شناسه خبر : 19363 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امید به بهبود نرخ رشد اقتصادی افزایش یافت

جدال‌ها بر سر تنظیم نرخ مرجع

خبرگزاری بلومبرگ، بعد از ظهر روز جمعه در گزارشی به نقل از استلا لی رئیس شرکت مدیریت ثروت هنگ‌کنگ نوشت: از آنجا که حرکت جریان‌های سرمایه ادامه یافته است، یوان نیز تقویت خواهد شد.

سیدمحمدامین طباطبایی
خبرگزاری بلومبرگ، بعد از ظهر روز جمعه در گزارشی به نقل از استلا لی رئیس شرکت مدیریت ثروت هنگ‌کنگ نوشت: از آنجا که حرکت جریان‌های سرمایه ادامه یافته است، یوان نیز تقویت خواهد شد. «بر اساس گزارش مجله اوراق بهادار چین، روند افزایشی یوان در چند وقت اخیر اندکی بزرگ جلوه داده شده و به همین دلیل ممکن است کاهشی مقطعی را برای این ارز شاهد باشیم. از طرفی برخی بر این باورند که مدیریت سفت و سخت بانک مرکزی چین بر نرخ مرجع یوان باعث افزایش‌های اخیر این ارز بوده است. بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ، یوان در بازار برون‌مرزی هنگ‌کنگ، با 23/0 درصد افزایش در هفته جاری به 154/6 به ازای هر دلار رسید.»
خبرگزاری رسمی شینهوای چین نیز با اشاره به تنظیم نرخ ارز مرجع توسط بانک مرکزی می‌نویسد: تمرکز این نهاد باید بر روی بهینه کردن سازوکار نرخ مرجع باشد تا یوان را به سوی تعادلی پویا و نه فقط ارزش عددی این ارز هدایت کند. البته با توجه به اثرات دیگر عوامل از جمله تجارت خارجی، جریان‌های سرمایه و چشم‌انداز رشد اقتصادی، تعیین اینکه یوان بیشتر یا کمتر از مقدار واقعی آن می‌ارزد، کاری دشوار است.
خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: این هفته بانک خلق چین نه سرمایه‌ای را به نظام بانکی این کشور تزریق کرد و نه چیزی برداشت کرد و با استفاده از عملیات بازار باز سعی در اندازه‌گیری ابزارهای تکامل‌یافته در زمینه عرضه خالص پول داشت. گفتنی است تا به حال در سال 2013 بانک مذکور، مبلغی حدود 638 میلیارد یوان را از بازار خارج کرده است.index:1|width:300|height:|align:left
در نهایت همین خبرگزاری در گزارش دیگری می‌نویسد: شرکت‌های بزرگ چینی در سه ماه نخست امسال متوسط رشدی معادل 5/10 درصد را تجربه کرده‌اند. به‌رغم افزایش عرضه اعتبار در بازار شواهد نشان می‌دهند برنامه بهبود اقتصادی چندان که انتظار می‌رفت، پیش نمی‌رود چرا که نرخ رشد پیش‌بینی‌شده برای این دوره زمانی 5/16 درصد بوده است.
در ضمن یادآور می‌شود طبق آمارهای استار ماین حدود سه‌چهارم شرکت‌های چینی و بیش از نیمی از شرکت‌های هنگ‌کنگ نتوانستند انتظارات درآمدی خود را از بازار برآورده سازند. ویلیام فانگ از فعالان بازار می‌گوید: «ما انتظار داریم در سه ماه آتی روند بهبود اقتصادی سرعت گیرد ولی نباید فراموش کرد که سه ماه ابتدایی سال جاری، فصلی تاریخی به لحاظ درآمدهای پایین بوده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید