شناسه خبر : 20008 لینک کوتاه

قیمت سنگ‌آهن به کمترین سطح پنج ماه گذشته رسید

میلگرد در سراشیبی سقوط

روز جمعه هفدهم می به دنبال کاهش قیمت سنگ‌آهن(اصلی‌ترین عنصر تولید فولاد) به کمترین میزان خود در پنج ماه گذشته، قیمت‌های آتی میلگرد فولاد نیز افت پیدا کرد.

منبع: بلومبرگ
روز جمعه هفدهم می به دنبال کاهش قیمت سنگ‌آهن (اصلی‌ترین عنصر تولید فولاد) به کمترین میزان خود در پنج ماه گذشته، قیمت‌های آتی میلگرد فولاد نیز افت پیدا کرد. در بورس فیوچرز شانگهای میلگرد برای تحویل اکتبر با 6/0 درصد کاهش به 3529 یوان (575 دلار) در هر تن رسید. با توجه به گزارش شرکت توسعه اطلاعات بیجینگ آنتایک، روز پنجشنبه نیز، متوسط قیمت نقدی میلگرد با 3/0 درصد کاهش به 3568 یوان در هر تن رسیده بود. در مجموع، این هفته قیمت‌های آتی میلگرد با سه درصد کاهش بیشترین کاهش هفتگی خود را از هفته منتهی به 19 آوریل، نشان می‌داد. با توجه به تحقیقات مکواری، روز پنجشنبه سنگ‌آهن برای پنجمین روز با افت در قیمت‌ها رو به رو شد؛ در این روز تقاضای ضعیف چین به نگرانی‌ها در بازار دامن زده بود. این کشور دارد به جای خرید محموله‌های مواد خام روی ذخایر موجود خود تکیه می‌کند. با توجه به گفته شرکت شاخص فولاد، در این روز سنگ معدن با آهن 62 درصد در بندر تیانجین با 1/1 درصد کاهش به 125 دلار در هر تن خشک رسید. ژانگ لی، تحلیلگر شرکت نانهوا فیوچرز تلفنی از شنگ یانگ گفت: «دیدگاه نزولی در مورد قیمت سنگ‌آهن دارد برای تجار پذیرفتنی می‌شود؛ این مساله می‌تواند در نیمه دوم امسال به انتظارات برای کاهش قیمت محصولات فولادی منجر شود.» مکواری از طریق پست الکترونیکی در گزارشی گفت، در بنادر چین ذخایر سنگ معدن به کمترین رکورد خود رسیده است. با توجه به این گزارش کاهش قیمت فولاد دارد حاشیه فروش کارخانه‌ها را محدود می‌سازد. انتظار می‌رود در ماه ژوئن عملیات تعمیرات و نگهداری باعث شود قبل از ماه ژوئیه قیمت فولاد پایین‌تر از این هم بیاید؛ همچنین انتظار می‌رود تامین‌کنندگان در نیمه دوم امسال توسعه یابند.
افزایش تولید سنگ‌آهن
به گفته بلومبرگ، قیمت سنگ‌آهن رسماً وارد منطقه نزولی بازار شده است. این کالا از بالاترین میزان خود در ماه فوریه (90/158 دلار)، 20 درصد سقوط کرده است. قیمت سنگ‌آهن متاثر از رشد اقتصادی چین و تولید فولاد است، که باعث سقوط قیمت آن شده است. یکی دیگر از دلایل سقوط سنگ‌آهن، افزایش عرضه معدنچیان بزرگی همچون بی اچ پی بیلیتون، ریو تینتو و گروه فلزات فورتسکو طی سال‌های اخیر بوده است. به ویژه ریو تینتو پروژه توسعه زیرساختار چند میلیارد دلاری خود را به تصویب رسانده، و قصد دارد تولید سالیانه خود را به 360 میلیون تن برساند. فورتسکو دارد تولید 155 میلیون تن در سال را دنبال می‌کند، در حالی که انتظار می‌رود بی‌اچ‌بی نیز در سال مالی جاری 183 میلیون تن سنگ‌آهن تولید کند. مورگان استنلی تخمین زده است تا سال 2018 بازار سنگ‌آهن با یک مازاد عرضه 300 میلیون تنی روبه رو خواهد بود.
سقوط نرخ حمل سنگ‌آهن
با توجه به گزارش RS Platou Markets AS، واحد سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین دلال حمل نروژ، پنجشنبه شانزدهم می، گمانه‌زنی‌ها در مورد سوق کارخانه‌های تولید فولاد چین روی ذخایر خود به جای واردات، باعث سقوط نرخ حمل سنگ‌آهن برای ششمین روز متوالی شد. با توجه به گزارش بالتیک ایکس چینج (ناشر نرخ حمل کشتی‌ها مستقر در لندن)، درآمد روزانه کشتی‌های کپسایز با توان حمل 160 هزار تن، با 3/3 درصد کاهش به 5287 دلار و پایین‌ترین سطح خود از یکم ماه رسید. این باعث شده است شاخص بالتیک درای (Baltic Dry)، که سنجه گسترده‌‌ای از هزینه‌های حمل و نقل کالاهاست، با 3/1 درصد کاهش به 850 برسد. فرود مورکدال تحلیلگر مستقر در اسلو در پلاتو می‌گوید: موجودی بزرگ‌ترین کشور واردکننده سنگ‌آهن یعنی چین، برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته است؛ در حالی که خروجی فولاد در آوریل از یک سال پیش به 65/65 میلیون تن افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، نرخ حمل کشتی‌ها در نیمه دوم امسال بهبود خواهد یافت. مورکدال در این گزارش گفت: «افزون بر چرخه منفی موجودی، بدشانسی دیگری که کشتی‌های کپسایز با آن روبه‌رو شده‌اند، تضعیف صادرات آهن از برزیل بوده است. ما معتقدیم نرخ حمل این کشتی‌ها در نیمه دوم امسال با حمایت افزایش صادرات فصلی برزیل و ذخیره‌سازی کارخانه‌های تولید فولاد چین وارد مرحله بهبود خواهد شد.» همچنین این شاخص، نشان می‌دهد زیان‌ها برای انواع کشتی‌های کوچک‌تر نیز افزایش یافته است. درآمد روزانه کشتی‌های پاناماکسیز که حدود بیش از نیمی از محموله کشتی‌های کپسایز را حمل می‌کنند، با 4/2 درصد کاهش به 7588 دلار رسید. داده‌ها نشان می‌دهد درآمد روزانه کشتی‌های سوپرماکسیز و هاندیسایز هر کدام با کمتر از یک درصد سقوط، به ترتیب به 8921 و 8175 دلار رسیدند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها