شناسه خبر : 20666 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس سابق مرکز تحقیقات فدرال‌رزرو آتلانتا از روند تدریجی بهبود سخن می‌گوید

واکنش بازار آرام خواهد بود

یکی از مقامات سابق فدرال‌رزرو معتقد است بانک مرکزی آمریکا فرآیند کاهش تدریجی را از هفته آینده آغاز خواهد کرد اما تصمیم اساسی در این زمینه بر عهده‌ جانشین بن ‌برنانکی خواهد بود.

علیرضا پناهی
منبع: مارکت واچ
یکی از مقامات سابق فدرال‌رزرو معتقد است بانک مرکزی آمریکا فرآیند کاهش تدریجی را از هفته آینده آغاز خواهد کرد اما تصمیم اساسی در این زمینه بر عهده‌ جانشین بن ‌برنانکی خواهد بود. رابرت ایزن بیز، رئیس سابق مرکز تحقیقات بانک فدرال‌رزرو آتلانتا که هم‌اکنون اقتصاددان ارشد در شرکت مشاوره کامبرلند است، در مصاحبه‌ای با مارکت واچ گفت بانک مرکزی از یک استراتژی خروج که ممکن است باعث محدودیت شکست بازار شود چشم‌پوشی می‌کند.

***

به نظر شما فدرال‌رزرو در هفته آینده چه خواهد کرد؟
آنها در شرایط دشواری قرار دارند. در ملاقات ماه ژوئن، شرایط بازار کار بهتر از حالا که اصلاحات انجام گرفته است بود. بازارها طی کاهش تدریجی متحمل هزینه‌های زیادی شده‌اند و حالا اگر آنها این کاهش را انجام ندهند، این بازارها به بازارهای نا‌امیدکننده‌ای تبدیل خواهند شد، و این باعث اختلال بیشتر بازار در آینده با توجه به شرایط ناپایدار در مورد سوریه و عدم اطمینان درباره شرایط بودجه خواهد شد، که قطعاً آنها به دنبال این نیستند. پس چیزی که من از آنها انتظار دارم یک کاهش تدریجی ملایم است، یعنی اقدامی در حد ضرورت انجام دهند نه به اندازه‌ای که باعث شکست در بازارها شود. پس به نظر من یک مقدار کم، چیزی حدود پنج میلیارد دلار کاهش در نرخ خریدها که احتمالاً بیشتر در بخش اوراق خزانه خواهد بود تا بخش مسکن، بر اساس اطلاعات منتشره از کنفرانس جکسون هیل اتفاق خواهد افتاد چرا که در این بخش فضای مانور بیشتری وجود دارد و بازار مسکن تحت تاثیر حمایت از بازار خزانه قرار خواهد گرفت. index:1|width:200|height:292|align:left

 آیا بازار این ظرفیت را خواهد داشت؟
بله، من این‌طور فکر می‌کنم. نباید واکنش زیادی اتفاق بیفتد. البته اگر آنها هیچ کاری انجام ندهند، واکنش بیشتری در بازار رخ خواهد داد. این مساله عدم اطمینان بیشتری را ایجاد خواهد کرد. اگر اقدامات‌شان با شکست مواجه شود آنگاه زمینه را برای نوسان در ماه‌های آینده فراهم خواهند کرد.

 شما پیشروی این کاهش تدریجی را چگونه می‌بینید؟
شاید مسیر مشخصی وجود نداشته باشد. به این خاطر که با انتخاب شدن جانشین برنانکی، شخصیت جدیدی بر هیات فدرال‌رزرو حاکم خواهد شد و در FOMC برای سال بعد رای می‌دهند. پس ممکن است یک اقدام جزیی انجام دهند و بگویند اکنون نوبت افراد دیگری است که سیاست‌ها را تعیین کنند. این مساله به معنی ارجاع کامل تصمیم‌گیری به کمیته جدید خواهد بود. هیچ کدام از این افراد هم‌اکنون در جایگاه تصمیم‌گیری نیستند و ما حتی نمی‌دانیم آنها چه کسانی خواهند بود. ارجاع این مساله به کمیته جدیدی که هنوز تشکیل نشده است نوعی بسط دادن موضوع است.
اگر جانت یلن نامزد سمت مورد نظر باشد این مساله حتی دیگر موضوع مهمی نخواهد بود. اگر قرار است او کاندیدا شود، به نظر من کاهش تدریجی ادامه خواهد داشت اما می‌دانیم که او بسیار محتاط است، پس من فکر نمی‌کنم او به دنبال یک مسیر کاهش تدریجی گسترده باشد.

 آیا شما فکر می‌کنید فدرال‌رزرو می‌تواند این پایان QE را بدون متلاطم کردن بازارها اداره کند؟
نه، من نمی‌دانم که آنها چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند. نوعی انفصال در نگرش آنها نسبت به QE و ذهنیت بازارها در مورد آن وجود دارد، و من فکر نمی‌کنم آنها این تفاوت‌ها را به درستی درونی‌سازی کرده باشند. آنها مدل‌هایی دارند که بر روی حجم ذخایر عمده و مقدار و اندازه پورتفولیوشان به عنوان ابزار غالب تصمیم‌گیری نظارت دارد نه بر میزان خریدهایشان. نکته‌ای که آنها فراموش کرده‌اند این است که آنها ساختار متون را تغییر داده‌اند. پس زمانی که شما به نرخ‌های آتی نگاه می‌کنید، به انتظارات بازار در شرایط عادی نگاه نمی‌کنید بلکه به انتظارات عرضه محدود تولید می‌نگرید. منظور من از بیان این نکته این است که آنها کاهش تدریجی را آغاز کرده‌اند و سرعت صدور اوراق خزانه در همین سرعت کنونی ادامه پیدا خواهد کرد. سپس آنها عرضه موارد مشابه را در بازار افزایش خواهند داد در حالی که فدرال‌رزرو هنوز اقدام به کاهش مقیاس خرید‌های خود نکرده است و افزایش عرضه باعث کاهش قیمت‌ها و افزایش نسبت‌ها خواهد شد؛ و این همان جایی است که تاثیر این علائم خود را نشان می‌دهد و فکر نمی‌کنم این مساله خوشایند آنها باشد.

  پس نرخ‌ها از چیزی که آنها پیش‌بینی می‌کنند بالاتر خواهد رفت؟
دقیقاً، به این خاطر که عمل کاهش تدریجی عرضه‌ بیشتری را در بازار نسبت به حالت عدم کاهش تدریجی قرار خواهد داد. این یک جابه‌جایی عرضه به خاطر یک رویداد غیرمنتظره است نه یک جابه‌جایی نرمال تقاضا.

شما هرگز طرفدار فرآیند کاهش تدریجی نبوده‌اید. اکنون که فدرال‌رزرو در حال ایجاد یک را ه خروج است شما چه فکر می‌کنید؟
من از اول هم در مورد این استراتژی خروج نگران بودم و فکر می‌کنم که چشم‌اندازشان درباره اینکه می‌توانند یک مسیر آرام برای خروج از این راه داشته باشند اندکی خوش‌بینانه است. صراحتاً معتقدم که آنها فرصت یافتن راه‌های دیگر برای برون‌رفت از این شرایط را از دست داده‌اند. من مدت‌ها درباره اینکه آنها هم‌اکنون چه کار باید بکنند بحث کرده‌ام و معتقدم به جای حدس زدن کشش نرخ بهره تقاضا باید مقررات فدرال‌رزرو را افزایش دهند. چرا تنها مقدار ذخایر را به طور مستقیم کنترل نکنند؟ آنها می‌توانند این کار را بدون از دست دادن هزینه فرصت در این مورد انجام دهند چرا که آنها کماکان به ذخایر، بهره پرداخت خواهند کرد.
هم‌اکنون ذخایر بدون هیچ بازدهی نگهداری می‌شوند، پس اگر شما قوانین ذخیره را افزایش دهید تا 90درصد از 5/2تریلیون دلار را از ذخایر اضافی با یک تعهد راهنمایی بعدی که آن محدودیت را با شروع رشد اقتصادی کمرنگ می‌کند، به دست آورید به شما این امکان را می‌دهد که الزامی برای فروش دارایی‌هایتان از پورتفولیوتان نداشته باشید. در واقع آنها پشت منحنی تورم قرار دارند. این مساله باعث آرامش بازارها در شرایط کاهش میزان ترس بازارها از اینکه دارایی‌هایشان در بازار مسدود شود، خواهد شد. پس به نظر من آنها یک فرصت بسیار خوب را از دست می‌دهند.

پس افزایش الزامات ذخیره باعث مسدود شدن آنها می‌شود؟
با مسدود کردن آنها، شما از وسوسه‌ برخی موسسات برای گرفتن وام‌های سنگین اجتناب می‌کنید. با ضریب فزاینده پولی کنونی، می‌توان عرضه پول را چیزی حدود 15تا20 برابر کرد. این ریسک بزرگی برای مواجه شدن است. شما می‌توانید به جای تکیه بر ابزار نرخ بهره آن‌ را با ابزارهای دیگری بسیار بهتر در کنترل بگیرید.

 چرا فدرال‌رزرو به این مساله با گوشه چشم نگاه می‌کند؟
به نظر من مساله میراث در اینجا مطرح است. آخرین بار الزامات فدرال‌رزرو به عنوان ابزار بزرگی طی دوره رکود بزرگ جهانی مورد استفاده قرار گرفت. میلتون فریدمن و دیگران بحث‌هایی در این مورد داشته‌اند که این یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید رکود بزرگ بوده است، و برنانکی که خود دانشجوی همان دوران است، به این مساله معتقد بود. قطعاً تمام آن خط‌مشی‌ای که در آن زمان دنبال می‌شده تحت تاثیر نگه داشتن استاندارد طلا بوده است، که هم‌اکنون به ما مربوط نمی‌شود. پس من فکر می‌کنم که اسیر آن داستان تاریخی شدن یکی از اساسی‌ترین مشکلات است و معتقدم به همین خاطر آنها به راه‌های دیگر فکر نمی‌کنند.

 به نظر شما آیا ما از آنچه مردم فکر می‌کنند به خروج نزدیک‌تر هستیم؟
نه، من این‌طور فکر نمی‌کنم. در ماه ژوئن فدرال‌رزرو ارقامی داشت که نشان می‌داد وضعیت اقتصادی رو به بهبود است و در ماه‌های گذشته چیزی حدود 199 هزار شغل در ماه ایجاد شده است. هم‌اکنون اطلاعات ویرایش‌شده حاکی از آن است که ما به دنبال 164هزار شغل هستیم. تنها دلیلی که شما در کاهش نرخ بیکاری نزولی عمل کرده‌اید این است که در تخمین نرخ اشتباه کرده بودید. داشتن تمامی شغل‌هایی که خواسته شده بوده با توجه به شرایط بازار کنونی اندکی ساده‌انگاری است. شما باید جزییات را بیشتر مورد بررسی قرار بدهید و زمانی که شما این کار را انجام دهید متوجه خواهید شد که عده‌ زیادی هستند که اشتغال ناقص دارند؛ و این مساله در ذهن افرادی که می‌خواهند در راس امور قرار بگیرند خواهد ماند.
پس شما به مشتریان‌تان چه می‌گویید؟
این موردی است که در آن مشخص نیست به کجا می‌روید. ما اساساً در این نقطه به سختی می‌توانیم جواب قطعی بدهیم. مشاوران کامبرلند، که مدیران سرمایه ثابت هستند، یک پورتفولیو بسیار بزرگ متمرکز بر شهرداری دارند و ما در آنجا موقعیت‌های بسیاری خوبی را یافته‌ایم. زمانی که شما می‌توانید 5 تا 5/5 درصد کوپن در AA و AA‌‌- داشته باشید و در مورد کیفیت اعتباری اساسی کاملاً مراقب هستید، به این معنی است که بازدهی 9درصدی داشته‌اید که در چنین فضایی بسیار خوب است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها