شناسه خبر : 20544 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش ۳/۳درصدی تقاضا برای سرب در سال ۲۰۱۳

پادشاهی سرب به پایان می‌رسد؟

آنکوش کومار جین: در مورد برتری بلامنازع سرب هیچ شکی وجود ندارد؛ عملکرد این فلز از عملکرد مجموعه فلزات اساسی بهتر بوده است. با مقایسه سالانه حرکات قیمت تمامی فلزات اساسی در بورس کالای هند و بورس فلزات لندن، ثابت شده است که سرب دارد برتری خود را در بازارهای فلزات اساسی حفظ می‌کند. امسال این کالا با ۵/۱۷ درصد نرخ بازگشت در بورس کالای هند(MCX) و ۱۴ درصد نرخ بازگشت در بورس فلزات لندن روبه‌رو بوده است.


چشم‌انداز تکنیکال
به طور تکنیکال بر روی نمودارهای ماهانه، معاملات آتی سرب تقریباً شکل مثلث متقارن به خود گرفته است. هنگامی که این الگو در یک روند صعودی شکل می‌گیرد و سپس بعد از آن، اگر بازار روند صعودی داشته باشد، این یک الگوی ادامه‌دار در نظر گرفته می‌شود و اگر بازار روند نزولی داشته باشد، این یک الگوی معکوس در نظر گرفته می‌شود. از روی نمودارهای ماهانه می‌توان فهمید، قیمت‌های آتی سرب نیز از پنج سال گذشته به سرعت در حال افزایش بوده است، به طوری که در حال حاضر افزایش قیمت‌های آتی سرب در بالاترین سطح خود قرار دارد، که حاکی از صعودی بودن قیمت‌هاست. معامله‌گران انتظار دارند افزایش قیمت سرب طی دوره‌های آتی افزایش بیشتری را تجربه کند، به طوری که آنها هنوز روی بالاترین سطح قیمت‌های سال 2012 تاکید دارند. در حال حاضر قیمت‌ها در دامنه شکل مثلث متقارن قرار دارند؛ یک حرکت صعودی در این دامنه می‌تواند قیمت سرب را در سال آینده به 154 روپیه برساند. محدوده فعلی قیمت سرب، 112 تا 129 روپیه است. حرکت پیش‌بینی‌شده به هر یک از دو طرف (بالا و پایین) منحنی می‌تواند یک مسیر مشخص برای قیمت سرب سال آینده را به شما بدهد. بر اساس بسط قیمت فیبوناچی، قیمت آتی سرب، دارای حمایتی قاطع برای قیمت 90 روپیه است که سطح حمایتی 6/23 درصد فیبوناچی است، حتی قیمت آتی سرب دارای مقاومت قوی در سطح قیمت 135 روپیه برای سال 2013 است. اگر قیمت سرب، سطح 135 روپیه را بشکند، ممکن است تا 154 روپیه نیز پیش برود. اگر قیمت‌های آتی سرب قادر به شکستن سطح 129 روپیه در سمت بالاتر باشد و زیر 122 روپیه معامله شود- که این، سطح حمایتی 8/61‌درصدی در بسط قیمت فیبوناچی است- ممکن است بیشتر به سطح حمایتی 2/38‌درصدی فیبوناچی برای کوتاه‌مدت حرکت کرده و به سطوح 112 و 104 روپیه نزدیک شود. به معامله‌گرانِ با دید بلند‌مدت توصیه می‌شود اقدام به خرید سرب در قیمت‌های آتی در حدود 100 تا 102 روپیه کنند و منتظر قیمت‌های 134 تا 150‌روپیه‌ای سرب برای سال 2013 باشند.
چشم‌انداز اساسی (فاندامنتال)
- در سطح جهانی، تقاضای سرب تصفیه‌شده ممکن است با 4/3 درصد افزایش به 80/10 میلیون تن در سال 2012 و با 3/3 درصد افزایش به 15/11 میلیون تن در سال 2013 برسد که این حاکی از یک روند ثابت است.
- بعد از کاهش تولید سرب به دلایل زیست محیطی در سال 2011، اکنون تولید و صادرات باتری‌های اسید- سربی چین دوباره به شدت افزایش یافته است. انتظار می‌رود مصرف سرب 8/4 درصد در سال جاری و 7/4 درصد در سال آینده افزایش داشته باشد.
- در حالی که می‌تواند رکود کمی در محموله‌های باتری‌های اسید- سربی خودروها وجود داشته باشد، انتظار می‌رود با شتاب‌گیری رشد در بخش‌های تجهیزات اولیه و باتری‌های صنعتی، تقاضای سرب در ایالات متحده تا 9/3 درصد در سال 2012 افزایش یابد. اما با این حال، انتظار می‌رود در سال 2013 این کشور تنها شاهد رشد 6/0‌درصدی باشد.
- تولید معادن سرب جهان ممکن است با 9/10 درصد افزایش به 21/5 میلیون تن در سال 2012 و با 8/2 درصد افزایش به 36/5 میلیون تن در سال 2013 برسد.

کومودیتی آنلاین

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها