شناسه خبر : 36649 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهام ارزنده

تحلیل‌ها آینده کدام صنایع بورسی را جذاب‌تر از سایرین ترسیم می‌کند و چرا؟

  محمد‌حسین بابالو: نوسان قیمت سهام مخصوصاً در هفته گذشته اما و اگرهای جدیدی را در بازار سرمایه ایجاد کرده و بسیاری از معامله‌گران با سیگنال‌های چندگانه و متفاوتی روبه‌رو شدند. در این شرایط تعقیب سهام ارزنده به معنی گرم شدن مجدد توجه به تحلیل در بازار سرمایه خواهد بود و انتظار داریم ادبیات بنیادی به زودی به گفتمان غالب بسیاری از فعالان بازار سهام بدل شود. تکانه‌های مثبت و منفی بازار در سطوحی تجربه می‌شود که ارزش بسیاری از سهم‌ها در سطوح جذابی قرار گرفته که به‌رغم ارزندگی، اما هنوز با اقبال خریداران حقیقی به صورت کامل روبه‌رو نشده است. اگر وزن اصلی بازار سرمایه را معطوف به سهام کالامحور همچون تولیدکنندگان فلزات، محصولات پتروشیمیایی، پالایشگاه‌ها و معادن و صنایع معدنی بدانیم، اهمیت نوسان نرخ در بازار جهانی کامودیتی‌ها یک داده مهم اثرگذار بر بازار سهام کشور است که گویی این بازار قصد ندارد از رشد قیمت‌های جهانی منتفع شود. ریشه‌یابی همین رخداد می‌تواند به یکی از پارادوکس‌های بازار سرمایه پاسخ دهد، آن هم در شرایطی که هنوز سهام ارزنده بسیاری قابل شناسایی است.

در شرایطی که آمارها از مثبت شدن رشد اقتصادی کشور و تقویت شاخص تولیدات صنعتی حکایت داشته و عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد که در مسیر تقویت حجم تولید و رشد درآمدزایی قرار دارند بنابراین توجه به صنایع کالامحور یکی از مسیرهای مهم برای رهگیری سهام ارزنده در این بازار است. در گام دوم شرکت‌های خدماتی را باید در رتبه بعدی قرار داد اما گشایش‌های اقتصادی هم برای بسیاری از شرکت‌های واردکننده مواد اولیه و قطعات جذاب خواهد بود.

بازارهای کالایی در جهان تاکنون رشد قیمت‌های بزرگی را تجربه کرده تا جایی که بخش اعظم افت نرخ پس از شیوع ویروس کرونا را پشت سر گذاشته است. این در حالی است که نرخ‌های فعلی در مقایسه با وضعیت اقتصاد جهانی به قدری جذاب هستند که خود یک موفقیت بزرگ به شمار آمده و البته هنوز فضا برای رشد قیمت‌ها شاید بعد از یک استراحت موقتی وجود دارد. البته قیمت‌گذاری در بازار داخلی همیشه از دو مولفه قیمت‌های جهانی و بهای نیمایی ارز تاثیر می‌پذیرند که ترس از کاهش قیمت دلار یکی از ریسک‌های مهم در فاز روانی بازار است. از سوی دیگر بهای نیمایی ارز در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌رغم افت شدید قیمت آزاد آن کاهش چندانی نداشته بنابراین تاکنون بازار سرمایه از افت این نرخ به صورت واقعی متاثر نشده و البته از رشد قیمت‌های جهانی هم سوخت‌گیری نکرده است. همین موارد به معنی وجود سهم‌های ارزنده بسیاری در صنایع کالامحور با محوریت صادرات است. اما بودجه سال آینده، دورنمای گشایش‌های سیاسی، ورود و خروج نقدینگی و عملکرد سهامداران حقیقی از جمله مولفه‌های اثرگذاری است که بعضاً تیغ تحلیل را کند یا برنده‌تر خواهد کرد. حال که دورنمای انتظاری از اقتصاد جهانی و بازارهای کالایی مثبت ارزیابی شده است ساده‌تر می‌توان به این پرسش پاسخ داد که شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک‌تر، کالایی‌ها یا خدماتی‌ها، کدام‌یک جذابیت سرمایه‌گذاری بالاتری دارند. در این پرونده تلاش کرده‌ایم تا گروه‌های جذاب‌تر در بازار سرمایه را موشکافی مجدد کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...