شناسه خبر : 8136 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طلای۱۰۰۰دلاری برای سال آینده

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد

با توجه به گفته شرکت گلدمن ساکس، به دنبال بهبود اقتصادی ایالات متحده و خروج فدرال‌رزرو از محرک اقتصادی‌اش، طلا هم‌اکنون این آمادگی را پیدا کرده تا به کاهش‌های قبلی خود ادامه دهد.

مجتبی فرخ

با توجه به گفته شرکت گلدمن ساکس، به دنبال بهبود اقتصادی ایالات متحده و خروج فدرال‌رزرو از محرک اقتصادی‌اش، طلا هم‌اکنون این آمادگی را پیدا کرده تا به کاهش‌های قبلی خود ادامه دهد. به گفته گلدمن ساکس حتی این خطر وجود دارد که اونس طلا بتواند به کمتر از هزار دلار هم سقوط کند. جفری کری، رئیس پژوهش کالاها، روز جمعه سیزدهم سپتامبر در مصاحبه‌ای در تلویزیون بلومبرگ گفت: بحث‌ها پیرامون سقف بدهی ایالات متحده و بحران سوریه ممکن است در کوتاه‌مدت از شمش حمایت کند، اما طلا سال آینده کاهش‌های خود را از سر خواهد گرفت. کری در سنگاپور گفت پیش‌بینی این بانک برای سال آینده، 1050 دلار بوده، و این فلز ممکن است بعد از آن دوباره به روند نزولی خود ادامه دهد. نکته مهم در اینجاست که قیمت‌های آتی طلا از اکتبر سال 2009 کمتر از هزار دلار داد و ستد نمی‌شده است. روز جمعه سیزدهم سپتامبر در کومکس بورس نیویورک، طلا برای تحویل در ماه دسامبر با 5/1 درصد افت به 1311 دلار یعنی کمترین میزان از نهم آگوست رسید. امسال شمش تا 22 درصد کاهش قیمت داشته، طی این مدت سرمایه‌گذاران وفاداری خود را نسبت به این فلز به عنوان ذخیره‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان از دست داده‌اند، چون اقتصاد ایالات متحده بهبود یافته و قیمت سهام و دلار نیز افزایش یافته است. با توجه به نظرسنجی بلومبرگ، بانک فدرال‌رزرو در نشست بعدی خود که در روزهای 17 و 18 سپتامبر برگزار می‌شود، برنامه خرید 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خود را کاهش خواهد داد. کری اوایل امسال در تاریخ دهم آوریل، قبل از اینکه طلا در دو جلسه منتهی به 15 آوریل 13 درصد سقوط کند، توصیه‌نامه‌ای برای فروش شمش منتشر کرد. کری هم‌اکنون نیز گفته: «در حالی که ما با قیمتی در حدود 1200 دلار موافق هستیم، معتقدیم حداقل در کوتاه‌مدت قیمت‌ها می‌تواند به حرکت نزولی خود ادامه دهد، به همین دلیل است که ما باید 1050 دلار را به عنوان یک هدف اختیار کنیم.»

رکورد قیمتی اونس
با توجه به گزارش 11 سپتامبر گلدمن، پیش‌بینی سه‌ماهه و شش‌ماهه این بانک 1300 دلار است. امسال موجودی جهانی طلا که توسط شاخص جهانی MSCI دنبال می‌شود، 12درصد افزایش یافته و شاخص دلار ایالات متحده (بلومبرگ) نیز 9/3 درصد صعود کرده است. فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر سال گذشته هر ماهه شروع به خرید40میلیارد دلار اوراق رهن کرد و پس از آن نیز در ماه دسامبر با خرید 45 میلیارد دلار اوراق خزانه‌داری سعی در تقویت بهبود اقتصادی ایالات متحده کرد. بن برنانکی رئیس بانک فدرال‌رزرو آمریکا روز 19 ژوئن پیشنهاد کرده بود که این برنامه ممکن است تا اواسط سال آینده متوقف شود. بعد از این بیانیه بود که طلا وارد کانال 1200 دلار شد. دومینیک اسکیندر، رئیس پژوهش کالا در واحد مدیریت ثروت یو‌بی‌سی در سنگاپور گفت: «برای سال آینده، حرکت تا هزار دلار هم دور از انتظار نیست. همین که برنانکی یک جدول زمانی برای کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه خود معرفی کند، بعد از آن شما احتمالاً شاهد موج تازه‌ای از فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهید بود.» کری گفت انتظار می‌رود تصمیم بانک فدرال‌رزرو در هفته آینده یعنی روز‌های 17 و 18 ژوئن، آغازگر کاهش تدریجی تسهیل مقداری باشد. گلدمن ساکس انتظار دارد خرید دارایی 85 میلیارد‌دلاری فدرال‌رزرو، 10 میلیارد دلار کاهش پیدا کند، که می‌تواند دلار را قوی‌تر کند، تقاضا برای طلا را کاهش دهد و در نتیجه روی قیمت طلا فشار بیاورد. کری گفت طلا ممکن است در بلند‌مدت به دلیل هزینه‌های تولیدی در نزدیک 1200 دلار تثبیت شود. بسیاری از تولید‌کنندگان مجبور خواهند بود در صورت باقی ماندن قیمت‌ها در بلند‌مدت در زیر این سطح، خروجی خود را کاهش دهند.

فروش صندوق‌ها
امسال سرمایه‌گذاران در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سرعت بی‌سابقه‌ای، دارایی‌های طلای خود را فروخته‌اند. با توجه به اطلاعات وارده توسط بلومبرگ، دارایی طلا در این صندوق‌ها پس از کاهشی که طی هر ماه در سال 2013 داشته، در این مدت با 1/684 تن سقوط، اکنون به 8/1948 تن رسیده است. بانک کردیت سوئیس در ماه می امکان معاملات طلا زیر هزار دلار را مطرح کرد؛ در آن زمان ریک دورل، رئیس پژوهش کالای این بانک گفته بود، شمش با رو به افول گذاشتن ریسک‌های تورم، در حال از دست دادن قیمت‌های خود خواهد بود. این پیش‌بینی برای پنج سال آتی بود. کری در خصوص علت نزولی بودن قیمت‌ها نیز گفت: «عامل اصلی در پیش‌بینی قیمت طلا به شواهدی از بهبود آمارهای اقتصادی ایالات متحده مربوط می‌شود. تضعیف ارز کشورهای نو‌ظهور، به ویژه رند آفریقای جنوبی، همچنین به کاهش هزینه تولید طلا (بر حسب دلار) کمک خواهد کرد.» این هفته شاخص موسسه مدیریت عرضه نشان می‌داد تولید ایالات متحده در ماه آگوست در سریع‌ترین زمان از ماه ژوئن سال 2011 افزایش یافته است. شاخص صنایع خدماتی، که تقریباً 90 درصد از اقتصاد این کشور را تحت پوشش قرار داده، از دسامبر سال 2005 بالاترین میزان را نشان می‌دهد.

تضمین فجایع
برنانکی در ماه جولای گفته بود، طلا در سال جاری سقوط کرده، چرا که سرمایه‌گذاران نیاز کمتری به این فلز برای در امان ماندن از فجایع دیده‌اند. یکی از دلایل پایین بودن قیمت‌ها این است که مردم کمتر در خصوص نتایج افراطی، خصوصاً نتایج منفی، نگران هستند. دولت فدرال ایالات متحده امسال نیاز دارد میزان بدهی‌های خود را افزایش دهد، و گلدمن، با توجه به گزارش 11 سپتامبر انتظار دارد سقف بدهی‌های این کشور تا پایان ماه آینده افزایش پیدا کند. این هفته جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در خصوص سوریه ملاقات کرد. بازار همچنین این هفته متاثر از گمانه‌زنی‌ها در خصوص رئیس بعدی فدرال‌رزرو بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها