شناسه خبر : 19207 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ضربان مثبت طلا

معاملات طلا در بازارهای جهانی در هفته‌های گذشته پس از مدت‌ها رکود دوباره در مسیر صعود قرار گرفت به طوری که در هفته اخیر ۱۰۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کرد.

سامان حقیقی

معاملات طلا در بازارهای جهانی در هفته‌های گذشته پس از مدت‌ها رکود دوباره در مسیر صعود قرار گرفت به طوری که در هفته اخیر 100 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. تحلیلگران معتقدند نشست ماه آتی فدرال‌رزرو آمریکا، احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا به سوریه و رشد احتمالی تقاضا می‌تواند تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد. از سویی انتشار آمارهای ناامید‌کننده اقتصادی در آمریکا، امیدواری سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به اجرای سیاست‌های محرک پولی فدرال‌رزرو را افزایش داده و این مساله نقش مهمی در افزایش قیمت طلا داشته است. طبق نمودارهای تکنیکی روند قیمت اونس طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت صعودی است. قیمت جهانی طلا در هفته گذشته سطح حمایتی اصلی کوتاه‌مدت 1384 دلار را شکست و به شدت افزایش یافت.
در این میان در بازارهای داخلی نیز معامله‌گران شاهد تحرکات مثبت قیمت‌ها بودند به طوری که سکه بهار آزادی با حدود 80 هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه در قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان در روز چهارشنبه معامله شد. در ابتدای هفته معاملات در پی آرامش نسبی نوسانات قیمت دلار حول محور 3100 تومان با تحرکات کم‌دامنه اما مثبت آغاز شد. اما به تدریج از اواسط هفته با بازگشایی بازار‌های جهانی تحت تاثیر رشد قیمت اونس طلا در مسیر صعود قرار گرفت. معاملات قراردادهای آتی سکه نیز هفته گذشته به تبع قیمت‌گذاری‌ها در بازار نقدی با تحرکات مثبت آغاز شد. قیمت تسویه روز شنبه در تمامی سررسیدها با افزایش‌های حدود 5/0درصدی در سیستم معاملات به ثبت رسید. قیمت تسویه اما در روز چهارشنبه با افزایش‌های حدود 4درصدی ثبت و گزارش شد. با به وجود آمدن جو بدبینی در بورس اوراق بهادار و هجوم سرمایه‌گذاران برای فروش سهام خود، امکان ورود سرمایه‌های خارج‌شده از بورس اوراق بهادار به قراردادهای آتی جهت استفاده از نوسانات قیمتی سکه دور از ذهن نیست، البته به نظر می‌رسد این یک روند کوتاه‌مدت باشد و بورس اوراق بهادار با رشد خوبی که از اوایل سال داشته در نهایت نقدینگی را به سمت خود سوق دهد. در این میان اکثر کارشناسان بازار سرمایه لزوم عدم انجام معاملات احساسی و دوری از هرگونه شتابزدگی را به سرمایه‌گذاران گوشزد می‌کنند. اما در خصوص پیش‌بینی روند حرکتی معاملات سکه و طلا در هفته جاری چنین می‌توان گفت که با وجود خوش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های مثبت از آینده اقتصادی کشور و آرامش نسبی در بازار ارز پیش‌بینی می‌شود جهت‌گیری قیمت‌ها در هفته‌ جاری بیش از پیش تحت تاثیر قیمت اونس در بازار جهانی قرار گیرد. همچنین در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور او خاطر‌نشان شد که روزهای خوش طلا از دید سرمایه‌گذاری با به جریان افتادن سیاست‌های تولیدی کشور به تدریج رو به پایان است چرا که نقدینگی به آرامی از بازار‌های غیر‌تولیدی مانند ارز و طلا خارج شده و به سوی فعالیت‌هایی حرکت می‌کند که ارزش افزوده اقتصادی به همراه داشته باشند. وی به معامله‌گران بازار طلا توصیه کرد تا پس از این با گام‌های شمرده و با دقت معاملاتی بیشتر در این مسیر قدم بردارند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها