شناسه خبر : 7680 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار جهانی در انتظار داده‌های اقتصادی چین

سقوط بی‌سابقه در بازار مس

قیمت مس به پایین‌ترین سطح خود پس از تعطیلات آخر هفته رسید که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در ۱۴ ماه اخیر را نشان می‌دهد.

قیمت مس به پایین‌ترین سطح خود پس از تعطیلات آخر هفته رسید که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در 14 ماه اخیر را نشان می‌دهد. این کاهش نشان از نگرانی در مورد اقتصاد جهانی و تقاضا برای فلزات صنعتی است. قیمت سه‌ماهه مس در بورس فلزات لندن در 7805 دلار در هر تن در روز جمعه بسته شد، که پایین‌تر از قیمت 7860 دلار در پایان معاملات در روز پنجشنبه است. این فلز اساسی قبلاً به پایین‌ترین سطح خود از 21 دسامبر سقوط کرد، و در نرخ 7796 دلار به ازای هر تن تثبیت شد. قیمت فلز مورد استفاده در صنعت نیرو و ساخت و ساز این هفته تا 8/4 درصد کاهش یافته بود، که بزرگ‌ترین سقوط بهای فلز سرخ در این هفته از اواسط ماه دسامبر 2011 بوده است. مس روز پنجشنبه دردناک‌ترین تجربه را پشت‌سر گذاشت و بزرگ‌ترین سقوط در یک روز در سال 2013 را در روز پنجشنبه گذشته تجربه کرد. افزایش فشار بیشتر بر قیمت فلزات به معنای افزایش ارزش دلار در برابر یورو بود. دلار قوی‌تر باعث می‌شود کالاهای پایه که بر مبنای نرخ پول ایالات متحده قیمت‌گذاری می‌شوند گران‌تر شوند.
دنیل بیزمان تحلیلگر کومرتس بنک می‌گوید: «امروز صبح ما شاهد بهبود قیمت‌های اولیه بودیم، اما به نظر می‌رسد احساساتی ریسک‌گریزانه در بازار وجود دارد.» او اضافه کرد: به طور کلی، نیروهای بنیادی همانند قبل است و انتظار نمی‌رود سقوط قیمت‌ها تداوم پیدا کنند.
وی گفت: انتظار ما قیمت‌های قابل توجه بسیار بالاتری برای امسال است. مقامات بانک فدرال‌رزرو، به احتمال زیاد برنامه محرک اقتصادی خود را که مبتنی بر خرید اوراق قرضه است، ادامه خواهند داد. هر چند برخی نگرانی‌ها در خصوص بروز تورم یا حباب دارایی‌ها در این زمینه وجود دارد. با این حال داده‌های اقتصادی آمریکا در روز پنجشنبه اعم از کمک‌های بیکاری و فعالیت کارخانه‌ها و شاخص قیمت مصرف‌کننده همگی نشان از بهبود نه‌چندان قوی اقتصاد بوده و از استدلال‌های فدرال‌رزرو مبنی بر تداوم محرک‌های اقتصادی حمایت می‌کند.رئیس‌جمهور باراک اوباما نیز در سخنانی در برابر رهبران جمهوریخواه کنگره در روز پنجشنبه اولین نشانه‌های مبنی بر حرکت به سوی کاهش هزینه‌های سراسری دولت را که می‌تواند در یک هفته اثر خود را بگذارد ظاهر کرد. در آسیا، معامله‌گران به خرید روزانه مس علاقه نشان دادند، اما با توجه به اینکه بسیاری از صنایع چین هنوز از تعطیلات سال نو قمری به طور کامل بیرون نیامده‌اند هرگونه بهبودی در این زمینه می‌تواند شکننده باشد.« موسسه سرمایه‌گذاری RBC» طی گزارشی می‌نویسد: «در حالی که پیچیدگی‌های بازار مشهود است بسیاری انتظار ضعف بیشتر را دارند، و به همین دلیل نوع جدیدی از خرید ظهور کرده است و ما فکر می‌کنیم پیچیدگی‌ها از سطح کنونی کمتر نخواهد شد.» تلاش برای گرفتن چاقوی در حال سقوط مثالی همیشه یک چالش است، اما در حال حاضر بازار رو به رونق و گاوها (خریداران ریسک‌پذیر) را می‌توان به وضوح دید. و ما معتقدیم که بی‌ثباتی همچنان در بازار و برای مدت زمان قابل انتظار ادامه می‌یابد.گیل بری، تحلیلگر در بارکلیز می‌گوید: در‌حال حاضر جریان این دریافت از سوی سرمایه‌گذاران آسیایی به وجود آمده است که ما را دریافت کنید، که در مورد رشد اقتصادی آمریکا و اروپا چشم‌انداز منفی وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای محصولات تولید‌کنندگان آسیایی باشد. و البته هنوز باید منتظر برخی از داده‌های اقتصادی چین باشیم تا بفهمیم تقاضای جهانی مس با افزایش بیشتری مواجه خواهد بود یا نه.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها