شناسه خبر : 32019 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سکوت بازارها

سرمایه به کجا می‌رود؟

کاهش پیوسته نرخ ارز، حجم تقاضا را نه‌تنها از بازار ارز بلکه از برخی بازارها که روزی جولانگاه تقاضاهای غیرمصرفی بودند نیز گرفته است و زمینه‌های رکود را ایجاد کرده است.

مژگان بازچی: کاهش پیوسته نرخ ارز، حجم تقاضا را نه‌تنها از بازار ارز بلکه از برخی بازارها که روزی جولانگاه تقاضاهای غیرمصرفی بودند نیز گرفته است و زمینه‌های رکود را ایجاد کرده است.

با شروع روند کاهشی نرخ ارز طی ماه‌های گذشته، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش یافته و پول داغی که موجب افزایش قیمت بود، دیگر در این بازار دیده نمی‌شود. کاهش حجم تقاضا، بازدهی منفی بازار ارز طی ماه گذشته و انتظارات مردم نسبت به ثبات یا استمرار روند کاهشی، تقاضای سرمایه‌گذار را از این بازار دور ساخته است.

در سایر بازارها همچون مسکن و خودرو نیز با وجود کاهش بهای دلار از 15 هزار تومان به حدود 11 هزار تومان طی سال جاری، کاهش نرخ چشمگیری مشاهده نشده و عمدتاً رکود را برای آنها به ارمغان آورده است. بررسی روند تاریخی وقایع ارزی-سیاسی مشابه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد در دوره‌های پس از رونق که بازارها وارد فاز رکودی می‌شوند، بازارهای خودرو و مسکن با تعدیل قیمت زیادی همراه نبوده، اما کاهش شدید تقاضا را به دنبال داشته‌اند. کاهش تقاضا در این بازارها، انتظار کاهش نرخ‌ها را مطابق نرخ ارز دارد، اما آنچه رخ خواهد داد شاید کاملاً مطابق انتظارات نباشد. در این بین، دو بازار سرمایه و پول روندی کاملاً متفاوت را دنبال می‌کنند. بازار بانکی که به‌تبع ارائه سودهای ثابت از سودآوری سایر بازارها جا مانده بود، حالا به مامنی برای سرمایه‌ها تبدیل شده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که مانده سپرده‌ها در پایان اردیبهشت‌ماه 6 /26 درصد نسبت به مقطع مشابه سال قبل رشد داشته است. این افزایش نشان می‌دهد حجم سرمایه‌های ریسک‌گریز مجدداً به بازار پول بازگشته است. با وجود رکود در بازارهای موازی، حرکت سرمایه به سمت بازار سهام همچنان ادامه دارد. بورس که روند صعودی خود را با نخستین تحرکات ارزی آغاز کرد، با اصلاح آن نیز در شهریورماه سال گذشته همراه شد. اما از ابتدای سال جاری با وجود روند نزولی نرخ ارز، رشد پیوسته خود را از سر گرفت و تا مرز 280 هزار واحد پیش‌رفت. در واقع بازار سهام از ابتدای امسال با ثبت بازدهی 55درصدی، بالاتر از سایر بازارهای موازی ظاهر شد و همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است. طبق آمار رئیس سازمان بورس، جذب نقدینگی در بورس منجر به افزایش حجم معاملات بازار سهام شده است و نشان می‌دهد که جریان سرمایه به سمت این بازار ادامه دارد. حمایت‌های دولت از توسعه بازار سرمایه نیز نشان‌دهنده حمایت از چنین جریان سرمایه‌ای است. اما باید دید که آیا چنین روند شتابانی پشتوانه تحلیلی هم دارد!

جدایی مسیر بازارهای سهام و ارز، از تلاش‌های دولت و بانک مرکزی در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز و افزایش نرخ نیمایی آغاز شد و با خبرهای سیاسی همچون سفر وزیر امور خارجه به فرانسه، استمرار یافت. ادامه روند فعلی برای برخی سهم‌ها پشتوانه بنیادی داشته و برای برخی دیگر ترکیدن حباب قیمتی را به دنبال دارد. باید دید که آیا این دریای آرام و روز آفتابی، به زودی طوفان را نیز می‌بیند!

دراین پرونده بخوانید ...