شناسه خبر : 5930 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بزرگ‌ترین صنعت زغال‌سنگ دنیا در معرض خطر نابودی

زغال‌سنگ در اغما

بر اساس گزارش‌های تازه اگر دولت‌های مختلف به توافقنامه‌های خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی عمل کنند، صنعت عظیم زغال‌سنگ استرالیا به حبابی در حال انفجار تبدیل می‌شود.

منبع: گاردین
بر اساس گزارش‌های تازه اگر دولت‌های مختلف به توافقنامه‌های خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی عمل کنند، صنعت عظیم زغال‌سنگ استرالیا به حبابی در حال انفجار تبدیل می‌شود. این هشدار به قوانین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌پردازد که درست هنگامی تصویب شدند که بانک سیتی به سرمایه‌گذاران استرالیایی هشدار داد شرکت‌های سوخت فسیلی درباره کاهش ارزش کالاهایشان در آینده چاره‌ای ندارند.
در حال حاضر استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ به دنیاست و برنامه‌های وسیع معدنی در کویینزلند دارد تا میزان استخراج در دومین بمب کربنی دنیا را بیشتر کند. جان کانر یکی از مولفان تحقیق جدید و مدیر ارشد موسسه آب و هوا (یک موسسه تحقیقاتی) در این باره می‌گوید: سرمایه‌گذاری در صنعت زغال‌سنگ استرالیا به انکار تغییرات آب و هوایی بستگی دارد. سرمایه‌گذاران، دولت‌ها و حتی برخی شرکت‌های تولید زغال‌سنگ می‌گویند تغییرات آب و هوایی را خیلی جدی گرفته‌اند اما این گزارش نشان می‌دهد آنها چنین رفتاری ندارند و هنوز هم دست به اقدامات خطرناکی می‌زنند. جیمز لیتون از موسسه کربن ترکر (یکی از مولفان تحقیق) می‌گوید: سرمایه‌گذاران باید این فرضیه را به چالش بکشند که تقاضای محلی برای زغال‌سنگ در چین و دیگر کشورها افزایش خواهد یافت در غیر این صورت میلیاردها دلار پول مالیات و سرمایه سهامداران بر باد خواهد رفت. آخرین گزارش جهانی کربن ترکر نشان می‌دهد اگر دنیا تصمیم بگیرد اقداماتی علیه تغییرات آب و هوایی انجام دهد، حداقل دو‌سوم ذخایر سوخت فسیلی کنونی باید زیر زمین باقی بمانند. گزارش جدید نشان می‌دهد ذخایر زغال‌سنگ آسیایی که تحت اختیار شرکت‌هاست معادل 25 درصد بودجه کربن جهانی تا سال 2050 میلادی است. در هر حال استرالیا فهرستی از شرکت‌هایی تهیه کرده است که شش میلیارد دلار استرالیایی صرف توسعه ذخایر جدید کرده‌اند. اگر فقط نیمی از ذخایر احتمالی آینده مصرف شود، صنعت زغال‌سنگ استرالیا 75 درصد بودجه جهانی کربن را برای این سوخت استفاده خواهد کرد. در اوایل ماه آوریل گروه بانکی سیتی هشداری را برای سرمایه‌گذاران در شرکت‌های سوخت فسیلی صادر کرد. به عقیده کارشناسان چین اشاره کرده است که مصرف زغال‌سنگ این کشور در پنج سال آینده به اوج خود خواهد رسید اما این امر در روند قیمت‌گذاری بازاری تاثیری نداشته است. به نظر می‌رسد بازار دیگر باوری به چین ندارد. هنگامی که این کشور اعلام می‌کند قصد انجام کاری دارد، معمولاً به تعهد خود عمل می‌کند. اما در این میان استرالیا روی فروش زغال‌سنگ به چین سرمایه‌گذاری کرده است. این گزارش که حباب کربنی استرالیا نام دارد همچنین درباره سیاستمداران این کشور هشدار می‌دهد زیرا آنها روی وقایع نظارت کافی ندارند. در قسمتی از گزارش آمده است: توکیو و لندن در برابر خطر ذخایر تثبیت‌شده زغال‌سنگ استرالیا قرار دارند. تصمیم‌گیری در بازار جهانی درباره دارایی‌های استرالیا فراتر از قدرت نظارت هر سیاستمدار استرالیایی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید