شناسه خبر : 7659 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

باراک اوباما «جاکوب لو» را به عنوان جایگزین گایتنر معرفی کرد

متخصص تدوین بودجه در وزارت خزانه‌داری

باراک اوباما برای دولت دوم خود جاکوب لو را به عنوان وزیر خزانه‌داری و جایگزین تیموتی گایتنر معرفی کرده تا گایتنر عصای بازنشستگی به دست بگیرد.

باراک اوباما برای دولت دوم خود جاکوب لو را به عنوان وزیر خزانه‌داری و جایگزین تیموتی گایتنر معرفی کرده تا گایتنر عصای بازنشستگی به دست بگیرد. جاکوب لو متخصص تدوین بودجه و یکی از افراد مورد اعتماد رئیس‌جمهور است که سال گذشته را به عنوان مدیر کارکنان کاخ سفید در دولت حضور داشته است. تصدی وزارت خزانه‌داری توسط لو با کسب رای اعتماد از سنا احتمال بالایی دارد.
1- او مرد اعداد و ارقام است. جاکوب لو پیش از آنکه به عنوان مدیر کارکنان کاخ سفید منصوب شود دفتر مدیریت و بودجه را در اختیار داشته و اعداد و ارقام هزینه و درآمد دولت را حساب و کتاب می‌کرده است. حضور او در راس دفتر مدیریت و بودجه، دومین دوره‌ای بود که این کرسی را در اختیار داشت. او در فاصله سال‌های 1998 تا 2001 در دولت بیل کلینتون نیز در این سمت خدمت کرده بود. پیش از اینکه برای دومین بار به این سمت منصوب شود در وزارت امورخارجه هیلاری کلینتون به عنوان معاون مدیریت و منابع مشغول به کار بود؛ ماموریتی شبیه به همان چیزی که در دفتر مدیریت و بودجه برعهده داشت. اوباما که به خاطر نکته‌سنجی زیاد و پرسش از ریزترین جزییات شهره شده، به نظر می‌رسد اطمینان غیرقابل خدشه‌ای به لو دارد.
2- مردی که بدترین امضا در واشنگتن را دارد. ظاهر شدن نمونه امضای جاکوب لو در انتهای یکی از اعلامیه‌های کاخ باعث شد شهرت او لکه‌دار شود. امضایش چند موج درهم و برهم بود. آن زمان بسیار مضحک بود که مردم فکر کنند این امضای زشت روی تمام دلارهای ایالات متحده دیده شود. اما شاید این احتمال زیاد هم بد نباشد. چون امضای لو همان قدر بد است که امضای تیموتی گایتنر.
3- او میانه‌رو نیست. برخلاف گایتنر که مرید رابرت روبین و پرورش‌یافته اقتصاد کلینتونی است، جاکوب لو پیوند نزدیک‌تری با تصویر جنگ طبقاتی دارد که اوباما در جریان کمپین تبلیغاتی‌اش نشان داد. لو یک لیبرال سازش‌ناپذیر است که فعالیت سیاسی خودش را با حضور در فعالیت‌های ضد‌جنگ آغاز کرد. استاد راهنمایش در کالج کارلتون پل ولستون سناتور لیبرال بود. اولین شغل لو در واشنگتن نیز کار برای گروه دموکراتیک لایون بود.
4- او مورد اعتماد جمهوریخواهان است. به رغم حضور در حزب دموکرات، شایع است که لو چهره مورد اعتماد جمهوریخواهان است و به خوبی با آنها کنار می‌آید. کسانی که تاکنون در کنار او در سر میز مذاکره نشسته‌اند او را مردی پرنفوذ و مخالفی سرسخت توصیف می‌کنند که در عین حال به خوبی به سخنان طرف مذاکره گوش می‌دهد و سخت تلاش می‌کند تا موقعیتی داشته باشد که مورد توافق هر دو طرف است. در تمام طول دوره اول ریاست جمهوری اوباما این شایعه مطرح بود که تیموتی گایتنر به زودی خزانه‌داری را ترک خواهد کرد. اما مساله این بود که اوباما چه فردی را پس از او به این مسوولیت خواهد گماشت. به عنوان فردی که تاکنون چندین بار توانسته از سنا رای اعتماد بگیرد، به نظر می‌رسد لو راه ساده‌تری برای تصدی وزارت خزانه‌داری داشته باشد. با این همه او تمام تلاش‌ و ایده‌های ناب خود را در چند هفته اخیر به کار گرفت تا به عنوان یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره اوباما در مساله پرتگاه مالی با کنگره به توافق برسد و اکنون او خالی از ایده است. جلسه رای اعتماد می‌تواند برای او دشوار باشد چرا که وزیر خزانه‌داری آینده ایالات متحده با مسائل بغرنجی روبه‌روست: جنگ بر سر سقف بدهی‌ها که هم اکنون در جریان است و موضوع هزینه و بودجه که هنوز یکی از مهم‌ترین مسائل دولت اوباماست. شاید چند سناتور بخواهند نظر او را در مورد طرح سکه یک هزار میلیارد دلاری بدانند.
5- او عضوی از یک درصد است. فکر نکنید که لیبرال بودن او باعث شده تا به جنگ سوسیالیسم برود. در واقع او یک بانکدار سابق است. در سال 2008 او یکی از مدیران اجرایی ارشد سرمایه‌گذاری سیتی‌گروپ و در وال‌استریت بود. او جزو گروهی است که در بحران بازار مسکن که اقتصاد آمریکا را تا مرز فروپاشی پیش برد، نقش داشتند. احتمالاً او نظری خلاف بسیاری از دوستان لیبرالش دارد که معتقدند مقررات‌زدایی باعث بروز بحران شد. او باور ندارد که مقررات‌زدایی دلیل اصلی بروز این بحران باشد.
6- او یک فرد مذهبی است. بهتر است رئیس‌جمهور امیدوار باشد هیچ فاجعه‌ای در فاصله غروب جمعه تا شنبه‌شب روی ندهد. چرا که لو یک یهودی متعصب است که تعطیلات آخر هفته را مشغول انجام امور مذهبی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها