شناسه خبر : 32767 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترکش انتظارات

عوامل انتظاری با بازار ارز چه می‌کند؟

بازار ارز در دو هفته گذشته روند پرنوسان و متفاوتی را به نسبت سه ماه اخیر که روزهای آرامی داشت و در محدوده نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ثبات رسیده بود، به نمایش گذاشت. از یک طرف تقاضای فصلی، افزایش انتظارات و تکاپوی سفته‌بازان بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و از طرف دیگر افزایش قیمت بنزین و بروز نارضایتی‌ها باعث شد تا سدهای جدید مقاومتی نرخ ارز شکسته شود و نرخ ارز تا 12 هزار و 800 تومان در روز دوم هفته گذشته پیشروی کند به‌طوری که بازار ارز طی یک هفته افزایش قیمت بیش از هفت درصد را تجربه کرد.

سایه فتحی: بازار ارز در دو هفته گذشته روند پرنوسان و متفاوتی را به نسبت سه ماه اخیر که روزهای آرامی داشت و در محدوده نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ثبات رسیده بود، به نمایش گذاشت. از یک طرف تقاضای فصلی، افزایش انتظارات و تکاپوی سفته‌بازان بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و از طرف دیگر افزایش قیمت بنزین و بروز نارضایتی‌ها باعث شد تا سدهای جدید مقاومتی نرخ ارز شکسته شود و نرخ ارز تا 12 هزار و 800 تومان در روز دوم هفته گذشته پیشروی کند به‌طوری که بازار ارز طی یک هفته افزایش قیمت بیش از هفت درصد را تجربه کرد.

در چنین شرایطی سفته‌بازان و نوسان‌گیران ارزی کنترل بازار را در مقطع کوتاهی به دست گرفتند و به‌طور غیرمنتظره‌ای قیمت را به سوی سطوحی بردند که از تیرماه امسال سابقه نداشت اما از بعد از ظهر روز یکشنبه گذشته بازار ارز وارد فاز کاهشی شد و در نهایت در روز چهارشنبه به کانال 11 هزارتومانی بازگشت.

در شرایطی که دوباره بازار ارز آرام گرفته است چه عواملی باعث شد تا بازار ارز در چند وقت اخیر بازهم دچار تلاطم و التهاب شود؟ برخی این مساله را به افزایش نرخ بنزین و اعتراضات و نارضایتی‌ها ربط دادند در حالی که روند افزایشی نرخ ارز چند روز قبل از افزایش قیمت بنزین آغاز شده بود به همین دلیل بنزین تنها عامل محرک افزایشی نبود عواملی چون بازگشت انتظارات تورمی، فعال شدن تقاضای سوداگری و اضافه شدن تقاضای فصلی نیز در این زمینه اثرگذار بودند.

در چنین شرایطی رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود که البته هنوز دسترسی مردم به اینترنت قطع نشده بود در واکنش به افزایش قیمت ارز نوشته بود

که نرخ فعلی ارز تحت تاثیر بیش جهش قبلی ناشی از عوامل انتظاری و تداوم تحریم‌ها بوده و از پشتوانه عوامل بنیادی برخوردار نیست.

عبدالناصر همتی به این مساله هم اشاره کرده بود که محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود چهار واحد درصد در سال خواهد بود.

آنچه مشخص است به‌زعم کارشناسان و بر اساس گفته‌های رئیس‌کل بانک مرکزی اثر عوامل انتظاری بر بازار ارز بسیار قوی‌تر از دیگر محرک‌هاست به همین جهت به نظر می‌رسد آرامش فعلی بازار ارز مقطعی است و بازهم با شوک جدیدی دوباره برهم خواهد خورد و ممکن است این بار تکانه‌های نرخ ارز شدیدتر باشند

چراکه در شرایط فعلی مساله کسری بودجه بیش از هر محرک دیگری می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. به این بهانه در پرونده پیش‌رو اثر انتظارات تورمی بر بازار ارز را بررسی کرده‌ایم که در شرایطی که اقتصاد ایران تحت تاثیر شوک‌ها و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی قرار دارد بازار ارز آبستن چه تحولاتی خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...