شناسه خبر : 8876 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفته‌ای فوق‌العاده برای آسیایی‌ها

حال دلار خوب نیست

همان‌گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد، حمله احتمالی آمریکا به سوریه تاثیر زیادی بر ارزش مهم‌ترین ارز مبادلاتی دنیا و به تبع آن دیگر ارزهای دنیا گذاشت تا آنجا که این هفته به دنبال توافق آمریکا و روسیه بر به تعویق انداختن حمله به سوریه و حل مساله از طریق مذاکره، دلار نه‌تنها به پایین‌ترین میزان ارزش خود در شش هفته اخیر رسید، بلکه در برابر بیشتر رقبای خود یعنی ۱۶ ارز مهم مبادلاتی دنیا افت کرد.

سیدمحمدامین طباطبایی

همان‌گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد، حمله احتمالی آمریکا به سوریه تاثیر زیادی بر ارزش مهم‌ترین ارز مبادلاتی دنیا و به تبع آن دیگر ارزهای دنیا گذاشت تا آنجا که این هفته به دنبال توافق آمریکا و روسیه بر به تعویق انداختن حمله به سوریه و حل مساله از طریق مذاکره، دلار نه‌تنها به پایین‌ترین میزان ارزش خود در شش هفته اخیر رسید، بلکه در برابر بیشتر رقبای خود یعنی 16 ارز مهم مبادلاتی دنیا افت کرد. عامل مهم دیگری که موجب این افت شد، اتخاذ سیاست تعدیلی فدرال‌رزرو در آینده نزدیک بوده است. البته چگونگی کاهش مبلغ 85 میلیارددلاری فعلی که هر ماه صرف بازخرید اوراق قرضه می‌شود به نتیجه نشست این نهاد در 17 سپتامبر بستگی دارد ولی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر چندان دور از انتظار نبودن میزان این تعدیل شنیده می‌شود. برخی پیش‌بینی کرده‌اند که رقم فعلی به 75 میلیارد دلار تقلیل خواهد یافت. همچنین احتمالاً سیاستگذاران نرخ بهره را تا زمانی که بیکاری و تورم به ترتیب از 5/6 و 5/2 درصد تجاوز نکرده‌اند، نزدیک به صفر نگه خواهند داشت. شاخص دلار بلومبرگ نیز که تغییرات واحد پول آمریکا را نسبت به 10 ارز مهم جهانی دنبال می‌کند، با 7/0 درصد کاهش به 1023 واحد رسید. دلار این هفته تقریباً در مقابل اکثر ارزهای مهم افت کرد ولی با کاهش 9/0درصدی در برابر یورو و ثبت نرخ 33/1یکی از بدترین عملکرد‌ها را داشت. در نقطه مقابل دلار، همتای کانادایی‌اش قرار دارد که با انتشار داده‌های اقتصادی فوق‌العاده خوب در هفته جاری و نیز فروکش کردن بحران سوریه برای چهارمین هفته متوالی طعم صعود را چشید و به خوبی تقویت شد. اما مقامات کانادایی به‌رغم شرایط نسبتاً خوب اقتصادی به ویژه آمار‌های امیدوارکننده ماه جولای، همچنان به نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته‌اند. دیگر همتایان دلار آمریکا یعنی دلار استرالیا و نیوزیلند نیز در یک هفته اخیر تقویت شدند اما به دلیل نااطمینانی از شرایط آینده، این افزایش چندان محسوس و چشمگیر نبود. پس از دلاری‌های بازار به سراغ اروپا می‌رویم. یورو ارز مشترک کشورهای این اتحادیه، با شرایط به وجود آمده برای دلار آمریکا، در برابر این ارز صعود کرد تا کارشناسان دوباره اندکی به آن امیدوار شوند ولی این تمام ماجرا نبود و یورو نتوانست در مقابل پوند انگلستان که چند هفته‌ای است اوج گرفته مقاومت کند و با نرخ 70/83 یورو به ازای هر پوند هفته گذشته را به پایان رسانید. اما پوند انگلستان با 5/1 درصد بهبود نسبت به هفته قبل به 586/1 به ازای هر دلار رسید. با شرایط فعلی به نظر می‌رسد روزهای خوب پوند همچنان ادامه داشته باشد چرا که بانک مرکزی این کشور قصد دارد زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده نرخ بهره بانکی را افزایش دهد. همچنین اوراق قرضه دولتی بریتانیا با سررسید 10ساله برای اولین بار طی دو سال گذشته با سه درصد افزایش قیمت در ماه جاری روبه‌رو شدند. تحلیلگران معتقدند روند بهبود اقتصادی در انگلستان سرعت گرفته ولی هنوز تا رونق مورد نظر آنها فاصله دارد. یادآور می‌شود بانک انگلستان هفته آینده، پیش‌نویس نشست سپتامبر خود را منتشر خواهد کرد که انتظار می‌رود در بهتر شدن جایگاه پوند میان ارزهای مهم دنیا موثر باشد. از دیگر ارزهای مهم اروپایی می‌توان به کرون نروژ اشاره کرد که در پی اعلام بانک مرکزی این کشور مبنی بر ثابت نگه داشتن نرخ بهره در عدد 5/1با افزایشی 4/2درصدی در هفته گذشته مواجه شد.

ارزهای آسیایی
بالاخره پس از هفته‌ها، ارزهای آسیایی بهترین هفته خود را طی دو ماه اخیر تجربه کردند. جالب آنکه روپیه هند که در ماه گذشته یکی از شدیدترین افت‌ها را داشت و تا مرز نرخ 69 به ازای هر دلار پیش رفته بود این هفته بهترین عملکرد را در میان ارزهای آسیایی از خود به ثبت رساند. با نزدیک شدن به موعد اجرای سیاست تعدیلی فدرال‌رزرو و نیز بهبود چشم‌انداز اقتصادی به ویژه در اقتصادهای بزرگ آسیا، انتظار می‌رود روزهای خوبی در انتظار بازارهای نوظهور این منطقه قرار داشته باشد. صعود 8/2 درصدی روپیه در هفته اخیر باعث شد تا این ارز در نرخ حدود 63 روپیه به ازای هر دلار معامله شود. همچنین تولید صنعتی هند در ماه جولای با 6/2 درصد افزایش نسبت به سال گذشته روبه‌رو شد. از سوی دیگر تزریق سرمایه‌های خارجی به میزان 7/5 میلیارد دلار به بازار‌های منطقه آسیا به ویژه هند، اندونزی، فیلیپین و کره جنوبی نویدبخش بهبود اقتصاد این کشورها خواهد بود. وون، واحد پول کره جنوبی نیز 6/0درصد در برابر دلار تقویت شد. ین ژاپن هم در ادامه روند صعودی خود 3/0 نسبت به دلار بهبود یافت. این ارز حتی در برابر یورو نیز صعود کرد ولی حریف پوند انگلستان نشد و نسبت به این ارز افت کرد. پس از کره و ژاپن به بررسی تغییرات یوان چین می‌پردازیم؛ هفته گذشته با اعلام خبر افتتاح منطقه آزاد تجاری شانگهای در اواخر ماه جاری میلادی، توجه سرمایه‌گذاران بیش از پیش به چین جلب شد. دولت این کشور قصد دارد با رفع محدودیت‌های تجاری معمول و نیز تسهیل قوانین مبادلاتی، سرمایه‌های خارجی را بیش از پیش به سوی چین روانه کند. به گفته مقامات چینی، افتتاح این پروژه گام مهمی در جهت نشان دادن بهبود نظام مالی و اقتصاد چین محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با شروع به کار این پروژه و افزایش سرمایه‌های خارجی، یوان نیز هرچه بیشتر تقویت شود. البته دولت چین، پیشتر نیز اقداماتی از قبیل ایجاد بازار‌های فرامنطقه‌ای برای بین‌المللی‌سازی واحد پول خود صورت داده بود. به هر حال این هفته یوان با اندکی تغییر به نرخ 119/6 به ازای هر دلار رسید تا بار دیگر ثابت کند تحولات جهانی تاثیر چندانی بر ارزش پول این کشور نداشته است.
در دیگر کشورهای آسیایی که عمدتاً جزو اقتصادهای نوظهور به شمار می‌آیند، دلار هنگ‌کنگ، بات تایلند و پسو فیلیپین همگی با افزایش ارزش مواجه شدند. نکته قابل توجه در مورد بات تایلند آنکه این ارز بیشترین میزان صعود هفتگی را طی پنج ماه اخیر تجربه کرد که عمدتاً به دلیل افزایش دارایی‌های ملی، آن هم از طریق ورود سرمایه‌ای معادل 381 میلیون دلار در یک هفته اخیر بوده است.

در نهایت اما روپیای اندونزی برخلاف انتظار 1/2 درصد افت را در برابر دلار آمریکا تجربه کرد تا در میان ناکامان این هفته جای گیرد.
*دلار آمریکا: ارز مبنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها