شناسه خبر : 36121 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فرار ارز آمریکایی

چشم‌انداز دلار تا پایان سال 99 به چه شکل خواهد بود؟

  محمد علی‌نژاد: از ابتدای سال جاری تا به امروز قیمت دلار بیش از دو برابر شده و نرخ رسمی آن از مرز 30 هزار تومان نیز گذشته است. با وجود این بسیاری از تحلیلگران معتقدند این روند صعودی تا پایان سال همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد. با این حال برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، ادامه روند قیمتی دلار به شدت وابسته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و شکست ترامپ در انتخابات آبان‌ماه می‌تواند ترمز رشد دلار را بکشد. البته انتخابات آمریکا از این نظر اهمیت دارد که نتیجه آن روی میزان تحریم‌های ایالات متحده بر ایران تاثیرگذار خواهد بود و در صورت پیروزی بایدن احتمالاً از فشارهای آمریکا بر اقتصاد کشور کاسته خواهد شد.

با این حال افزایش قیمت دلار از آنجا که روی بسیاری از کالاهای داخلی تاثیرگذار است موجب افزایش تورم هم شده است. از سوی دیگر طلا که در این روزها مجدداً در بازارهای جهانی روندی صعودی پیدا کرده در بازار داخل نیز به دلیل افزایش دلار گران‌تر شده است. همین موضوع سبب شده تا مردم به منظور حفظ ارزش پول خود، اقدام به خرید دلار و طلا و کالاهای سرمایه‌ای کنند.

با وجود روند صعودی دلار اما مقامات دولتی همچنان وعده کنترل بازار را می‌دهند. وعده‌هایی که نه‌تنها موجب کنترل قیمت‌ها شده است بلکه بعد از هر اظهار نظری معمولاً بازار روندی صعودی به خود گرفته است. با این حال روحانی در واکنش به گرانی دلار، آن را به گردن آمریکا می‌اندازد و می‌گوید: «مردم باید در این سال‌ها زندگی خیلی راحت‌تری داشتند و اجناس به مراتب ارزان‌تر می‌شد و باید دلار به قیمت معقولش بود اما تمام این جنایات پای کاخ سفید است. جمهوری اسلامی پای عهدش باقی مانده است و پای همه مقررات ایستاده است.» درماندگی دولت در کنترل بازار ارز به جایی رسید که رئیس‌جمهور در اظهارنظری دیگر در جلسه هیات دولت گفت: «اینکه بگوییم ارزش پول ملی کم شده یا بانک مرکزی ضعیف عمل کرده، بانک مرکزی چه کار باید بکند؟ شما راه‌حل بدهید.»

از سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نیز از تریبون اینستاگرام برای توضیح شرایط بازار ارز استفاده می‌کند: «از چند هفته پیش دولت آمریکا با طرح لغو تمام معافیت‌های تحریمی و راه‌اندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانه‌های وابسته آخرین تلاش‌های خود را برای ایجاد التهاب در بازار ارز کلید زد. به نظر نمی‌رسد اقدام دیگری برای استفاده در فشار حداکثری باقی مانده باشد. آمریکایی‌ها از این کار بیشتر هدف تبلیغاتی دارند. طبیعی است که نوسان‌گیران و سود‌جویان در بازار ارز برای بهره‌گیری از فضای تبلیغاتی، تلاش لازم به عمل بیاورند.»

اما حتی پس از این اظهارات نیز قیمت دلار در صرافی ملی رشد کرد و برای اولین‌بار از مرز 30 هزار تومان گذشت. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به انتخابات پیش‌رو در ایالات متحده، همچنان بازار ارز در روزهای آتی پرنوسان ظاهر شود و باید دید دولتمردان چه تدبیری برای مهار صعود افسارگسیخته دلار می‌اندیشند؟

دراین پرونده بخوانید ...