شناسه خبر : 34536 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ریسک خفته

رالی صعودی ارز و طلا تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

حمید فرزین: دلار که فروردین‌ماه را با بازدهی منفی به پایان برده بود، در دومین ماه سال نزدیک به 15 درصد رشد کرد. سکه نیز در اردیبهشت‌ماه بازدهی مثبت و نزدیک به 20 درصد را به ثبت رساند. بالا رفتن سرعت رشد هر دو دارایی بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران و افراد عادی را جلب کرد. بااین‌حال، عده زیادی از تحلیلگران باور دارند، افزایش سکه و دلار ادامه نخواهد یافت. از نظر این گروه، بازار ارز بیشتر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و کاهش صادرات به کشورهای همسایه به‌واسطه بسته شدن مرزها با افزایش قیمت مواجه شد. در مورد سکه نیز از یک سو بالا رفتن طلای جهانی به رشد قیمت کمک کرد و از سوی دیگر، تقویت قیمت دلار که تعدیل قیمت این ارز می‌تواند به اصلاح قیمت سکه نیز منجر شود.

با اینکه بسیاری از تحلیلگران اعتقاد ندارند که افزایش قیمت دلار با چنین سرعتی ادامه پیدا کند، برخی از فعالان باور دیگری دارند و معتقدند، هم بازار ارز و هم بازار سکه با ریسک خفته‌ای مواجه هستند و آن هم احتمال ورود سرمایه‌های جدید از بازار سهام به سوی آنهاست. در واقع این دسته چنین نظری دارند که شاخص کل بورس در ماه‌های اخیر افزایش بسیار زیادی را تجربه کرده است و در صورت تغییر روند، برخی از افراد سعی خواهند کرد اقدام به فروش سهم و سودگیری کنند و پس از آن پول خود را به سمت بازارهایی چون سکه و دلار ببرند که در اردیبهشت‌ماه سود جذابی داده‌اند. البته از نگاه این گروه، برای چنین افرادی به احتمال زیاد طلا و سکه گزینه‌های جذاب‌تری در مقایسه با دلار خواهند بود، چرا که از یک سو همچنان احتمال افزایش بهای اونس جهانی وجود دارد و از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران باور دارند خرید دلار ریسک‌های مقرراتی و محدودیت‌هایی دارد، حال آنکه برای سکه چنین محدودیت‌هایی را متصور نیستند. در کنار این، افزایشی‌های بازار باور دارند هم سکه و هم دلار از سقف‌های مقاومتی بسیار محکمی عبور کرده‌اند و تا زمانی که بالای این سقف‌ها معامله می‌شوند، ظرفیت ورود تقاضای جدید و رشد بیشتر را دارند. بازارساز برای اینکه بتواند این بازارها را با اطمینان بیشتری مدیریت کند، باید با حساسیت بیشتری نسبت به ورود دلار به کانال 18 هزارتومان و عبور سکه از کانال 8میلیون رفتار کند.

در این مسیر درست است که کاهش یکباره قیمت نمی‌تواند راهکاری موثر برای کاهش هیجانات باشد، ولی محدود کردن دامنه نوسان و مدیریت آن می‌تواند بار دیگر توجهات را نسبت به بازار ارز و سکه کاهش دهد.

در کنار این، از سرگیری صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق می‌تواند ارزآوری کشور را افزایش دهد و از این طریق سمت عرضه را تقویت کند. نباید فراموش کرد که بسیاری از کارشناسان باور دارند، افزایش قیمت دلار در ماه دوم سال بیش از آنکه از سمت تقاضا آب خورده باشد، ناشی از ضعف‌های سمت عرضه بوده است و در صورتی که این ضعف‌ها مرتفع شوند، بازگشت قیمت دور از ذهن نخواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها