شناسه خبر : 3287 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت هر کیلو آوکادو به پنج یورو رسید

افزایش تولید سیب در اروپا و آمریکا

WAPA - در سی و هفتمین کنفرانس پروگانوس فروت پیش‌بینی می‌شود تولید سیب در اروپا در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل هفت درصد افزایش یابد.

نگاه دادخواه

WAPA - در سی و هفتمین کنفرانس پروگانوس فروت پیش‌بینی می‌شود تولید سیب در اروپا در سال 2013 نسبت به سال قبل هفت درصد افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود حدود 11میلیون تن سیب در اروپا تولید شود که شش درصد بیشتر از متوسط سه سال گذشته است. در سال 2013 تولید سیب در آمریکا و ترکیه چهار درصد و در اوکراین دو درصد افزایش خواهد یافت اما تولید آن در چین پنج درصد و در روسیه 14 درصد کاهش می‌یابد. به علت تاخیر در شکوفه دادن و سرمای بهاری، برداشت سیب در بیشتر کشورهای اروپایی دیرتر از معمول شروع خواهد شد. به‌رغم افزایش در حجم تولید سیب، میزان عرضه آن در بازار اروپا همانند سال قبل است و احتمالاً اتحادیه اروپا برای افزایش صادرات برنامه‌ریزی خواهد کرد. اندازه سیب‌های تولید‌شده در سال جاری کمی کوچک‌تر از سال قبل است اما کیفیت آن خوب پیش‌بینی می‌شود.

فصل برداشت گندم و کاهش قیمت در اروپا و آمریکا
در دومین هفته ماه آگوست، قیمت گندم در هر سه بازار معاملات آمریکا کاهش یافت. کاهش قیمت در این هفته از ترس و نگرانی حاصل از بالا بودن قیمت گندم نسبت به قیمت ذرت و یک رقابت قدیمی بین این دو محصول سرچشمه می‌گیرد. تقاضای پایین برای گندم آمریکا در بازار جهانی به ترس‌های بیشتر دامن می‌زند. پیش‌بینی برداشت نسبتاً قوی گندم بهاری به معاملات بازار MGEX فشار وارد کرد. وزارت کشاورزی آمریکا 68 درصد محصولات گندم بهاری را در وضعیت خوب تا عالی گزارش کرد. مجموع فروش واریزنشده و صادرات انباشته انواع گندم در سال 2014-2013، 6/13 میلیون تن گزارش شده که 42 درصد بیشتر از سال قبل است. قیمت گندم اروپا در این هفته به تدریج کاهش یافت. پیش‌بینی برداشت خوب و چشم‌انداز رو به پیشرفت محصولات به کاهش بیشتر قیمت‌ها کمک می‌کند.

افزایش صادرات آوکادو از پرو به اروپا
با اتمام فصل برداشت آوکادو در اروپا، واردات این میوه استوایی از کشورهای نیمکره جنوبی آغاز شده است. در سال قبل بیشتر واردات آوکادوها از اسپانیا، آفریقای جنوبی و پرو بود. امسال بیشتر واردات اروپا از پرو بوده و واردات کمتری از آفریقای جنوبی صورت گرفته است. در سال جاری آفریقا حدود 42 هزار تن آوکادو به اروپا صادر کرد که بسیار کمتر از 50300 تن صادر‌شده در سال قبل است. پیش‌بینی می‌شود با بهبود شرایط آب و هوایی مجدداً صادرات آفریقا در سال آینده افزایش یابد. فشار زیادی که بر کشاورزان آفریقایی وارد می‌شود اساساً به علت رقابت بالا با پرو است. پرو در پنج ماه نخست امسال حدود 43900 تن آوکادو صادر کرد که 46 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. واردات آوکادو به آلمان نیز افزایش یافته به طوری که در پنج ماه نخست امسال آلمان حدود 13 هزار تن آوکادو وارد کرد که 1500 تن آن از پرو و 570 تن آن از آفریقای جنوبی بود. قیمت آوکادو در بازار اروپا در چند ماه قبل حدود 9 یورو در هر کیلو بود اما هم‌اکنون بین چهار تا پنج یورو است.

خشکسالی در چین و افزایش واردات برنج
مرکز اطلاعات غلات و دانه‌های روغنی چین پیش‌بینی می‌کند در سال
2014-2013 واردات برنج توسط چین به رکورد چهار میلیون تن برسد که 14 درصد بیشتر از سال قبل است. طبق پیش‌بینی‌های این مرکز تولید برنج به علت خشکسالی مداوم در مناطق رویش برنج یک میلیون تن کاهش خواهد یافت که شش درصد کمتر از سال قبل است. این مرکز اضافه می‌کند خشکسالی تاثیر کمی بر افزایش واردات دارد و واردات بیشتر برنج در سال جاری اساساً به علت قیمت‌های بین‌المللی پایین‌تر است. طبق اعلام این مرکز تفاوت بین متوسط قیمت برنج ویتنامی وارداتی و قیمت برنج داخلی حدود 65 تا 80 دلار در هر تن است. بر مبنای اعلام سازمان غذا و کشاورزی (FAO) در این ماه متوسط قیمت برنج باسماتی پاکستانی کاهش یافته که البته هنوز هم 22 درصد بیشتر از قیمت‌های سال گذشته است.

کاهش تولید کاکائو و افزایش قیمت آن
سازمان بین‌المللی کاکائو در ماه گذشته در گزارشی میزان تولید، آسیاب و ذخایر دانه کاکائو را پیش‌بینی کرد. در سال جاری میزان تولید دانه کاکائو نسبت به سال قبل 7/2 درصد کاهش و میزان ذخایر آن 3/3 درصد کاهش خواهد یافت. در سال 2012-2011 حدود چهار میلیون تن دانه کاکائو تولید شد که 9/3 میلیون تن آن به صورت آسیاب‌شده به فروش رسید. تخمین‌ها نشان می‌دهد امسال حدود 9/3 میلیون تن کاکائو تولید می‌شود. در این ماه قیمت هر تن دانه کاکائو به طور متوسط 2500 دلار بود که بالاتر از متوسط قیمت آن در سال گذشته است. کاهش تولید موجب افزایش نگرانی‌ها از عرضه جهانی شده و قیمت دانه کاکائو را تا سه درصد بالا برده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها