شناسه خبر : 4214 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیاست‌های دولت چین حامی بخش ساخت‌وساز

افزایش قیمت میلگرد

قیمت‌های آتی میلگرد روز جمعه(۲۱ ژوئن) افزایش یافته بود؛ در این روز انتظار می‌رفت سیاست‌های دولتی که از خریداران خانه حمایت می‌کرد و افزایش قیمت املاک، بخش ساخت و ساز چین را سریعاً توسعه دهد.

قیمت‌های آتی میلگرد روز جمعه (21 ژوئن) افزایش یافته بود؛ در این روز انتظار می‌رفت سیاست‌های دولتی که از خریداران خانه حمایت می‌کرد و افزایش قیمت املاک، بخش ساخت و ساز چین را سریعاً توسعه دهد. سرعت افزایش قیمت املاک در این کشور طی دو سال گذشته سابقه نداشته است. میلگرد برای تحویل اکتبر در بورس فیوچرز شانگهای با بیش از 9/1 درصد افزایش به 3547 یوان (578 دلار) در هر تن رسید. روز قبل این فلز با 3/1 درصد افت، اولین افت خود را در شش روز گذشته تجربه کرد؛ در کل این هفته بازار برای سومین هفته متوالی شاهد رشد قیمتی میلگرد بود. شورای دولتی چین روز 19 ژوئن گفت، چین از افرادی که به دنبال خرید اولین خانه خود هستند، حمایت خواهد کرد و مسوولان دولتی نیز برای صنایعی که به عنوان صنایع استراتژیک یا کاربر تعریف می‌شوند، حمایت‌های اعتباری خود را افزایش خواهند داد. این هفته آمارهای رسمی نشان می‌داد قیمت خانه‌های جدید در بیجینگ، شانگهای و گانگزو در ماه می بزرگ‌ترین افزایش خود را از حداقل ژانویه سال 2011 تجربه کرده‌اند. داده‌های بخش املاک حاکی از افزایش index:1|width:300|height:|align:leftتقاضاست و سیاست‌های دولتی نیز می‌تواند حامی ساخت و ساز خانه و بالطبع مصرف فولاد باشد. بر اساس داده‌های شرکت شاخص فولاد چین، روز پنجشنبه (20 ژوئن) قیمت سنگ‌آهن برای تحویل فوری در بندر تیانجین با 5/0 درصد افزایش به 60/120 دلار در هر تن رسید. این ماده یکی از اصلی‌ترین موادی است که در تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افت ارزش طلا و نقره در بازار جهانی
در روز بیست و پنجم ماه ژوئن سال 2013 میلادی قیمت طلا و مس در بازارهای جهانی کاهش یافت. البته این روند کاهشی از ابتدای ماه ژوئن آغاز شده بود ولی با توجه به برآوردهای اولیه بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ دنیا در آغازین روزهای سال 2013 میلادی هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روند افت ارزش طلا و مس تداوم داشته باشد. در برآوردهای اولیه قیمت طلا در بازار جهانی بیشتر از 1700 دلار پیش‌بینی شده بود ولی زمانی که روند کاهشی آغاز شد اغلب موسسات مالی اعلام کردند احتمال افت قیمت طلا به کمتر از 1500 دلار بعید است و حال در شرایط فعلی گزارش‌هایی دال بر کاهش قیمت طلا تا مرز 1070 دلار مخابره می‌شود که می‌تواند برای فعالان در بازار طلای دنیا خبر ناخوشایندی باشد. گفته می‌شود خبر توقف طرح تزریق بانک مرکزی آمریکا به اقتصاد از ابتدای سال 2014 میلادی و پیش‌بینی اصلاح اقتصادی این کشور در آن سال سبب شده است افق سرمایه‌گذاری در بازار طلا چندان روشن نباشد. به دنبال انتشار این خبر خیل وسیعی از افرادی که طلا نگهداری می‌کردند یا در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرده بودند اقدام به فروش طلای خود کردند و این افزایش عرضه فشار مضاعفی در جهت کاهش قیمت طلا در بازار ایجاد کرد. این وضعیت برای بازار نقره به عنوان یکی دیگر از فلزات ارزشمند و گرانبها نیز وجود دارد.index:2|width:300|height:|align:left
دیوید لنوکس تحلیلگر بازار طلا با اشاره به کاهش 26درصدی قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی می‌گوید: هم‌اکنون ارزش هر اونس طلا در بازار جهانی به کمترین سطح از سپتامبر سال 2010 میلادی تاکنون رسیده است و ارزش هر اونس نقره هم کمترین سطح از ابتدای آگوست سال 2010 میلادی تاکنون را دارد. با توجه به بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و رشد اقتصادی این کشور و برآوردهای رونق در اقتصاد این سرزمین انتظار می‌رود ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر رشد کند و بازارهای تولید به سودآوری بیشتری برسند. در نتیجه سرمایه‌ها به‌جای بازار طلا روانه بازار ارز و فعالیت‌های صنعتی می‌شود و این کاهش تقاضا به افت ارزش طلا در بازار جهانی دامن می‌زند.

پیش‌بینی کاهش قیمت سنگ‌آهن
کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور چین و تنزل سطح فعالیت‌های صنعتی در این کشور در کنار عرضه زیاد سنگ‌آهن در بازار جهانی سبب شده است برآوردهایی در مورد احتمال کاهش قیمت این ماده اولیه مهم در تولید فولاد ارائه شود. متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در بازار جهانی در سال 2013 میلادی برابر با 117 دلار آمریکا بود در حالی که در ماه مارس پیش‌بینی شده بود متوسط قیمت این ماده اولیه صنعتی برابر با 119 دلار باشد. قیمت سنگ‌آهن در روز بیست و پنجم ماه ژوئن سال 2013 میلادی 28 درصد کمتر از ماه فوریه همین سال بود، در ماه فوریه سال جاری قیمت سنگ‌آهن رکورد 16ماهه خود را شکست و به بالاترین سطح طی این دوره رسید. index:3|width:300|height:|align:left
چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن در این کشور است و تغییر در سیاست‌های تولیدی این کشور می‌تواند تغییرات بزرگی در بازار فولاد جهان ایجاد کند و قیمت‌ها را به سمت افول یا افزایش هدایت کند. این کشور در سال‌های گذشته به طور متوسط بین 46 تا 50 درصد از فولاد دنیا را تولید کرده است و مصرف‌کننده نیمی از سنگ‌آهن تولیدی در جهان است. اگر به دلیل شرایط اقتصادی این کشور یا کاهش تقاضای فولاد در جهان حجم تولید چین کاهش یابد نه‌تنها بازار سنگ‌آهن بلکه بازار دیگر محصولات فلزی و مواد اولیه فلزی هم در جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال جاری میلادی قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی تنزل یابد و متوسط قیمت این ماده اولیه صنعتی در سال 2013 میلادی به کمتر از 110 دلار به ازای هر تن برسد که رقمی بی‌سابقه طی دو سال گذشته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها