شناسه خبر : 33158 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بالا و پایین بیت‌کوین

چرا نوسانات در بازار رمزارزها شدت گرفت؟

شاید شما هم گاهی نمودار قیمت بیت‌کوین را مشاهده کرده‌اید. نموداری که شاید کمتر شاخصی در جهان اینقدر نوسان را تجربه کرده باشد. البته اگر نمودار کلی را نگاه کنید تنها رشد آن را از قیمت تقریباً صفر به هفت هزار دلار و در بالاترین قیمت آن یعنی 20 هزار دلار خواهید دید اما در بازه کوتاه‌مدت نوسان‌ها بسیار بالاست.

حمید خادمی/ تحلیلگر حوزه رمزارزها

شاید شما هم گاهی نمودار قیمت بیت‌کوین را مشاهده کرده‌اید. نموداری که شاید کمتر شاخصی در جهان اینقدر نوسان را تجربه کرده باشد. البته اگر نمودار کلی را نگاه کنید تنها رشد آن را از قیمت تقریباً صفر به هفت هزار دلار و در بالاترین قیمت آن یعنی 20 هزار دلار خواهید دید اما در بازه کوتاه‌مدت نوسان‌ها بسیار بالاست.

به‌عنوان مثال در طول دو سال گذشته ابتدا از 20 هزار دلار به 3200 دلار ریزش داشت سپس به 14500 دلار رسید و اکنون نیز در بازه 6500 تا 7500 در حال نوسان است.

توجه کنید این تنها قیمت کنونی است، در واقع بیت‌کوین توانایی ریزش‌های بسیار بالاتر یا رشد بالاتر را هم دارد چون قیمت آن رابطه مستقیمی با عرضه و تقاضای آن دارد و هیچ حد رشد یا ریزشی برخلاف بسیاری از مارکت‌های سرمایه‌گذاری ندارد. به‌عنوان مثال در بازار بورس ایران روزانه پنج درصد حد نوسان وجود دارد و بازار 24ساعته نیست اما بازار ترید کریپتو کارنسی هیچ قاعده منع‌کننده و محدودکننده‌ای ندارد.

در بازار کریپتو مهره‌های سرمایه‌گذاری کلانی به نام نهنگ وجود دارد که اکثراً اشخاصی هستند که بیت‌کوین را سال‌ها پیش که قیمت بسیار پایین داشته خریده‌اند یا ماینر بوده‌اند و این اشخاص کنترل‌کنندگان اصلی قیمت بیت‌کوین هستند، این اشخاص با یک اردر خرید یا یک اردر فروش توانایی پامپ یا دامپ بالای قیمت را دارند. گاهی حتی جابه‌جایی بیت‌کوین بین کیف پول‌های این افراد و صرافی‌ها باعث ریزش یا رشد قیمت می‌شود چون ترس ایجادشده در دل سرمایه‌گذاران خرد با دیدن جابه‌جایی میلیون‌ها دلار یا حتی میلیاردها دلار بیت‌کوین باعث ایجاد تصمیمی برای خرید یا فروش بیت‌کوین می‌شود چراکه احتمال فروش یا احتمال استفاده از این بیت‌کوین‌ها برای خرید یک آلت‌کوین وجود دارد.

بسیار پیش آمده که در بازار ترید ارزهای دیجیتالی به‌طور ناگهانی شاهد حرکت هزاردلاری یا دو هزاردلاری یا رشد یا ریزش چندهزاردلاری قیمت در یک روز و حتی شاید کمتر، در یک ساعت باشیم و دلیل آن فقط اردرهای خرید و فروش نهنگ‌هاست که باعث حرکت ناگهانی قیمت می‌شود. البته هیچ نهنگی بدون قاعده میلیون‌ها دلار را جابه‌جا و خرید و فروش نمی‌کند و دلیل این کار قطعاً با برنامه‌ای دقیق صورت می‌گیرد. همیشه قاعده‌ای برای پیش‌بینی قیمت و جهت حرکت آن وجود دارد و آن هم قواعد تکنیکال و فاندامنتال تحلیل بازار هستند.

اکنون به دلیل نوسانات اخیر می‌پردازیم و به شرایط آینده هم نگاه می‌کنیم:

 در طول سال گذشته قیمت بیت‌کوین پس از یک دوره رشد از 3500 دلار به 14500 دلار اکنون به زیر 7هزار دلار ریزش داشته و از جمله دلایل ریزش آن بی‌اثر شدن اخبارهای فاندامنتال مثبت ماه‌های قبل از آن و فشار فروشندگان بوده است.

از آوریل سال میلادی گذشته و پس از روز مالیات در آمریکا که در اواسط آوریل هر سال است، بیت‌کوین شروع به رشد کرد چون در کف قیمت تکنیکال و فاندامنتال قرار داشت و همچنین با ایجاد جو روانی در بازار با تاثیر از خبر هاوینگ (نصف شدن پاداش بالای استخراج بیت‌کوین) بیت‌کوین آن رشد بالا را تجربه کرد.

56-1

حدود شش ماه پیش زمانی که قیمت بیت‌کوین 12 هزار دلار بود با اختراع کامپیوتر کوانتومی توسط شرکت گوگل شایعات و نظراتی در مورد اینکه این کامپیوترها قابلیت شکستن الگوهای رمزنگاری بیت‌کوین را دارند و می‌توانند تمام بیت‌کوین‌های ماین‌نشده را در چند دقیقه ماین کنند در بازار پیچید و ترسی را در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که آیا سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین کار عاقلانه‌ای است یا خیر؟

همین ترس باعث خروج عده‌ای از بازار و ریزش قیمت شد و هم‌اکنون هم همین ترس برای آینده بیت‌کوین وجود دارد که با کشف یک کامپیوتر کوانتومی قدرتمند شبکه بیت‌کوین از هم‌ بپاشد.

این در صورتی است که بسیار از متخصصان علوم کامپیوتری بیان می‌کنند که هزینه استفاده از کامپیوترهای کوانتومی آنقدر بالاست که ارزش آن هزاران بار از تمام بیت‌کوین‌های موجود بیشتر است و صرفه‌ای در آن وجود ندارد که با یک کامپیوتر کوانتومی بیت‌کوین ماین کرد و همچنین تا 10 سال آینده هم کامپیوتر کوانتومی آنقدر قوی نخواهد بود که شبکه بیت‌کوین را هک کند و نیاز به قدرتی بسیار بالاتر از قدرت کنونی دارد اما این بازار یک بازار سرمایه‌ای است و وجود هر ریسک و خطر بزرگی باعث ترس سرمایه‌گذاران و خروج از بازار خواهد شد و کسانی که میلیون‌ها دلار سرمایه وارد این بازار می‌کنند تمام جوانب را می‌سنجند تا عاقلانه سرمایه‌گذاری کنند پس به هر خبری از نوع تهدید کوانتومی واکنش نشان خواهند داد تا سرمایه آنها نابود نشود.

همین موارد و موارد دیگر باعث ریزش قیمت شد و قانون جاذبه می‌گوید که هر چیزی بالا برود پایین هم می‌آید و با آرام‌تر شدن جو بازار که متاثر از خبر هاوینگ بود شاهد اصلاح قیمت بالای بیت‌کوین بودیم، همچنین در این فرآیند اخبارهای شنیده‌شده از چین هم بی‌تاثیر نبود چراکه چین مهره اصلی در بازار کریپتو است و با بیان خبر ممنوعیت‌های جدید برای رمزارزها و اکسچنج‌ها شاهد دامپ بالای قیمت بیت‌کوین از 11 هزار دلار تا 65 هزار دلار در عرض سه هفته بودیم و این نشان‌دهنده قدرت بالای تاثیر خبرهای چینی بر بازار کریپتو است.

دلیل این قدرت بالا وجود ماینرهای زیاد چینی و شرکت‌های بسیار زیاد فعال در این حوزه از چین است. با اعلام اینکه محبوب‌ترین صرافی کریپتو یعنی صرافی بایننس هم شامل طرح ممنوعیت می‌شود شاهد ریزش قیمت بالای بیت‌کوین بودیم البته این خبر تکذیب شد. اما خبر بسیار بدتری هم در ماهای اخیر شنیده شد.

مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا با ارز «لیبرا» که رمزارز فیس‌بوک بود. بسیاری دلیل اصلی رشد قیمت بیت‌کوین را توجه جهان به رمزارزها به واسطه رمزارز فیس‌بوک می‌دانستند. طرحی که قرار بود جایگزینی برای دلار باشد.

درست در زمانی که قیمت بیت‌کوین 14 هزار دلار بود خبر مخالفت کنگره آمریکا با این طرح باعث ریزش شدید قیمت شد و از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بود.

اگر جمیع موارد را بسنجیم متوجه می‌شویم که در واقع ما شاهد یک اصلاح پس از یک دوره رشد بودیم اما بسیاری از تحلیلگران این اصلاح را فقط یک خیز قبل از پرش می‌نامند و منتظر رشد قیمت به بالای 20 هزار دلار در ماه‌های آتی نیز هستند، دلیل این امر هاوینگ بیت‌کوین در سال میلادی آتی و نزدیک شدن به آن و همچنین افزایش حجم قراردادهای آتی بیت‌کوین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری آتی بیت‌کوین در cme و bakkt است.

اما یک دلیل بسیار قوی برای ریزش قیمت بیت‌کوین در سال آتی وجود دارد و آن هم روز مالیات در آمریکاست. همان‌طور که گفتم اواسط ماه آوریل در آمریکا روز مالیات نامیده می‌شود.

با مشاهده چارت قیمت بیت‌کوین در یک سال اخیر متوجه می‌شویم که قیمت بیت‌کوین در ماه‌های قبل از آوریل معمولاً نزولی بوده و از اوایل آوریل جهت چارت به سمت صعود حرکت می‌کند.

 همان‌طور که در نمودار 1 در بازه قبل از خط عمودی سیاه مشخص شده قیمت بیت‌کوین در ماه‌های قبل از آوریل نزولی بوده و در اوایل آوریل به بعد رشد مجدد شروع شده و بیت‌کوین از قیمت چهار هزار دلار در اواسط آوریل به قیمت 14 هزار دلار در ماه جولای رسید و رشدی تقریباً 5 /3برابری را تجربه کرد.

اما رابطه بیت‌کوین با روز مالیات در آمریکا چیست؟ رابطه بیت‌کوین و مالیات به بازیگران عمده این صنعت برمی‌گردد، یعنی صرافی‌ها و نهنگ‌های بازار کریپتو. در واقع این نهنگ‌ها برای پرداخت مالیات کمتر قیمت بیت‌کوین را پایین می‌آورند

تا مالیات کمتری برای بیت‌کوین‌هایشان بپردازند و پس از آوریل مجدداً شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم تا سرمایه آنها به حالت قبل بازگردد.

حال ما چهار ماه قبل از آوریل 2020 به سر می‌بریم و با نزدیک شدن به روز مالیات بسیاری از نهنگ‌ها و صرافی‌ها شروع به پایین آوردن قیمت کرده‌اند، تا در اظهارنامه‌های مالیاتی بتوانند دارایی‌های خود را با قیمتی کمتر نشان دهند.

حال تمامی سناریوهایی که در بالا به آنها پرداختیم باعث می‌شوند تحلیل‌ها در مورد رشد یا ریزش قیمت کمی متناقض و چنددسته‌ای باشند و گونه‌ای بلاتکلیفی بر بازار برای پیش‌بینی‌ها حاکم باشد و تحلیلگران نتوانند به‌طور قطع در مورد قیمت بیت‌کوین در چند ماه پیش رو نظری واحد بدهند و در واقع باید دید برنده رقابت بین هاوینگ و روز مالیات کدام یک خواهد بود و کدام یک توانایی تاثیر بر قیمت را بیشتر از دیگری دارد. حال به بررسی چارت‌ها بپردازیم:

با بررسی چارت روزانه بیت‌کوین متوجه وجود یک کانال نزولی خواهیم شد که احتمال نوسان قیمت بیت‌کوین در بازه 8300 تا 5هزار دلار در آن وجود دارد، در واقع در این چارت کف قیمت 5هزار دلار و سقف 8400 است و خروج قیمت از این دو باعث ایجاد یک کانال جدید خواهد شد.

در چارت روزانه اما شاهد یک تقاطع مرگ در خطوط میانگین متحرک 50 و 200 روزه هستیم که سیگنال ریزش در بلندمدت را تداعی می‌کند، در واقع کانالی که بیت‌کوین در آن قرار دارد یک کانال پرنوسان نزولی است که فعلاً قیمت در اواسط آن قرار دارد. در چارت هفتگی اما قضیه متفاوت است.

در چارت هفتگی بیت‌کوین در نقطه‌ای که با دایره سیاه مشخص شده ما شاهد یک تقاطع طلایی در میانگین‌های متحرک 50 و 100 هستیم.

قابل ذکر است که در سال 2016 پس از ایجاد چنین تقاطعی شاهد رشد بالای قیمت بیت‌کوین بودیم اما این تقاطع به تنهایی عامل رشد نیست و نیاز است به دلایل فاندامنتال هم پرداخته شود و شرایط بازار هم عامل رشد باشد. همچنین در چارت هفتگی بیت‌کوین با اندیکاتور ایچیموکو متوجه یک مقاومت بسیار قوی با ابر ایچیموکو در قیمت 84هزار دلار خواهیم بود که بسیار شکستن این قیمت را سخت خواهد کرد و در صورت شکسته شدن این قیمت بیت‌کوین می‌تواند به قیمت‌های بسیار بالاتری دست پیدا کند.

نتیجه حاصله این است که وجود چندین تناقض در چارت‌های روزانه و هفتگی قیمت بیت‌کوین و شرایط بازار باعث نوسان بالای قیمت بیت‌کوین شده است. وجود تقاطع مرگ در چارت روزانه و تقاطع طلایی در چارت هفتگی نوعی شک و دودلی برای تحلیلگران ایجاد کرده اما همه درباره رشد بیت‌کوین و کف قیمتی 5هزار تا 5800 توافق دارند و همچنین چیزی که مشخص است با توجه به پیش‌رو بودن روز مالیات در آمریکا و هاوینگ که باعث ایجاد دلیلی قوی برای رشد بیت‌کوین بعد از ماه آوریل سال 2020 است اکنون نمی‌توان درباره روند بازار تا رسیدن به ماه آوریل نظری قطعی در مورد روند قیمت داد و تنها باید با موج‌ها شنا کرد تا غرق نشد.

در آخر بگویم که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی بسیار پرریسک است و نیاز به دانش بالایی در حوزه مدیریت سرمایه دارد پس از ورود بدون علم به بازار خودداری کنید.

56-2

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها