شناسه خبر : 7821 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیر عامل سابق شرکت بورس

نوبت صنایع کوچک رسیده است

در خصوص بازده بالای صنایع کوچک و در برخی موارد بی‌نام و نشان بازار سرمایه و دلایل این بازدهی علی رحمانی مدیر عامل سابق شرکت بورس رشد گروه‌های کوچک را بی‌دلیل ندانسته و معتقد است پس از گروه‌های بزرگ، از این به بعد نوبت صنایع کوچک است که رشد کنند.

در خصوص بازده بالای صنایع کوچک و در برخی موارد بی‌نام و نشان بازار سرمایه و دلایل این بازدهی علی رحمانی مدیر عامل سابق شرکت بورس رشد گروه‌های کوچک را بی‌دلیل ندانسته و معتقد است پس از گروه‌های بزرگ، از این به بعد نوبت صنایع کوچک است که رشد کنند.

***

به نظر شما بازدهی گروه‌های کوچک در بازار منطقی است؟
در هر صورت رشد بازار یک پدیده عمومی است که به برخی صنایع زودتر و به برخی دیرتر رسیده است. بخش قابل توجهی از رشد سهام این شرکت‌ها به دلیل رشد قیمت ارز است. با حذف دلار 1226 تومانی و تک‌نرخی شدن آن قیمت تمام‌شده و سود شرکت‌ها تغییر کرده است. بخش قابل توجهی از بهبود وضعیت شرکت‌ها و رشد سودآوری آنها به همین دلیل است.

به نظر شما این رشد سود ادامه‌دار است؟
اگر به وضعیت سهام و صنایع پربازده نگاه کنیم می‌بینیم که صنایع پربازده بازار در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد P/E بالاتر از میانگین P/E بازار دارند. زمانی که این متغیر در رقم بالایی قرار می‌گیرد نشان‌دهنده انتظار سودآوری از سهام است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران زمانی P/E بالا به سهام می‌دهند انتظار دارند در آینده با رشد سودآوری همراه باشد. به عنوان مثال بنگاه‌های تولید‌کننده روغن خوراکی در اسفند‌ماه افزایش نرخ فروش گرفتند اما این اتفاق در وضعیت سوددهی شرکت در آن زمان اثری نداشت و فقط P/E صنعت را بالا برد اما این انتظار از رشد سودآوری در سال جاری محقق شد. با این وجود سرمایه‌گذاران نباید توقع داشته باشند که همیشه همین روال وجود داشته باشد. به این ترتیب گاهی ممکن است انتظار سودآوری از سهم محقق نشود.

شما معتقدید که رشد و رونق صنایع کوچک همگام با تولید و بهبود عملکرد بوده است؟
تغییر شرایط اقتصادی بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی تاثیر‌گذار است. بر همین اساس بنگاه‌ها ارزیابی جدیدی از سود، فروش و تولید خود خواهند داشت؛ و قیمت‌ها در همه صنایع رشد کرده است. با این حال امروز نمی‌توان برآورد دقیقی از تداوم سودآوری این گروه‌ها داشت و باید پایان سال عملکرد شرکت‌ها را بررسی کرد. با این وجود صنایع شرایط مناسبی دارند. حتی صنایعی که در شرایط کمتر از ظرفیت تولید قرار دارند مثل خودرویی‌ها با توجه به افزایش قیمت فروش، در آینده سودآوری خوبی خواهند داشت. البته افزایش قیمت فروش که امسال اتفاق افتاده است برای سال بعد تکرار نخواهد شد. قرار نیست قیمت دلار هر سال افزایش پیدا کند و دو برابر شود.

شرکت‌های کوچک که سهام شناور پایینی دارند و صنایع کوچک بازار را تشکیل می‌دهند در کنار بازدهی بالای این مدت، چه ریسک‌هایی دارند که باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.
صنایع کوچک سهام شناور کمی دارند و از آنجایی که تا امروز بازده بالایی را ثبت کردند از این به بعد ریسک زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند. علاوه بر اینکه بازار این روزها با حجم قابل توجهی از نقدینگی مواجه شده و این پول‌های جدید ممکن است بدون تحلیل و بی‌منطق در سهام پرریسک وارد شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها