا پس از یک دوره افزایش و کاهش مجدداً در روز جمعه افزایش یافت. پیش‌بینی گرمای هوا در هفته آینده دلیل اصلی این افزایش قیمت‌هاست. USDA در آخرین گزارشش تولید دانه سویا در آمریکا در سال 2014-2013 را 5/88 میلیون تن پیش‌بینی کرد در حالی که در پیش‌بینی‌های قبلی‌اش در ماه جولای تولید آمریکا را 93 میلیون تن تخمین زده بود. USDA فروش صادرات هفتگی دانه سویا را 20900 تن و مجموع فروش سالانه سویا تا این هفته را 926 هزار تن گزارش کرد. در این هفته قیمت دانه سویا در بازار هند افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشت. بارش شدید باران در مناطق رویش سویا موجب نگرانی و ترس از تخریب محصولات و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شده است.

چای کنیا در اوج
طبق اعلام هیات چای آفریقا (ATB)، در این هفته متوسط قیمت چای درجه یک کنیا به 06/4 دلار در هر کیلو رسید. این در حالی است که در هفته قبل چای کنیا به قیمت 58/3 دلار در هر کیلو معامله می‌شد. طبق نظر ATB تقاضای قوی از جانب خریداران مصری، قزاقستانی و روسی دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها بوده است. در حراجی این هفته 119955 بسته ارائه شد که 3/20 درصد آن فروخته نشد. در حالی که در هفته قبل با ارائه 124032 بسته، 3/15 درصد آن فروخته‌نشده باقی ماند. در این هفته قیمت چای بنگلادش کاهش یافت و از 2/3 دلار هفته قبل به سه دلار در هر کیلو رسید. در حراجی این هفته بیش از 7/1 میلیون کیلو ارائه شد که 12 درصد آن به فروش نرسید. در حراجی قبلی 3/1 میلیون کیلو ارائه شد که 16 درصد آن فروخته نشد. کاهش قیمت چای بنگلادش به علت عرضه بالای چای و کاهش خرید تاجران است.

افزایش تولید جهانی گندم در سال 2013
در سومین هفته ماه آگوست، قیمت گندم در بازارهای معاملات آمریکا نوسانات شدیدی داشت. قیمت‌ها در بازار گندم با پیروی از بازار ذرت، در روز دوشنبه و چهارشنبه افزایش و در روز سه‌شنبه و پنجشنبه کاهش یافت. به‌رغم نگرانی از عرضه گندم گران‌قیمت در آمریکا در رقابت با کشورهای مناطق دریای سیاه، تقاضای قوی صادرات از بازار گندم حمایت کرد. برداشت گندم بهاری در آمریکا آغاز شده اما میزان برداشت بسیار کمتر از متوسط پنج‌ساله است. طبق گزارش USDA تنها 18 درصد گندم بهاری تاکنون برداشت شده که کمتر از 38 درصد متوسط پنج‌ساله است. در این فصل تولید جهانی گندم به رکورد بالایی رسیده که دلیل آن را به بهبود تولید محصولات اتحادیه اروپا و اوکراین نسبت می‌دهند. USDA در آخرین گزارشش تولید جهانی گندم در سال 2014-2013 را 4/705 میلیون تن پیش‌بینی کرد که 6/7 میلیون تن بیشتر از قبل است.

صادرات انبه پاکستان به ژاپن پس از 16 سال
طبق اعلام منابع محلی، انبه پاکستان بعد از 16سال به بازارهای میوه ژاپن صادر شد. طی تلاش مقامات رسمی پاکستان برای گسترش بازار انبه در دیگر کشورها، با برنامه‌ریزی برای برگزاری یک جشن میوه در توکیو، آنها موفق به صادرات انبه به ژاپن شدند. پرو یکی دیگر از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان انبه است که در سال 2013-2012 حدود 105هزار تن انبه صادر کرد. میزان صادرات در سال جاری 46 درصد بیشتر از سال قبل است. در حال حاضر انبه‌های پرو در مساحت حدود 22500 هکتار کاشته می‌شوند و تولید‌کنندگان برنامه‌ای برای افزایش میزان تولیدات خود ندارند اما آنها در نظر دارند انبه‌های صادراتی را از لحاظ کیفیت و اندازه بهبود ببخشند. بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی پرو، آمریکا با 39 درصد، هلند با 37 درصد، انگلستان با 10 درصد و کانادا با پنج درصد از سهم صادرات هستند.

کاهش 70 درصدی صادرات برنج باسماتی پاکستان به ایران
طبق اعلام اتحادیه صادرکنندگان برنج پاکستانی (REAP)، در سال 2013-2012 پاکستان 5/3 میلیون تن برنج صادر کرد که حدود پنج درصد کمتر از میزان برنج صادراتی در سال قبل است. کاهش صادرات برنج در سال جاری به علت کاهش 35درصدی در صادرات برنج باسماتی است. با وجود کاهش صادرات به کشورهای قدیمی واردکننده برنج پاکستانی، صادرات به کشورهای انگلستان، آمریکا، مالزی و اسپانیا افزایش یافته است. در سال جاری واردات برنج باسماتی به امارات 49 درصد، به ایران 70 درصد و به ترکیه 54 درصد کاهش یافته است. طبق اعلام اداره آمار پاکستان، طی ماه گذشته پاکستان 292564 تن برنج صادر کرده که 48 درصد بیشتر از ماه جولای در سال گذشته است. درآمد حاصل از صادرات برنج در این ماه 173814 دلار و 34 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. متوسط قیمت برنج باسماتی صادراتی در این ماه 953 دلار در هر تن و چهار درصد بیشتر از قیمت‌های جولای سال قبل و متوسط قیمت برنج غیرباسماتی 501 دلار در هر تن و سه درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها