شناسه خبر : 33483 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

راهنمای رشد

رفتار خریداران آنلاین بر روند توسعه بازارگاه‌ها چه تاثیری دارد؟

گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زیرساخت‌های آن با ایجاد تحولات بزرگ در تعاملات دنیای امروز، بستری مناسب برای مبادلات تجاری در فراسوی مرزهای سنتی و فیزیکی فراهم کرده است. به این ترتیب است که حالا چشم‌انداز تجارت الکترونیک در سراسر جهان تغییر کرده و انتظار می‌رود سهم آن در توسعه اقتصادی کشورها به تدریج بیشتر و بیشتر شود؛ تا جایی که سازمان ملل هم آن را عاملی مهم برای اشتغال‌زایی و همچنین اهرمی برای صادرات بهتر و راحت‌تر بنگاه‌های تجاری و تولیدکنندگان داخلی کشورها می‌داند.

74-1

ندا لهردی: گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زیرساخت‌های آن با ایجاد تحولات بزرگ در تعاملات دنیای امروز، بستری مناسب برای مبادلات تجاری در فراسوی مرزهای سنتی و فیزیکی فراهم کرده است. به این ترتیب است که حالا چشم‌انداز تجارت الکترونیک در سراسر جهان تغییر کرده و انتظار می‌رود سهم آن در توسعه اقتصادی کشورها به تدریج بیشتر و بیشتر شود؛ تا جایی که سازمان ملل هم آن را عاملی مهم برای اشتغال‌زایی و همچنین اهرمی برای صادرات بهتر و راحت‌تر بنگاه‌های تجاری و تولیدکنندگان داخلی کشورها می‌داند. در ایران هم افزایش اقبال مردم به خریدهای آنلاین در سال‌های اخیر نشانه‌ای از روند رو به رشد تجارت الکترونیک است که به گواه بررسی‌های انجام‌شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک، حجم معاملات آن با رشد سالانه 30درصدی در سال 97 به 208 هزار میلیارد تومان رسیده است. در حقیقت تغییر معنادار رفتار کاربران در مبادلات اینترنتی و ترجیح آنها به انجام بخش قابل ‌توجهی از خریدهای اساسی از طریق خرده‌فروشی‌های آنلاین، تصویر روشن‌تری از آینده تجارت الکترونیک پیش روی ما می‌گذارد.

سهم 70درصدی خریداران الکترونیکی از کاربران اینترنت

با توجه به رشد ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه به عنوان شاخص‌های مهم زیرساخت تجارت الکترونیک، چندان هم دور از ذهن نیست که ایران از نظر تعداد کاربران اینترنتی که می‌توانند خریداران الکترونیکی بالقوه باشند، در دسته 20 کشور برتر جهان قرار گرفته باشد. آخرین آمارهای منتشرشده از سوی مرکز تجارت الکترونیک هم با تایید این موضوع، میزان خریدار الکترونیکی بالقوه را 70 درصد و رشد سالانه آن را 4 /9 درصد تخمین زده است. به این ترتیب از کل جمعیت کاربران اینترنت کشور، 70 درصد خریداران الکترونیکی بالقوه هستند. این آمارها نشان می‌دهند که تا پایان سال 97 تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی بیش از یک میلیارد عدد بوده که از این میزان 122 هزار عدد از آن مربوط به معاملات الکترونیکی دولتی بوده است تا بیشترین سهم در اختیار معاملات خصوصی و افراد حقیقی باشد. به‌طور کلی اما گویا مبلغ هر خرید الکترونیکی در این سال به‌طور متوسط برابر 187 هزار تومان برآورد شده و سهم تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی از کل تراکنش‌های بانکی هم چهار درصد بوده است. با این اوصاف است که طبیعتاً تعداد وب‌سایت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی هم افزایش یافته و در سال 97 به 270 هزار عدد رسیده است؛ عددی که قطعاً امروز بسیار بیشتر است.

74-2

جالب این است که حالا با روند رو به رشد تجارت الکترونیک در ایران، انتظار می‌رود در سال‌های آینده سهم آن در اشتغال‌زایی هم بیشتر بشود. تا پایان سال 97 اما بر اساس آمار، سهم شاغلان در حوزه تجارت الکترونیکی از کل جمعیت شاغلان کشور 5 /5 درصد برآورد شده است. بنابراین با توجه به ظرفیت این بخش برای اشتغال‌زایی، چندان عجیب هم به نظر نمی‌رسد که میزان سرمایه‌گذاری دولت در بخش تجارت الکترونیک در سال 97 برابر 395 میلیون دلار بوده است. با این حال اما در این بررسی‌ها هیچ داده‌ای از میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تجارت الکترونیک ارائه نشده است. از طرفی بررسی‌ها از مقایسه حجم تجارت الکترونیکی با تولید ناخالص داخلی کشور (بدون احتساب نفت) نشان می‌دهد که این نسبت تنها برابر 1 /0 درصد است.

بر اساس بررسی‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک، 39 درصد از کسب‌وکارهای آنلاین در ایران به ارائه کالا می‌پردازند، 35 درصد آنها خدمات مختلف را ارائه و 26 درصد باقیمانده کالا و خدمات را به صورت همزمان عرضه می‌کنند. این آمارها نشان می‌دهند که 77 درصد از کسب‌وکارهای مورد بررسی، وب‌سایت را به عنوان روشی که بیشترین تعداد سفارشات از طریق آن ثبت می‌شود، اعلام کرده‌اند. 38 درصد از کسب‌وکارهایی که علاوه بر وب‌سایت، از اپلیکیشن موبایل هم برای ارائه کالا و خدماتشان استفاده می‌کنند، اپلیکیشن را به عنوان روشی که بیشترین ثبت سفارش را دارد انتخاب کرده‌اند. 36 درصد از این کسب‌وکارها هم اعلام کرده‌اند که بیشترین تعداد سفارش‌های آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی ثبت می‌شود. در نهایت 21 درصد از این کسب‌وکارها هم اعلام کرده‌اند که پیام‌رسان‌ها پرسفارش‌ترین روش برای آنها بوده است. با این اوصاف، نقش ضریب نفوذ 78درصدی اینترنت به عنوان زیرساخت تجارت الکترونیک اهمیت بسیار زیادی دارد.

74-3

این بررسی‌ها همچنین تصویر جالبی از رفتار خریداران آنلاین در ایران نشان می‌دهد. بر اساس این آمارها، میزان و مبلغ خریدهای آنلاین در ماه‌های منتهی به آغاز سال تحصیلی یعنی شهریور و مهر و همچنین ماه‌های پایانی سال یعنی بهمن و اسفند، نسبت به دیگر ماه‌های سال بیشتر بوده است. این نشان می‌دهد که روال خریدهای سنتی کاربران ایرانی حالا به خوبی در فضای خرده‌فروشی آنلاین هم ایجاد شده است. این در حالی است که جمعیت‌شناسی خریداران آنلاین نشان می‌دهد که خریداران جوان با 63 درصد بیشترین تعداد خریداران آنلاین کشور را تشکیل می‌دهند. بعد از آنها میانسالان با 34 درصد و کودکان و نوجوانان با سه درصد قرار دارند. جالب اینجاست که جمعیت سالمند کشور در واقع هیچ سهمی از خریدهای آنلاین نداشته و ظاهراً تمایل چندانی به این کار ندارند.

همچنین این آمارها نشان می‌دهند که استان تهران با 22696 کسب‌وکار الکترونیکی ثبت‌شده در سال 97 که نسبت به سال قبل از آن 48 درصد رشد داشته است، بیشترین تعداد این کسب‌وکارها را در اختیار دارد تا به این ترتیب نمادی از حجم بالای تقاضای کاربران و خریداران آنلاین در این استان باشد. بعد از استان تهران به ترتیب خراسان رضوی با 3751، اصفهان با 3693 کسب‌وکار آنلاین، فارس با 2553، آذربایجان شرقی با 1853، البرز با 1576، مازندران با 1526 و گیلان با 1209 در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در نهایت استان کهگیلویه و بویراحمد با تنها 76 کسب‌وکار الکترونیکی، کمترین تقاضای کاربران و طبیعتاً کمترین میزان مبادلات تجارت الکترونیکی ایران را به خودش اختصاص داده است.

واکاوی گزارش عملکرد دیجی‌کالا

تجارت الکترونیک ایران عرصه حضور بازیگران مختلفی است که هر کدام از آنها بخشی از بازار خرده‌فروشی آنلاین را در اختیار دارند. با این حال اما دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارگاه آنلاین کشور، نقش مهم و تاثیرگذاری در روند رشد تجارت الکترونیکی در کشور داشته است. به این ترتیب آمارهای منتشرشده از طرف این شرکت از وضعیت تجارت الکترونیک کشور در شش‌ماهه اول سال جاری، بیشترین تطابق را با واقعیت‌های این حوزه دارد.

بر اساس این آمارها اضافه شدن کالاهای غیردیجیتالی به سبد کالاهای عرضه‌شده توسط دیجی‌کالا در سال 94، باعث رشد چشمگیر خریدهای آنلاین در آن شده است. با افزایش تعداد کالاهای عرضه‌شده در این خرده‌فروشی، پلت‌فورم دیجی‌کالا به الگوی بازارگاه (مارکت پلیس) تبدیل شد تا تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای مختلف بتوانند محصولات خودشان را از این طریق به فروش برسانند. در واقع بازارگاه بستری است که امکان خرید از هزاران تامین‌کننده متفاوت را ایجاد می‌کند و در چنین فضای رقابتی خریداران می‌توانند با بررسی و مقایسه محصولات، انتخاب دقیق‌تر و بهتری داشته باشند. این در حالی است که در چنین بستری تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان هم می‌توانند محصولات خود را در بازاری به وسعت تمام کشور عرضه کنند.

با این اوصاف است که حالا با اضافه شدن 540 هزار کالای جدید، در مجموع یک میلیون و 700 هزار و 154 کالای متنوع در بازارگاه دیجی‌کالا عرضه می‌شود. این در حالی است که تنوع کالاهای عرضه‌شده در بزرگ‌ترین فروشگاه‌های فیزیکی هم بیشتر از حدود بیست هزار کالا نیست. این آمارها همچنین نشان می‌دهند که ارزش خالص کالاهای به فروش رسیده در دیجی‌کالا در طول هشت سال گذشته به‌طور متوسط 111 درصد در هر سال رشد کرده است (نمودار 1).

بررسی‌های دیجی‌کالا از جمعیت‌شناسی و شیوه رفتار کاربران و خریداران آنلاین، تصویر واقعی‌تری از روند حاکم بر بازار خرده‌فروشی آنلاین و به‌طور کلی تجارت الکترونیک در کشور به دست می‌دهد. بر اساس این بررسی‌ها، مردها با 66 درصد بیشترین خریداران آنلاین ایران هستند و همچنین بیشترین کاربران این بازارگاه آنلاین را متولدین دهه‌های 60 و 70 شمسی تشکیل می‌دهند. جالب اینجاست که با وجود آنکه در آخرین بررسی‌های انجام‌شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک، جمعیت سالمند کشور هیچ سهمی از خریدهای آنلاین نداشته‌اند، اما بررسی‌های دیجی‌کالا نشان می‌دهد که بیش از 10 درصد از خریداران آن را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند.

بر این اساس، ظاهراً بیشترین خریدها در اولین روزهای هفته بوده و البته نیمه دوم و پایانی روز بوده است. جالب است بدانید که کاربران در طول روز بیشتر از وب‌سایت استفاده می‌کنند، در حالی که در ساعت‌های شب به سراغ اپلیکیشن موبایل می‌روند. در نیمه اول سال جاری، کمترین میزان سفارش‌ها در ماه فروردین و بیشترین میزان سفارش‌ها در ماه‌های خرداد و مرداد و به خاطر جشنواره‌های مختلف دیجی‌کالا بوده است.

در میان کالاهای متنوعی که در دیجی‌کالا عرضه می‌شود، گویا همچنان کالاهای دیجیتال پرطرفدارترند؛ تا جایی که این بررسی‌ها نشان می‌دهند که گوشی موبایل، هارد اکسترنال و پاوربانک به ترتیب سه کالایی هستند که بیشترین میزان جست‌وجو را به خودشان اختصاص داده‌اند. مشتریان وفادار و علاقه‌مندان به خرید آنلاین اما در واقع آنهایی هستند که در طول شش ماه دست‌کم دو بار خرید آنلاین داشته‌اند. 60 درصد از این مشتریان وفادار، بین دو خرید خود بیش از یک ماه فاصله نمی‌اندازند و 20 درصد آنها در طول هر هفته حداقل یک خرید آنلاین انجام می‌دهند. برای آنکه تجسم بهتری از تمایل به خرید آنلاین در کشور داشته باشید، بد نیست بدانید که اپلیکیشن دیجی‌کالا در طول هر ماه به‌طور متوسط 400 هزار بار دانلود می‌شود و البته تعجبی ندارد که 88 درصد از آنها هم کاربران ابزارهای اندرویدی هستند. اولویت در استفاده از اپلیکیشن آنقدر هست که آمارها نشان می‌دهند 77 درصد از مشتریان جدید دیجی‌کالا هم ترجیح می‌دهند اپلیکیشن آن را نصب کرده و از این طریق خرید آنلاین خودشان را انجام بدهند. در واقع نیمی از تعداد سفارش‌های دیجی‌کالا از طریق اپلیکیشن آن انجام می‌شود و بعد از آن کامپیوتر با 26 درصد و موبایل‌وب با 24 درصد بیشترین سهم از سفارش‌های آنلاین را در اختیار دارند (نمودار 2).

همان‌طور که انتظار می‌رود بیشترین مشتریان آنلاین در استان‌های تهران، البرز و مازندران و کمترین آنها مربوط به استان‌های خراسان شمالی، کردستان و سیستان و بلوچستان هستند. جالب آنجاست که گویا ارزش ریالی سفارش‌های کاربران دو استان تهران و البرز از سفارش‌های کاربران تمام استان‌های دیگر کمتر است. در واقع دلیل این موضوع آن است که کاربران استان‌های تهران و البرز امکان سفارش کالاهای سوپرمارکتی را هم دارند و البته تعداد دفعات خریدهای آنها بیشتر از استان‌های دیگر است. به‌طور کلی افزایش تعداد دفعات خرید هر مشتری، رابطه معکوسی با متوسط ارزش ریالی هر سفارش دارد. با تمام اینها نباید تصور کرد که تنها کاربران شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها به خریدهای آنلاین علاقه‌مندند. حالا با دسترسی کاربران نقاط مختلف کشور به اینترنت و ابزارهای ارتباطی دیجیتالی که زیرساخت اصلی خریدهای آنلاین هستند، بسیاری از کاربران ساکن روستاها هم به خرید آنلاین روی آورده‌اند.

بر اساس آمار، تا حالا ساکنان 11 هزار و 132 روستای کشور از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند و جالب اینکه روستای پسابندر در منتهاالیه جنوب شرقی ایران، دورترین مقصد تحویل سفارش در نیمه اول سال 98 بوده است.

از طرفی این بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرداخت آنلاین، محبوب‌ترین شیوه پرداخت در میان خریداران است تا جایی که حدود 51 درصد از خریدهای آنلاین به صورت آنلاین پرداخت می‌شوند. بعد از آن پرداخت با کارتخوان سیار، پرداخت نقدی و در نهایت پرداخت با استفاده از کارت هدیه روش‌های پرطرفدار بعدی هستند.

74-5

رقابت بیشتر با مشارکت و نظر خریداران

همان‌طور که انتظار می‌رود کیفیت خدمات‌رسانی و فرآیند ساده و راحت سفارش و تحویل کالا، مهم‌ترین خواسته خریداران آنلاین است. طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط دیجی‌کالا، نزدیک به 49 درصد از خریداران این بازارگاه را به دیگران توصیه می‌کنند. با این حال اما بد نیست بدانید که مهم‌ترین و بیشترین دلایل نارضایتی خریداران آنلاین شامل کیفیت کالا، مغایرت اطلاعات ارائه‌شده با کالای دریافتی، مشکلات فنی کالا، ناکافی بودن اطلاعات، قیمت، تاخیر در ارسال، بسته‌بندی، عدم امکان ویرایش سفارش، رویه‌های بازگشت کالا و در نهایت تنوع کالاها هستند. با تمام اینها اما حدود 80 درصد سفارش‌ها به صورت فوری ارسال می‌شوند و در شهریورماه 96 درصد از سفارش‌ها به موقع به مشتریان تحویل داده شده‌اند (نمودار 3).

به‌طور کلی بازخورد کاربران درباره کالاها می‌تواند چشم‌انداز بهتری از وضعیت عرضه و تقاضا در این بازارگاه رقابتی ایجاد کند. این مشارکت می‌تواند چراغ راهی برای خرید بهتر کاربران و خریداران دیگر باشد. آمارها نشان می‌دهند که به‌طور متوسط روزانه 800 کاربر درباره قیمت محصولات عرضه‌شده در دیجی‌کالا نظر می‌دهند. آنها در بخشی به اسم پیشنهاد قیمت مناسب‌تر می‌توانند موارد عرضه یک کالای مشخص با قیمت ارزان‌تر را ثبت کنند که ملاک کار تیم پایش قیمت دیجی‌کالا قرار می‌گیرد. این بازخوردها اما به‌طور گسترده‌تری در شبکه‌های اجتماعی منعکس و توسط تیم پشتیبانی اجتماعی دنبال و پیگیری می‌شوند، تا جایی که این تیم در طول هر ماه به‌طور متوسط به حدود 2500 تا 3300 نظر و توئیت پاسخ می‌دهد؛ نظراتی که 56 درصد از آنها را اینستاگرام و 43 درصدشان را توئیتر تشکیل می‌دهند. در نهایت اما آمارها نشان می‌دهند که 85 درصد از مشتریان دیجی‌کالا از برخورد ماموران ارسال رضایت دارند و به این ترتیب است که اگر جعبه‌های بسته‌بندی سفارش‌های خریداری‌شده از دیجی‌کالا در طول شش ماه اول سال 98 را در کنار هم بگذاریم، مسیری به طول 4200 کیلومتر می‌شود که برابر تهران است تا شهر تبت در چین!

بازاری مجازی برای کسب‌وکارهای ایرانی

حالا دیگر می‌دانیم که الگوی بازارگاه امکان رقابت هزاران تامین‌کننده و تولیدکننده کالا و محصولات مختلف را فراهم می‌آورد و به همین دلیل است که در طول نیمه اول امسال 18 هزار و 482 کسب‌وکار متفاوت برای عرضه کالاهایشان در بازارگاه دیجی‌کالا درخواست داده‌اند که 67 درصد آنها توانسته‌اند به جمع فروشندگان آن راه پیدا بکنند. جالب آنجاست که در حال حاضر 30 هزار کسب‌وکار ایرانی در این بازارگاه فعالیت می‌کنند و با ارائه تمام خدمات لجستیکی، انبارداری، بسته‌بندی، تولید محتوا، بازاریابی و خدمات پس از فروش، این کسب‌وکارها دیگر تنها دغدغه تولید خواهند داشت و می‌توانند به خوبی روی این کار متمرکز شوند. با این اوصاف است که در شش ماه اول امسال هر فروشنده فعال به‌طور متوسط در طول یک ماه 23 میلیون تومان فروش داشته است و در رکوردی بی‌سابقه در طول مردادماه یک فروشنده توانست 20 میلیارد تومان بفروشد. بد نیست بدانید که در همین ماه یک کارگاه ترمه‌بافی هم 83 میلیون تومان فروش داشته است (نمودار 4).

بررسی‌های آماری انجام‌شده نشان می‌دهد که در نیمه اول سال جاری 68 درصد از فروش تعدادی در بازارگاه دیجی‌کالا متعلق به محصولات ایرانی بوده است و تا پایان شهریورماه امسال 2748 برند ایرانی در دیجی‌کالا فعالیت داشته‌اند (نمودار 5). همچنین احتمالاً جالب باشد که بدانید به ترتیب برندهای پارس‌خزر، ایکس‌ویژن، بهار، بارز و ایرانسل، بیشترین میزان جست‌وجوهای انجام‌شده در میان برندهای ایرانی را در نیمه اول سال به خودشان اختصاص داده‌اند. بیشترین میزان جست‌وجو در میان برندهای خارجی اما به ترتیب به سامسونگ، اپل، هوآوی، پلی‌استیشن و ال‌جی تعلق داشته است.

به‌طور کلی اما این آمارها نشان می‌دهند که پرفروش‌ترین محصولات از نظر ارزش ریالی به ترتیب کالاهای دیجیتال، محصولات خانه و آشپزخانه، آرایشی و بهداشتی، مد و پوشاک، خوردنی و آشامیدنی، کتاب و هنر، ورزش و سفر و در نهایت خودرو، ابزار و اداری بوده‌اند. از نظر فروش تعدادی اما پرفروش‌ترین محصولات به ترتیب شامل خوردنی و آشامیدنی، خانه و آشپزخانه، کالاهای دیجیتال، آرایشی و بهداشتی، مد و پوشاک، کتاب و هنر، مادر و کودک و در نهایت ورزش و سفر بوده‌اند (نمودار 6).

در حقیقت فرآیند اعتمادسازی برای کاربران و ایجاد یک فضای رقابتی کامل شاید بیشترین تاثیر را در این روند رشد داشته است. در این بازارگاه فروشندگان می‌توانند با ارائه قیمت مناسب‌تر، آمادگی برای ارسال محصولات از انبار و کسب امتیاز عملکرد بالاتر نسبت به رقبا، به عنوان فروشنده برتر در جایگاه جعبه خرید پیش‌فرض قرار بگیرند. از طرفی نظارت بر قیمت و کیفیت کالاها هم اهمیت زیادی دارد و شاید مهم‌ترین آنها جلوگیری از عرضه کالاهای تقلبی باشد که به گواه آمار دیجی‌کالا از ابتدای سال 97 تا پایان نیمه اول سال 98 سهم 04 /0درصدی از کالاهای عرضه‌شده را به خودشان اختصاص دادند. در مقابل اما مشتریانی که در طول شش ‌ماه اول سال از این کالاها متضرر شده‌اند، به‌طور متوسط 200 میلیون تومان کد هدیه دریافت کرده‌اند. به همین منظور با بررسی اصالت کالا و به‌محض شناسایی کالای تقلبی، فروشنده آن تا 10 برابر ارزش فروش آن محصول جریمه می‌شود و در صورت تکرار این اتفاق جریمه‌ها و محدودیت‌های بیشتری برای آن فروشنده اعمال می‌شود. این در حالی است که روند بازگشت کالاها هم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دلایل آن مشخص شود. به‌طور کلی متوسط نرخ بازگشت کالا از سوی مشتریان به دلیل خطای فروشنده تا حالا هفت درصد بوده است.

74-6

سهم تجارت الکترونیک در دنیا

در بازارهای جهانی اما شرایط عدم ثبات اقتصادی بر روند رشد تجارت الکترونیک تاثیر گذاشته است. بررسی‌های eMarket نشان می‌دهد که بازار جهانی خرده‌فروشی تا پایان سال 2019 به ارزشی در حدود 038 /25 تریلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با سال گذشته رشد 5 /4درصدی داشته، هرچند میزان رشد آن در طول پنج سال گذشته کاهش نسبی را تجربه کرده است. این کاهش نسبی تا حد زیادی به دنبال کاهش هزینه مصرفی کاربران و خریداران در طول دو سال گذشته اتفاق افتاده است که در واقع نشان از شرایط اقتصادی ناپایدار و رکود اقتصادی در بعضی نقاط جهان دارد. با این همه تخمین زده می‌شود ارزش بازار جهانی تجارت الکترونیک تا پایان سال 2019 با رشد 7 /20درصدی به 535 /3 تریلیارد دلار رسیده باشد. صرف‌نظر از این میزان رشد، اما روند توسعه کلی تجارت الکترونیک در سراسر دنیا نسبت به دو سال گذشته کمی کندتر شده است. رشد این بازار در سال 2017 برابر 28 درصد و در سال 2018 برابر 9 /22 درصد بوده است. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارزش بازار جهانی تجارت الکترونیک تا پایان سال 2021 به حدود پنج تریلیارد دلار برسد تا به این ترتیب رشد سالانه 20درصدی را به ثبت برساند.

بر اساس این بررسی‌های آماری، منطقه آسیا- پاسیفیک در سال 2019 همچنان بیشترین رشد تجارت الکترونیک را نسبت به دیگر مناطق دنیا خواهد داشت و ارزش بازار تجارت الکترونیک آن با رشد سالانه 25درصدی به 271 /2 تریلیارد دلار می‌رسد تا 3 /64 درصد از کل بازار تجارت الکترونیک جهان را به خودش اختصاص بدهد. منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین اما با نرخ رشد نسبتاً ثابت 3 /21درصدی کمی بالاتر از متوسط جهانی قرار می‌گیرند، در حالی که آمریکای شمالی و اروپای غربی به ترتیب با رشد سالانه 5 /14 و 2 /10درصدی کاهش نسبی را در روند رشد خودشان تجربه می‌کنند. جالب است بدانید که از میان 10 کشور که بیشترین میزان رشد تجارت الکترونیک در سال 2019 را به دست آورده‌اند، شش کشور هندوستان، فیلیپین، چین، مالزی، اندونزی و کره جنوبی از منطقه آسیا- پاسیفیک هستند. در سال 2019 چین ارزشمندترین بازار تجارت الکترونیک جهان را با ارزش 935 /1 تریلیارد دلار در اختیار داشته است، بازاری که ارزش آن تا سه برابر بیشتر از بازار آمریکاست که با ارزش 92 /586 میلیارددلاری در جایگاه دوم جهان قرار دارد. این اتفاق برای اولین‌بار در سال 2013 رخ داد و ارزش بازار تجارت الکترونیک چین از آمریکا بالاتر رفت. با این اوصاف حالا چین 7 /54 درصد از کل بازار جهانی تجارت الکترونیک را در اختیار دارد که تقریباً دو برابر مجموع سهم پنج کشور برتر بعدی است. با این همه اما بازار تجارت الکترونیک هندوستان با رشد سالانه 9 /31درصدی بیشترین میزان این رشد را تجربه کرده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها