شناسه خبر : 2886 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ین صعود کرد

بیگ‌بنگ پولی جواب نداد

ین ژاپن بیشترین افزایش ارزش را برابر دلار آمریکا از ماه ژوئن داشته است که در نتیجه شکست تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای اعمال محرک‌های بیشتر به وجود آمده که باعثشد فرآیند رشد اقتصادی از طریق تضعیف ارزش پول به بن‌بست برسد.

خجسته دهقانی
ین ژاپن بیشترین افزایش ارزش را برابر دلار آمریکا از ماه ژوئن داشته است که در نتیجه شکست تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای اعمال محرک‌های بیشتر به وجود آمده که باعث شد فرآیند رشد اقتصادی از طریق تضعیف ارزش پول به بن‌بست برسد.
بعد از سخنان هاروکیکو کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن ارزش ین افزایش یافت. وی در سخنان خود اظهار داشت گام‌های جدیدی برای سیاست‌های انبساطی در حال حاضر اعمال نمی‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی موقعیتی امن در پی افت رشد اقتصادی ایالات متحده نسبت به پیش‌بینی‌ها به ین روی آورند. برایان کیم استراتژیست ارز خارجی در رویال بانک اوراق بهادار RBS می‌گوید: «بانک مرکزی ژاپن پیش‌بینی خود را نسبت به تورم افزایش نداد و در حال حاضر هیچ کار جدیدی نکرده است که باعث شود ارزش دلار به ین به منظور حمایت از ین کاهش پیدا کند. مسوولان بانک مرکزی ژاپن بایستی آنچه را که طی این ماه ادعا کردند پیاده‌سازی کنند.» ارزش ین ژاپن طی هفته منتهی به 26 آوریل 5/1 درصد افزایش یافت و به 5/98 در برابر هر دلار رسید که بزرگ‌ترین پرش قیمت از پنج روز منتهی به اول ژوئن است. این در حالی است که ین طی سه هفته گذشته افت چشمگیر داشت و در 11 آوریل به 95/99 نیز افت کرده بود که تقریباً به سطح 100 رسیده بود که بیشترین میزان افت در چهار سال اخیر است. ارزش ین ژاپن در 25 آوریل بعد از سخنان رئیس بانک مرکزی ژاپن برای حفظ تعهداتش برای دو برابر کردن پایه پولی طی دو سال آینده افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود سطح قیمت‌های مصرف‌کننده در سال مالی آینده به سطح دو در صد افزایش یابد و نیاز به محرک‌های بیشتر مالی در پی آن کاهش یابد. بانک مرکزی پس از 4 آوریل اعلام کرد برنامه محرکی که عمدتاً شامل خرید اوراق قرضه دولتی است، افزایش می‌یابد. بر اساس داده‌های وزارت مالی در 25 آوریل سرمایه‌گذاران ژاپنی در شش هفته منتهی به 19 آوریل پس‌انداز خود را از اوراق قرضه‌های خارجی کاهش داده‌اند و سفته‌بازی برای خرید صندوق‌ها و اوراق خارجی به منظور دریافت سود کاهش یافته است. بیت سایگن تالر استراتژیست ارشد ارز خارجی در UBS AG در زوریخ می‌گوید: «آنچه مردم را دچار سردرگمی می‌کند، این است که هنوز شاهد هیچ‌گونه جریان سرمایه‌های ژاپنی به دارایی‌های خارجی نیستم.» ین ژاپن در 25 آوریل در پی تلاش سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مطمئن افزایش یافت که این موضوع در پی انتشار داده‌های تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بود که نشان می‌داد برای سه‌ماهه اول سال نرخ سالانه رشد تنها 5/2 درصد افزایش یافته است. اعضای هیات مدیره بانک مرکزی ژاپن پیش‌بینی می‌کنند برای پایان دادن به بیش از یک دهه تورم منفی لازم است که به همراه سیاست‌های پولی بی‌سابقه قیمت‌های مصرف‌کننده نیز نتوانند تا ماه اکتبر خود را با پیش‌بینی‌ها ارتقا دهند. 9 عضو هیات‌مدیره در 25 آوریل پیش‌بینی کردند قیمت‌های مصرف‌کننده به جز افزایش بر مالیات بر فروش معوق شده و هزینه‌های مواد غذایی تازه 7/0 درصد از ماه مارس امسال افزایش خواهد یافت و در دو سال آینده به 4/1 درصد و سپس به 9/1 درصد خواهد رسید. شرکت‌هایی همچون سونی و شرکت دخانیات ژاپن پیش‌بینی سود خود را بر اساس افت ارزش ین و رشد سهام در پی سیاست‌های انبساط پولی کورودا افزایش داده‌اند و ریسک تداوم کاهش قیمت‌ها اعتبار بانک مرکزی ژاپن را از بین می‌برد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها