شناسه خبر : 20238 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش دلار و انتظارات برای کاهش نقدینگی چین نفت را زمینگیر کرد

سقوط بزرگ نفت

نفت خام سبک ​​آمریکا روز جمعه (21 ژوئن) به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته گذشته سقوط کرد؛ در این روز انتظارات در مورد توقف خرید اوراق قرضه فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر نرخ دلار را افزایش داده بود و معامله‌گران نگران محدود‌سازی نقدینگی چین بودند که می‌تواند باعث کندی رشد اقتصادی این کشور شود. با رسیدن شاخص دلار به بالاترین سطح خود در دو هفته گذشته، نفت خام بعد از دو هفته اولین کاهش قیمت خود را تجربه کرد. حدود 44 درصد از اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ در روزهای 19 و 20 ژوئن در مقایسه با 27 درصد روزهای 4 و 5 ژوئن انتظار داشتند بانک فدرال‌‌رزرو محرک اقتصادی خود را به تدریج کاهش دهد. روز پنجشنبه نرخ خرید مجدد یک‌روزه چین به رکورد جدیدی نزدیک شده بود، که باعث این گمانه‌زنی‌ها شد که بانک مرکزی قبلاً مجبور به تزریق نقدینگی شده است. جان کیلدوف، شریک یکی از صندوق‌های تامینی در نیویورک با تمرکز بر روی بازار انرژی در این باره گفت: «تقویت دلار قطعاً روی قیمت‌ها فشار می‌آورد، قیمت نفت خام رو به کاهش است، چون فدرال‌رزرو در حال کاهش حمایت‌های خود است. نگرانی‌های بسیاری در مورد نقدینگی و اختلال بالقوه در سیستم بانکی چین وجود دارد.» نفت سبک آمریکا برای تحویل ماه آگوست در بورس نیویورک با 91/1دلار کاهش (2درصد)، به 23/93دلار در هر بشکه رسید. در این روز حجم کل قراردادهای آتی 26 درصد بالاتر از میانگین 100روزه بود. برنت برای تحویل آگوست در لندن با 94/1دلار کاهش به بشکه‌ای 21/100دلار رسید و اضافه بهای برنت نسبت به نفت آمریکا نیز به کمتر از 54/6 دلار کاهش یافت که این کمترین تفاوتی است که بازار از ژانویه سال 2011 به خود دیده است.

صعود دلار
شاخص دلار که نرخ دلار را در برابر شش ارز اصلی دیگر از جمله یورو اندازه‌گیری می‌کند، با بیش از 7/0 درصد افزایش به 518/82 رسید، که بالاترین سطح از 6 ژوئن به حساب می‌آید. قوی‌تر شدن دلار باعث کاهش تقاضای نفت به عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری می‌شود. در این روز شاخص استاندارد اند پورز500 تا بیش از 7/0درصد کاهش یافت. بیل باروخ، استراتژیست ارشد بازار در Iitrader.com در شیکاگو در این باره گفت: «شما در حال حاضر شاهد پادشاهی دلار و بالطبع سقوط بیشتر نفت خام هستید. ما در حال حاضر متناسب با تغییرات بازار سرمایه رفتار می‌کنیم.» با توجه به فراوانی برآوردهای اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ، فدرال‌رزرو خرید اوراق قرضه ماهیانه خود را در ماه سپتامبر، از 85 میلیارد به 65 میلیارد دلار کاهش خواهد داد و نهایتاً در ماه ژوئن سال 2014 این خریدها را برخواهد چید. برنانکی، پس از نشست دو‌روزه کمیته بازار باز فدرال‌رزرو در روز 19ژوئن گفت ممکن است بانک مرکزی در اواسط سال2014 شروع به کاهش خریدهای بی‌سابقه‌ اوراق قرضه خود کند و در صورتی که اقتصاد به اهداف فدرال‌رزرو برسد به این خریدها پایان خواهد داد. سخنان آقای برنانکی موجی از ارزان‌فروشی‌ها را در بازارهای مالی جهانی برانگیخت، قیمت سهام سقوط کرد و بازدهی اوراق قرضه نیز به مدت دو روز افزایش یافت.

سخنان آقای برنانکی
فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در شیکاگو گفت: «ما هنوز هم از اظهارات برنانکی گیج شده‌ایم. اکنون دلار پولی است که هر کسی می‌خواهد برای مدت کوتاهی آن را در اختیار داشته باشد و تقویت دلار نیز در حال افزایش فشار بر روی نفت است.» سایت هکسون در این روز گزارش داد بانک خلق چین قبلاً از موافقتنامه‌های معکوس خرید مجدد برای تزریق منابع مالی به بانک‌های منتخب استفاده کرده است. در این موافقتنامه‌ها، اوراق بهادارهایی طبق توافق خریداری می‌شود تا در موعد مشخص به طرف فروشنده مجدداً با یک قیمت بالاتر فروخته شود. به گفته این وب‌سایت خبری مالی، مجموع این تزریق‌ها کمتر از 400 میلیارد یوان (65 میلیارد دلار) بوده است. در این روز بزرگ‌ترین پالایشگر نفتی آسیا سهمیه صادراتی خود را تمام کرد و با پایین‌ترین میزان مصرف نفت در 9 ماه گذشته مواجه شد و به دنبال آن صادرات خالص دیزل چین به پایین‌ترین سطح خود در هفت ماه گذشته کاهش یافت. قیمت نفت خام هفته پایانی ژوئن متاثر از تضعیف تقاضا و عرضه فراوان به زیر 100 دلار در هر بشکه سقوط کرد؛ این قیمت نسبت به قیمت 17/119 دلار در ماه فوریه کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. با اینکه ماندگاری قیمت نفت در کمتر از 100 دلار برای عربستان سعودی قابل تحمل است، اما روی کشورهایی همچون ایران فشار می‌آورد. ذخایر مالی فراوان عربستان سعودی به این کشور کمک می‌کند تا نفت 80 تا 90دلاری را هم تحمل کند؛ همین موضوع باعث شده اوپک عرضه خود را برای افزایش قیمت نفت کاهش ندهد. نفت 80 دلاری باعث نگرانی اعضای خارج از خلیج اوپک خواهد شد؛ با این حال تولیدکنندگان خلیج واکنش سریعی در این باره نخواهند داشت، چون آنها طی چند سال گذشته ذخایر مالی مازاد فراوانی جمع کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها